Jason Lo: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
KLITE789 (bincang | sumb.)
Alexbot (bincang | sumb.)
k r2.7.1+) (bot menambah: es:Jason Lo
Baris 38: Baris 38:


[[en:Jason Lo]]
[[en:Jason Lo]]
[[es:Jason Lo]]

Semakan pada 23:18, 15 Ogos 2011

Jason Lo ialah seorang pemuzik, penerbit muzik, juruhebah radio dan usahawan berbangsa Malaysia. Kini beliau memegang jawatan ketua pegawai eksekutif Tune Talk, sebuah syarikat komunikasi yang berhubungan dengan AirAsia, sejak akhir tahun 2007.[1] Dia sering dikenali dengan gelaran "LO" dan "J Lo".

Biografi

Sejarah awal

Lo lahir di Kuching, Sarawak. Beliau merupakan kacukan orang Cina (bapa) dan orang Ireland (ibu). Beliau menerima pendidikan di Singapura dan United Kingdom dan menerima ijazah Sarjana Muda Sains dalam Perakaunan di Universiti Hull, dan kemudian mengejar Sarjana Pentadbiran Perniagaan dalam Kewangan di London, sebelum kembali ke Malaysia untuk menceburi bidang muzik.

Kerjaya muzik

Pada tahun 1996, ketika menghabiskan ijazah Sarjananya di London, Lo merakam sebuah demo sepuluh lagu di Malaysia dengan kumpulannya 'Sunday Man'. Pada tahun 1997, beliau menghasilkan album sepuluh lagu dengan kumpulan yang sama yang dinamakan semula sebagai 'Drop Circle'. Pada tahun 1998, kumpulan itu berpisah dan Lo kembali ke Malaysia sebagai artis solo. Album sulungnya yang berjudul Days Without Dawn, dikeluarkan di Malaysia pada akhir tahun 1999. Sejak itu beliau menghasilkan dua buah album lagi – Firefighter (2002) dan The Fall (2005).

Lo merupakan artis Asia Tenggara yang pertama untuk mencapai kedudukan tiga teratas di carta antarabangsa Pepsi Top 20. Lagu-lagu beliau iaitu Evening News dan So Julie mencapai kedudukan No. 1 di carta Malaysian Top 10 masing-masing selama 7 dan 5 minggu. Video muzik Lo turut dimainkan di saluran antarabangsa MTV Asia dan Channel V. Beliau juga pernah menjadi pemenang Asian People's Choice Award di Much Music Asia, dan di Malaysian MTV Music Video Awards. Beliau pernah dicalonkan di AIM dan MTV Viewers' Choice Awards. Beliau pernah membintangi acara live di Malaysia, serta menjadi artis pembuka bagi kumpulan antarabangsa seperti Deep Purple dan Big Country.

Personaliti media

Lo juga ialah seorang bekas juruhebah terkenal di stesen berbahasa Inggeris tempatan , hitz.fm. Beliau pernah menjadi pengacara rancangan Latte@8 suatu ketika dahulu di saluran 8TV. Beliau juga bertugas sebagai ketua pegawai eksekutif bagi label rakaman dan syarikat promosi acara sendirinya, Fat Boys Records, di mana beliau menerbit album bagi pemuzik-pemuzik Malaysia termasuk kumpulan Disagree dan Singletrackmind, serta juga menganjur satu siri konsert yang berjaya bergelar 'Rock the World' yang mengetengahkan bakat muzik Malaysia.

Penglibatan dalam sukan

Pada tahun 2006, Lo bergandingan dengan ahli politik Malaysia Khairy Jamaluddin (yang sama sekolah dengan Lo di United World College of South East Asia ketika dahulu) untuk melancarkan projek MyTeam yang mana pemain bola sepak yang tidak dikenali di Malaysia dipilih untuk membentuk satu pasukan yang kemudiannya mencabar pasukan bola sepak kebangsaan Malaysia. Acara ini banyak menarik perhatian, dan MyTeam dikatakan telah melakukan persembahan yang terbaik sungguhpun kalah 2-1 kepada pasukan kebangsaan. MyTeam dijemput untuk bermain di Liga Perdana Malaysia pada tahun 2007.

Kewangan

Pada Disember 2007, Lo dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Tune Talk, sebuah pengendali rangkaian maya mudah alih milik Tune Ventures Sdn Bhd, yang 40% pegangan sahamnya dalam tangan Ketua Eksekutif Kumpulan AirAsia, Tony Fernandes.[2][3]

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ Goh, T.E., Jeeva A. (2007-12-04). "http://www.btimes.com.my/Current_News/BTIMES/Wednesday/Nation/tunecel.xml/Article/index_html". Business Times. Dicapai pada 2008-03-12. External link in |title= (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ Goh, T.E., Jeeva A. (2007-12-04). "http://www.btimes.com.my/Current_News/BTIMES/Wednesday/Nation/tunecel.xml/Article/index_html". Business Times. Dicapai pada 2008-03-12. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan); External link in |title= (bantuan)CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ "Local celebrity appointed Tune Talk CEO". The Edge Daily. 2007-12-03. Dicapai pada 2008-03-11. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)

Pautan luar