Tony Tan Keng Yam: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ZéroBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: nl:Tony Tan Keng Yam
Alexbot (bincang | sumb.)
Baris 147: Baris 147:
[[en:Tony Tan Keng Yam]]
[[en:Tony Tan Keng Yam]]
[[fr:Tony Tan Keng Yam]]
[[fr:Tony Tan Keng Yam]]
[[mr:टोनी तान केंग याम]]
[[nl:Tony Tan Keng Yam]]
[[nl:Tony Tan Keng Yam]]
[[ja:トニー・タン]]
[[ja:トニー・タン]]

Semakan pada 03:41, 30 Ogos 2011

Tony Tan Keng Yam
陈庆炎
President of Singapore
Elect
Memegang jawatan
1 September 2011
Perdana MenteriLee Hsien Loong
MenggantikanSellapan Ramanathan
Minister for Security and Defence
Dalam jawatan
1 August 2003 – 1 September 2005
Perdana MenteriLee Hsien Loong
Didahului olehPosition established
Digantikan olehShunmugam Jayakumar (National Security)
Deputy Prime Minister of Singapore
Dalam jawatan
1 August 1995 – 1 September 2005
Perdana MenteriGoh Chok Tong
Lee Hsien Loong
Didahului olehOng Teng Cheong
Digantikan olehWong Kan Seng
Minister for Defence
Dalam jawatan
1 August 1995 – 1 August 2003
Perdana MenteriGoh Chok Tong
Didahului olehLee Boon Yang
Digantikan olehTeo Chee Hean
Minister for Education
Dalam jawatan
1 January 1985 – 29 December 1991
Perdana MenteriLee Kuan Yew
Goh Chok Tong
Didahului olehGoh Keng Swee
Digantikan olehLee Yock Suan
Minister for Finance
Dalam jawatan
24 October 1983 – 1 January 1985
Perdana MenteriLee Kuan Yew
Didahului olehLee Kuan Yew
Digantikan olehRichard Hu Tsu Tau
Anggota Parlimen Singapore
untuk Sembawang GRC
Dalam jawatan
4 September 1988 – 6 May 2006
Didahului olehConstituency established
Digantikan olehKhaw Boon Wan
Anggota Parlimen Singapore
untuk Sembawang SMC
Dalam jawatan
11 February 1979 – 3 September 1988
Didahului olehTeong Eng Siong
Digantikan olehConstituency abolished
Butiran peribadi
Lahir (1940-02-07) 7 Februari 1940 (umur 84)
Singapore
Parti politikIndependent (2011–present)
Sekutu gabungan
politik lain
People's Action Party (Before 2011)
PasanganMary Chee Bee Kiang
Anak-anak3 sons
1 daughter
Alma materNational University of Singapore
Massachusetts Institute of Technology
University of Adelaide
ProfesionMathematician
Banker
Laman web rasmiOfficial website
Timbalan Perdana Menteri, Dr Tony Tan

Dr. Tony Tan Keng Yam (Cina Ringkas: 陈庆炎博士; pinyin: Chén Qìngyán; Minnan: Tân Khèng-iām, lahir 7 Februari 1940, di Singapura) merupakan Presiden Singapura. Beliau adalah seorang ahli politik Singapura, jurubank, dan ahli matematik.Dalam Pilihan raya Presiden Singapura 2011 pada Ogos 2011 beliau menang tipis dengan margin 0.35% . Beliau akan mengangkat sumpah sebagai Presiden ke-7 di Singapura pada 1 September 2011.

Beliau adalah bekas Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Penyelaras bagi Keselamatan dan Pertahanan Singapura. Tan berkhidmat sebagai Menteri Kewangan dari 24 Oktober 1983 hingga 1 Januari 1985, sebagai Menteri Pendidikan dari Januari 1985 hingga Disember 1991, sebagai Menteri Kesihatan dari 2 Januari 1985 dan 6 May 1985 dan Menteri Perdagangan dan Industri antara 7 May 1985 hingga 17 Februari 1986. Pada akhir 1980-an, Tan adalah pilihan pertama Lee Kuan Yew sebagai Perdana Menteri Singapura, tetapi beliau enggan.

Pada Disember 1991, Dr Tan berundur dari Kabinet untuk kembali kepada sektor swasta sebagai Pengerusi dan Pegawai Ketua Esekutif bagi Overseas Chinese Banking Corporation. Bagaimanapun dia mengekalkan kerusinya dalam Parliament Singapura sebagai Wakil Kawasan Sembawang Group Representation sehingga bersara pada 2006.

Pendidikan dan kerjaya awal

Tony Tan telah mendapat pendidikan di Sekolah St Patrick dan Institusi St Joseph . Sebagai pemegang biasiswa Scholar Kerajaan Negeri Singapura , beliau mendapat Ijazah Kepujian Kelas Pertama dalam Fizik dari Universiti Singapura .Sebagai sarjana Asia Foundation, beliau menghadiri Institut Teknologi Massachusetts (MIT) di mana beliau menyiapkan Sarjana Sains (Penyelidikan Operasi). Beliau kemudian memperoleh PhD dalam mata pelajaran Matematik Gunaan di Universiti Adelaide , dan terus memberikan syarahan di dalam mata pelajaran Matematik di Universiti Nasional Singapura .

