Abdul Rahman II: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
New page: '''Abd ar-Rahman II''' (Arab: عبد الرحمن الثاني) ‎ (788-852) ialah Amir Cordoba daripada Bani Umaiyyah di Al-Andalus ([[Semenanjung Ibe...
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 07:19, 27 November 2006

Abd ar-Rahman II (Arab: عبد الرحمن الثاني) ‎ (788-852) ialah Amir Cordoba daripada Bani Umaiyyah di Al-Andalus (Semenanjung Iberia).

Anak kepada Amir Al-Hakam I, dia menjadi Amir Córdoba pada tahun 822 dan sering bertempur dengan Alfonso II dari Asturias, yang mana kemaraan tentera Alfonso dihalang beliau (822-842). Pada tahun 837 dia berjaya menewaskan satu pemberontakan oleh masyarakat Kristian dan Yahudi di Toledo dan berjaya mengagalkan serangan oleh puak Vikings pada tahun 844. Beliau kemudian membina angkatan laut di Seville untuk menangkis serangan pada masa hadapan.

Dia dikenali sebagai orang yang mengadakan program pembangunan masyarakat di Córdoba di mana dia meninggal dunia pada tahun 852. Sebagai seorang wira yang berani dia juga dikenali sebagai peminat kesenian. Dia juga terbabit dalam hukuman terhadap masyarakat Kristian yang mengutuk nama suci Allah.

Didahului oleh
al-Hakam I
Ketua Umaiyyah Diikuti oleh:
Muhammad I
Amir Cordoba
822–842

Public Domain Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)