Jorge Rafael Videla: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 16: Baris 16:
Regimnya terkenal dengan "kehilangan" individu, [[penculikan bayi Argentina|penculikan bayi]], dan penyeksaan yang melampau. Walaupun beliau mengaku bahawa peperangan "Dirty War" ini adalah terhadap puak subversif seperti puak radikal [[Marxist]] [[Montoneros]] dan gurila [[ERP]], beliau juga berkata bahawa ''subversivos'' ini termasuklah mereka yang menentang Kristian dan tamaddun barat. Namun ramai yang percaya mangsanya termasuk juga musuh-musuh peribadinya seperti [[aktivis]] hak asasi manusia, ahli parti pembangkang dan sesiapa jua yang menentangnya. Sewaktu pemerintahannya dianggarkan antara 10,000-30,000 rakyat Argentina telah hilang, lebih setengah juta dibuang negara dan beribu telah ditahan dan diseksa dibeberapa kem tahanannya.
Regimnya terkenal dengan "kehilangan" individu, [[penculikan bayi Argentina|penculikan bayi]], dan penyeksaan yang melampau. Walaupun beliau mengaku bahawa peperangan "Dirty War" ini adalah terhadap puak subversif seperti puak radikal [[Marxist]] [[Montoneros]] dan gurila [[ERP]], beliau juga berkata bahawa ''subversivos'' ini termasuklah mereka yang menentang Kristian dan tamaddun barat. Namun ramai yang percaya mangsanya termasuk juga musuh-musuh peribadinya seperti [[aktivis]] hak asasi manusia, ahli parti pembangkang dan sesiapa jua yang menentangnya. Sewaktu pemerintahannya dianggarkan antara 10,000-30,000 rakyat Argentina telah hilang, lebih setengah juta dibuang negara dan beribu telah ditahan dan diseksa dibeberapa kem tahanannya.


Badan yang membantu melaksanakan kekejamannya ialah [["Argentine Anti-Communist Alliance"]]. Mereka menggunakan pelbagai cara untuk menyeksakan tahanan dan corak pembunuhan yang paling popular ialah dengan melemaskan tahanan. Di militari bes Campo de Mayo, tahanan akan dibogelkan dan dirantaikan bersama tahanan lain. Selepas itu mereka ditarik kedalam kepalterbang tentera yang akan terbang di atas sungai Rio de la Plata atau Lautan Atlantik, dan pihak tentera akan menolak mereka keluar dari kapalterbang kedalam laut supaya mereka mati lemas.
Badan yang membantu melaksanakan kekejamannya ialah [["Argentine Anti-Communist Alliance"]]. Mereka menggunakan pelbagai cara untuk menyeksakan tahanan dan corak pembunuhan yang paling popular ialah dengan melemaskan tahanan. Di militari bes Campo de Mayo misalnya, tahanan akan dibogelkan dan dirantaikan bersama tahanan-tahanan lain. Selepas itu mereka diseret kedalam kepalterbang tentera yang akan terbang di atas sungai Rio de la Plata atau Lautan Atlantik, dan pihak tentera akan menolak mereka keluar dari kapalterbang kedalam sungai atau laut supaya mereka mati lemas.



Semakan pada 10:40, 11 Januari 2005

Jorge Rafael Videla Redondo (1925- ) telah dilahirkan pada 21 Ogos 1925 di Mercedes, Buenos Aires dan adalah seorang bekas tentera dan ahli politik. Beliau mendapat gelaran "the bone" (tulang) sebab tubuhnya yang lurus seperti tulang. Zaman pemerintahan beliau merupakan titik permulaan "Dirty War" iaitu era yang paling kejam sekali dalam sejarah Argentina. Namun beliau terkenal di Amrika Selatan sebagai pakar dalam strategi anti-komunisme antarabangsa dan menerima pujian dari ahli politik berhaluan kanan Amerika Syarikat, termasuk Ronald Reagan.

Sejarah awalnya

Videla bangkit sewaktu ketidakstabilan ekonomi dan politik di Argentina pada awal hingga pertengahan 1970an. Pada 1973 Perón telah kembali berkuasa di negara ini tetapi pada usia yang tua beliau tidak mampu memperbaiki keadaan negara ini. Setahun kemudian, beliau meninggal dunia dan jawatannya disandang oleh isterinya Isabel Perón, seorang bekas penari kelab malam yang tiada pengalaman di dalam politik. Dalam usahanya untuk mendapat sokongan tentera, Isabel telah melantik Videla sebagai Commander-in-Chief, jawatan tertinggi di dalam angkatan tentera Argentina. Tindakan ini seperti memakan diri sendiri kerana beliau melancarkan rampasan kuasa dan berjaya menjatuhkan kerajaan dinasti Peron 24 Mac, 1976, dan menjadi presiden de-facto sebagai ketua junta tentera dan berkongsi kuasa dengan Komander Jeneral Tentera Udara iaitu Orlando Ramón Agosti dan Komander Tentera Laut, Admiral Eduardo Emilio Massera. Beberapa hari selepas itu, pada 29 Mac 1976, Videla secara rasminya menjadi Presiden Argentina, suatu jawatan yang disandang hingga 29 Mac, 1981.