Pada tahun 1969, Tan meninggalkan Universiti untuk memulakan kerjaya di bidang perbankan dengan OCBC sebagai Pengurus Besar, sebelum meninggalkan bank itu untuk mengejar kerjaya dalam politik pada tahun 1979 . Dari tahun 1980 hingga 1981, Tan adalah Naib Canselor pertama baru Universiti Nasional Singapura (NUS).

Pada tahun 2005, Tan diktiraf peranannya sebagai arkitek berwawasan dalam sektor universiti Singapura. Pada 2010, beliau diberi Anugerah Australia Cemerlang oleh yang Australian Alumni Singapore semasa makan malam ulang tahun ke-55 .

Anggota Kabinet

Ahli Parti Tindakan Rakyat (PAP) sehingga Jun 2011, Tan menjadi Ahli Parlimen (MP) pada tahun 1979. Beliau telah dilantik sebagai Menteri Kanan Negara dalam Kementerian Pendidikan pada tahun 1979. Beliau menyertai barisan Kabinet pada tahun 1980, berkhidmat sebagai Menteri Pendidikan (MOE, 1980-1981 & 1985-1991), Menteri Perdagangan dan Industri (1981-1986), Menteri Kewangan (1983-1985), dan Menteri Kesihatan (1985 -86).

Tan menyokong potongan CPF pada tahun 1980-an, Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew telah berkata tidak akan dibenarkan kecuali "dalam krisis ekonomi".

Singapura menyaksikan peralihan kepimpinan selepas Pilihan raya Singapura 1984 . Tiga bulan sebelum pilihan raya, semua ahli-ahli PAP Jawatankuasa Eksekutif Pusat (CEC) kecuali Lee Kuan Yew - telah meninggalkan CEC untuk membenarkan "generasi kedua" pemimpin akar umbi PAP. Peralihan kepimpinan ini menyaksikan Tan digantikan oleh ketua arkitek ekonomi Singapura, Goh Keng Swee , sebagai Menteri Pelajaran.

Sebelum Pilihan raya Singapura 1984, Lee Kuan Yew dan Goh Keng Swee telah mencuba dasar eugenik di Singapura .

Kesatuan pertikaian dan konflik dengan Ong Teng Cheong

Tan juga dikenali menentang mogok industri perkapalan pada Januari 1986.Sedangkan Ong Teng Cheong , setiausaha agung Kongres Kesatuan Perdagangan Kebangsaan (NTUC) merasakan mogok itu perlu.

Sebagai Menteri Perdagangan dan Industri, Tan mengutamakan kerjasama, dan bukannya dasar konfrontasi terhadap majikan .Kesatuan sekerja telah dihalang daripada berunding apa-apa perkara seperti kenaikan pangkat , pemindahan, pekerjaan, pembuangan kerja , pemberhentian kerja, dan pengembalian semula, isu-isu yang "menyumbang untuk pertikaian buruh yang paling awal. Kerajaan menyediakan langkah-langkah untuk keselamatan dan kebajikan pekerja.Pertikaian kesatuan yang serius dengan majikan selalunya dikendalikan melalui Mahkamah Timbangtara Perusahaan, yang mempunyai kuasa timbangtara.

Secara berasingan, Tan mulanya menentang pembinaan Rapid Transit Massa pada tahun 1981 apabila ia telah dibangkitkan oleh Ong. Katanya, faktor cuaca dan perumahan awam perlu mengambil keutamaan.

Kembali kepada sektor swasta

Pada Disember 1991, Tan meletak jawatan daripada Kabinet untuk kembali kepada sektor swasta, dan menyertai semula Oversea-Chinese Banking Corporation (OCBC) sebagai Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif (1992-95) dan mengekalkan kerusi Parlimen sebagai wakil Sembawang .

Kembali ke Kabinet

Selepas Ong Teng Cheong dan Lee Hsien Loong didiagnosis mengidap kanser pada tahun 1992, dan 1993 Tan diminta kembali ke Kabinet pada bulan Ogos 1995 sebagai [[Timbalan Perdana Menteri Singapura (1995-2005) dan Menteri Pertahanan ( 1995-2003). Dia menolak tawaran kenaikan gaji dan memberi pampasan atas kerugian apabila mereka meninggalkan sektor swasta .

Pada bulan Ogos 2003, beliau melepaskan portfolio pertahanan dan menjadi Menteri Penyelaras bagi Keselamatan dan Pertahanan , manakala mengekalkan jawatan Timbalan Perdana Menteri. Beliau kemudiannya memujuk Menteri Pembangunan NasionalMah Bow Tan agar tidak merobohkan masajid lama di Sembawang kerana ia adalah "Masjid Kampung terakhir di Singapura" dan dijadikan sebagai tapak warisan.

