Dusun Tua: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k bot menambah: id:Dusun Tua
Baris 5: Baris 5:


== Panduan jalan ==
== Panduan jalan ==
Jika anda dari [[Kuala Lumpur]] menuju ke [[Kajang]], selepas Plaza Phoenix, anda perlu membelok ke sebelah kiri di Pekan Batu 9 selepas tol batu 9. Teruskan perjalanan ke arah [[Sungai Congkak]]. Anda akan temui Pekan Batu 14 dan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) sebelum berjumpa Pekan Batu 18. IKBN tersebut terletak di Dusun tua. so u dah sampai di dusun tua. Selepas itu anda akan berjunpa dengan Kampung Dusun Tua. Jika anda teruskan perjalanan, anda akan terus ke Sungai Congkak dan [[Ponsun]].
Jika anda dari [[Kuala Lumpur]] menuju ke [[Kajang]], selepas Plaza Phoenix, anda perlu membelok ke sebelah kiri di Pekan Batu 9 selepas tol batu 9. Teruskan perjalanan ke arah [[Sungai Congkak]]. Anda akan temui Pekan Batu 14 dan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) sebelum berjumpa Pekan Batu 18. IKBN tersebut terletak di Dusun tua. so u dah sampai di dusun tua. Selepas itu anda akan berjunpa dengan Kampung Dusun Tua. Jika anda teruskan perjalanan, anda akan terus ke Sungai Congkak dan [[Pangsun]].


== Keistimewaan ==
== Keistimewaan ==

Semakan pada 09:40, 17 Ogos 2011

Dusun Tua ialah sebuah perkampungan Melayu yang paling tua, terletak di mukim Hulu Langat, Selangor. Perkampungan ini dikenali ramai kerana adanya pusat latihan belia di sana. Belia-belia dan IKBN Dusun Tua mengambil bahagian dalam perarakan Hari Kemerdekaan di Dataran Merdeka pada 31 Ogos setiap tahun.

Asal nama

Dusun Tua bermaksud kebun buah-buahan yang telah lama ditanam. Memang Dusun Tua membekalkan banyak buah-buahan yang berkualiti terutama sekali durian , rambutan dan langsat.

Panduan jalan

Jika anda dari Kuala Lumpur menuju ke Kajang, selepas Plaza Phoenix, anda perlu membelok ke sebelah kiri di Pekan Batu 9 selepas tol batu 9. Teruskan perjalanan ke arah Sungai Congkak. Anda akan temui Pekan Batu 14 dan Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) sebelum berjumpa Pekan Batu 18. IKBN tersebut terletak di Dusun tua. so u dah sampai di dusun tua. Selepas itu anda akan berjunpa dengan Kampung Dusun Tua. Jika anda teruskan perjalanan, anda akan terus ke Sungai Congkak dan Pangsun.

Keistimewaan

Istimewanya Dusun Tua ialah adanya :

Di Pekan Batu 14, ada simpang menuju ke Semenyih, Ampang dan ke Kuala Lumpur. Jadi jika anda menghadapi kesesakan jalan raya di Plaza Phonnix, bolehlah anda mengambil jalan pintas ini. Anda akan jumpa kawasan bukit yang berbelok-belok, Menara Tinjau dan mungkin juga ada kabus pada waktu subuh.