Proses Pembersihan Puak Berhaluan Kiri

Sebaik sahaja menjadi Presiden, beliau membubarkan Kongres dan memberi kuasa penggubalan undang-undang kepada suatu suruhanjaya militari yang terdiri dari sembilan orang. Disamping itu, Vadela menghentikan peranan mahkamah, parti-parti politik, dan kesatuan pekerja dan memenuhi jawatan-jawatan penting kerajaan dengan ahli tentera. Dalam masa seminggu, beliau menahan beratus-ratus rakyat yang disyaki gurila berhaluan kiri dan ini berterusan sewaktu pemerintahannya. Mangsa penahanan ini telah diberi panggilan "desaparecidos" dan dianggarkan antara 10,000 and 30,000 rakyat negara ini telah hilang secara misteri sewaktu pemerintahannya.

Namun demikian, beliau merupakan tonggak utama dalam membendung kegiatan Marxisme di Argentina. Videla terkenal sebagai seorang yang handal dalam strategi anti-komunisme antarabangsa. Walaupun beliau dikecam oleh Carter kerana melanggar hak asasi manusia, berlainan pula dengan Ronald Reagan yang sememangnya anti-komunisme. Reagan bukan sahaja memuji Videla, malah memberi bantuan perisikan serta ketenteraan kepada beliau. Beliau merupakan orang utama dalam usaha membendung komunisme dan terlibat dalam Operasi Condor, suatu kempen asasinasi dan pengumpulan perisikan menentang keganasan, yang melibatkan anggota keselamatan Argentina, Bolivia, Brazil, Chile, Paraguay, dan Uruguay pada pertengahan tahun 70an, dimana ramai orang diseksa, hilang dan dibunuh tanpa bicara.


Kezaliman dalam regim Vadela

Regimnya terkenal dengan "kehilangan" individu, penculikan bayi, dan penyeksaan yang melampau. Walaupun beliau mengaku bahawa peperangan "Dirty War" ini adalah terhadap puak subversif seperti puak radikal Marxist Montoneros dan gurila ERP, beliau juga berkata bahawa subversivos ini termasuklah mereka yang menentang Kristian dan tamaddun barat. Namun ramai yang percaya mangsanya termasuk juga musuh-musuh peribadinya seperti aktivis hak asasi manusia, ahli parti pembangkang dan sesiapa jua yang menentangnya. Sewaktu pemerintahannya dianggarkan antara 10,000-30,000 rakyat Argentina telah hilang, lebih setengah juta dibuang negara dan beribu telah ditahan dan diseksa dibeberapa kem tahanannya.

Badan yang membantu melaksanakan kekejamannya ialah "Argentine Anti-Communist Alliance". Mereka menggunakan pelbagai cara untuk menyeksakan tahanan dan corak pembunuhan yang paling popular ialah dengan melemaskan tahanan. Di militari bes Campo de Mayo misalnya, tahanan akan dibogelkan dan dirantaikan bersama tahanan-tahanan lain. Selepas itu mereka diseret kedalam kepalterbang tentera yang akan terbang di atas sungai Rio de la Plata atau Lautan Atlantik, dan pihak tentera akan menolak mereka keluar dari kapalterbang kedalam sungai atau laut supaya mereka mati lemas.


power in 1976 General Jorge Rafael Videla began cleansing the Argentinian society. All political and union activities were suspended, wages were reduced by 60%, and dissidents were tortured by Nazi and US-trained military and police. like the military base His regime was known for its numerous disappearances of rivals and opponents, He claimed to be fighting subversives such as the radical groups, but also said that the . "As many people as necessary must die in Argentina so that the country will again be secure," he declared in 1975 in support of a "death squad" known as the All legislative power was concentrated in the hands of a 9-man commission of junta members, and every single important position in the national government was filled with loyal military officers. The junta quickly banned labor unions, strikes, abolished the judiciary, and effectively removed civil liberties.


After democracy was restored in Argentina, Videla was among the generals convicted of human rights crimes, including "disappearances," tortures, murders and kidnappings. Videla left office in 1981, and in 1985, Videla was sentenced to life imprisonment at the military prison of Magdalena. The courts found him guilty of being responsible for 66 aggravated homicides, 306 kidnappings, 93 torturings and 26 robberies. In 1985, Videla was sentenced to life imprisonment at the military prison of Magdalena.

But, on Dec. 29, 1990, amid rumblings of another possible military coup, President Carlos Menem pardoned Videla and other convicted generals. Many politicians considered the pardons a pragmatic decision of national reconciliation that menutup sejarah hitam era "Dirty War" dimana ramai nyawa terkorban. Walaupun beliau bebas, tetapi hidupnya masih dihantui oleh kekajamannya yang silam. Dimana sahaja Videla pergi, beliau akan dicemuh atau dipukul oleh rakyat Argentina. Kini, pada usia 75 tahun bekas diktator ini berkurung dirumah bersama-sama dengan isteri serta dua cucunya.

Following the election of Néstor Kirchner, there has been a widespread effort in Argentina to discredit and delegitimize Videla's rule. The government no longer recognizes Videla as having been a legal president of the country, and his portrait has been removed from all halls and archives. There have also been many legal prosecutions of officials associated with the crimes of the regime.