Squidward Tentacles: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: tr:Squidward Dokunaç
Baris 29: Baris 29:
[[nl:Octo Tentakel]]
[[nl:Octo Tentakel]]
[[pt:Lula Molusco]]
[[pt:Lula Molusco]]
[[tr:Squidward Dokunaç]]

Semakan pada 21:28, 22 Julai 2011

Squidward Tentacles
Watak SpongeBob SquarePants
Kemunculan pertama Help Wanted (1 Mei 1999)
Dilakonkan oleh Rodger Bumpass
Informasi
JantinaJantan

Squidward Tentacles adalah watak kartun siri SpongeBob SquarePants. Dia adalah seekor gurita yang tinggal di rumah berbentuk moai. Ia bertetangga dengan SpongeBob dan Patrick Star, namun ia tidak menyukai memiliki tetangga seperti mereka kerana sering mengganggunya dalam hari santainya. Ia juga bekerja di restoran Krusty Krab sebagai juruwang bersama dengan Sponge Bob. Biasanya ia tidak bekerja dengan sangat serius, dan sifatnya terkebalik dari Sponge Bob. Watak ini disuarai oleh Rodger Bumpass.

Walaupun namanya adalah Squidward (squid dalam bahasa Inggeris bererti sotong), dia adalah seekor gurita. Hal ini dinyatakan pada acara "di sebalik tabir" selama 20 minit tentang DVD The SpongeBob SquarePants Movie dengan pencipta filem ini Stephen Hillenburg dan beberapa pengisi suara lainnya. Salah satu alasan atas hal ini adalah menggambar 6 kaki untuk watak ini lebih mudah daripada harus menggambar 8 kaki. Nama Squidward adalah kata lakur dari squid dan nama Edward (Squilliam, musuhnya juga memiliki kombinasi yang sama yaitu squid dan William). Dalam hal ini, salah satu pelakon menyatakan bahwa nama Squidward lebih baik daripada Octoward.

Musuh sejatinya adalah Squilliam Fancyson, teman dari sekolahnya yang memiliki kehidupan serba glamor menyebabkan rasa iri hati pada diri Squidward.

Squidward memiliki hobi memainkan alat muzik klarinet dan memiliki cita-cita besar sebagai pemain klarinet profesional dan terkenal selautan. Satu lagi tambahan untuk sifat utamanya adalah Squirdward mempunyai sifat pemarah.