Reformasi Protestan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
WikitanvirBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: ia:Reforma protestante
HRoestBot (bincang | sumb.)
k r2.6.5) (bot menambah: stq:Reformation
Baris 76: Baris 76:
[[rm:Refurmaziun]]
[[rm:Refurmaziun]]
[[ru:Реформация]]
[[ru:Реформация]]
[[stq:Reformation]]
[[scn:Riforma prutistanti]]
[[scn:Riforma prutistanti]]
[[simple:Protestant Reformation]]
[[simple:Protestant Reformation]]

Semakan pada 16:26, 8 Ogos 2011

Reformasi Protestan atau Zaman Pembaharuan Eropah adalah pergerakan pembaharuan di Eropah yang bermula pada tahun 1517, tetapi berakar umbi lebih awal daripada itu. Ia bermula dengan Martin Luther dan berkemungkinan ditamatkan dengan Perdamaian Westphalia pada tahun 1648.[1] Pergerakan ini bemula dengan percubaan memperbaharui Gereja Katholik Rom. Kebanyakan penganut-penganut Katholik di barat berasa gusar dengan apa yang mereka pandang sebagai ajaran songsang dan penyelewengan di dalam institusi gereja itu sendiri, terutamanya melibatkan pengajaran dan penjualan indulgence atau pengampunan. Perbalahan utama seterusnya ialah amalan membeli dan menjual kedudukan gereja dan juga pengaruh rasuah di dalam hierarki gereja yang menular hingga ke jawatan Paus.

Pada 31 Oktober 1517, di Saxony (di dalam kawasan yang kini dipanggil Jerman), Martin Luther memakukan 95 Dalil-dalil di pintu Gereja Istana Wittenberg, yang berperanan sebagai papan notis bagi pengumuman-pengumuman berkaitan hal-ehwal universiti.[1] Dalil-dalil ini merupakan hujah-hujah bagi perbahasan yang mengkritik institusi gereja dan Paus. Hujah-hujah yang paling kontroversi mensasarkan amalan penjualan pengampunan dan dasar gereja berkenaan neraka sementara (Purgatory). Golongan pembaharuan yang lain seperti Ulrich Zwingli dan John Calvin kemudiannya menurut jejak langkah Luther. Amalan dan kepercayaan gereja yang diserang oleh golongan Protestan ini termasuklah neraka sementara, azab kubur, penyembahan Maria, pelantikan dan penyembahan wali-wali, kebanyakan doa pemujaan, amalan pembujangan yang diwajibkan ke atas semua paderi selain kekuasaan Paus.

Denominasi Kristian yang paling penting yang mucul hasil daripada gerakan pembaharuan ini ialan Lutheran, Presbyterian dan Anabaptis. Reformasi Protestan ini turut dikenali dengan nama Reformasi Jerman, Revolusi Protestan, Pemberontakan Protestan dan di Jerman sendiri sebagai Reformasi Luther. Proses pembaharuan walau bagaimanapun mempunya sebaba-sebab dan kesan-kesan yang berbeza di England, yang menyaksikan kemunculan Gereja England. Di sana zaman tersebut dikenali sebagai Reformasi Inggeris. Denominasi Protestan selepas itu, secara amnya berasal daripada gerakan pembaharuan awal ini. Golongan pembaharuan ini turut mempercepat Reformasi-Lawan atau Reformasi Katholik di dalam Gereja Katholik.

Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA

  1. ^ a b Edith Simon (1966). Zaman-zaman Agung Manusia: Pembaharuan (dalam bahasa Inggeris). Time-Life Books. m/s. pp. 120-121. ISBN 0662278208. |pages= has extra text (bantuan)