Tan menyertai rakan-rakan lain menentang pusat peranginan bersepadu kasino di Singapura

Persaraan kedua dari Kabinet

Tan meletak jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Penyelaras Keselamatan dan Pertahanan pada 1 September 2005. Selepas bersara daripada Kabinet, Tan menjadi pengerusi Yayasan Penyelidikan Negara, dan timbalan pengerusi Penyelidikan Inovasi dan Majlis Enterprise. Beliau juga Pengarah Eksekutif Kerajaan Singapura Investment Corporation (GIC), dan Pengerusi Singapore Press Holdings Limited (SPH).

Tempoh Tan di GIC bertepatan dengan langkah yang signifikan ke arah ketelusan dalam aktiviti-aktiviti dana pelaburan itu.Pada September 2008 GIC mengeluarkan siri laporan tahunan pengurusan portfolio GIC , tadbir urus. Tahun 2008 adalah tahun krisis kewangan, GIC mengalami penurunan ketara .

Tan telah berkhidmat sebagai penaung banyak organisasi, termasuk Singapore Dance Theatre, Singapore Computer Society, SJI Antarabangsa, Duke-NUS Medical School, dan Kelab MIT Singapura. Pada Mei 2011, beliau dinamakan sebagai penaung pertama Hospis Park Dover.

Tan telah dianugerahkan pingat oleh Persatuan Dasar Luar pada tahun 2011 untuk "kepimpinan dan perkhidmatan".

Pilihan raya presiden 2011

Pada 23 Jun 2011, Tan mengumumkan menyertai pilihan raya Presiden Singapura . Kempen Tan menekankan kebebasan dan menyanggah Resort Bersepadu.Pada 29 Julai, Tan menjawab dakwaan terhadap anaknya Patrick Tan yang telah menerima layanan istimewa semasa Khidmat Negara (NS) .Anaknya tidak pernah campur tangan dalam kedudukan mereka.Tony Tan juga berkata bahawa dia telah berkhidmat sebagai Menteri Pertahanan dari 1995 hingga 2003, manakala Patrick Tan dibenarkan oleh Kementerian Pertahanan Singapura (MINDEF) untuk " kajian premedical di Universiti Harvard dan program MD-PhD di Universiti Stanford di bawah Biasiswa Presiden dan Biasiswa Loke Cheng Kim.

==Platform kempen Menyifatkan dirinya sebagai "Diuji, Trusted, Benar", Tony Tan berkata pengalaman lalu akan membantu menerajui Singapura melalui ketidaktentuan kewangan yang terletak di hadapan. [45] Pada Hari Penamaan Calon (17 Ogos), Tan memperkenalkan simbol pilihan raya - sepasang cermin mata hitam yang menyerupai cermin mata tanda dagangan dia telah sabar dan dipakai selama bertahun-tahun. Bahan-bahan kempen-Nya yang termasuk topi, poskad dan magnet peti sejuk juga membawa simbol. Kira-kira 9400 poster dan 200 kain rentang telah dicetak. [ 46]

Kempen sokongan

Tawaran presiden Tan telah disahkan .Pada 14 Ogos, kepimpinan Persekutuan Singapura dan Clan Persatuan Cina (SFCCA) dan Dewan Perniagaan Cina Singapura of Commerce & Industry (SCCCI) juga menyokong usahanya .Mereka mewakili lebih 50,000 ahli setuju dengan tawaran Tan pada 16 Ogos. Sembilan persatuan suku Teochew juga menyokong Tan. Kesatuan di sektor pengangkutan dan logistik, marin , Infocomm dan Media - menyokong Tan pada 17 Ogos . Mereka mewakili 112,000 pekerja. Tan diterima oleh Dewan Perniagaan dan Industri Melayu Singapura (SMCCI) pada 18 Ogos 2011. Ia juga adalah organisasi Melayu pertama untuk berbuat demikian.

Pada 15 Ogos, berikutan ucapan Rapat Hari Kebangsaan Perdana Menteri Lee Hsien Loong , Tan berkata bahawa Singapura akan kekal pragmatik dalam membuat dasar, atau berpaling kepada populis. Keputusan populis akan memberi kesan kepada pilihan raya presiden dan boleh melampaui parameter Perlembagaan Singapura".


Pada 18 Ogos 2011, Dr Tony Tan menahan dirinya daripada membuat janji-janji dalam bahasa Inggeris, Cina dan Melayu.Dia berkongsi kebimbangan dengan rakyat Singapura.Bahawa Presiden tidak semesti menentang kerajaan. Itu adalah kerja pembangkang.

Kehidupan peribadi

Tan berkahwin dengan Mary Chee Bee Kiang pada tahun 1964. Mereka mempunyai empat orang anak (tiga orang anak lelaki dan seorang anak perempuan).

Rujukan