Enggang belukar: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Amirobot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: he:קלאו לבן גרון
RedBot (bincang | sumb.)
k r2.5.2) (bot mengubah: he:קלאו לבן-גרון
Baris 42: Baris 42:
[[es:Anorrhinus galeritus]]
[[es:Anorrhinus galeritus]]
[[fr:Calao largup]]
[[fr:Calao largup]]
[[he:קלאו לבן גרון]]
[[he:קלאו לבן-גרון]]
[[lt:Trumpakuodis ragasnapis]]
[[lt:Trumpakuodis ragasnapis]]
[[pt:Anorrhinus galeritus]]
[[pt:Anorrhinus galeritus]]

Semakan pada 14:26, 17 November 2011

Enggang belukar
frames
Pengelasan saintifik


Burung Enggang Belukar (bahasa Inggeris: Bushy-crested Hornbill) ialah salah satu burung enggang yang hidup di hutan-hutan tanah panah dan kaki gunung di Semenanjung Malaysia, Sumatera, dan Borneo. Nama sainsnya Annorrhinus galeritus.


Morfologi

Burung Enggang Belukar bertumbuh sehingga 70 sentimeter (2 kaki 3 inci). Bulunya berwarna hitam atau perang. Bulu lehernya berwarna biru, manakala ekornya berwarna perang-kelabu, dengan satu palang yang lebar serta berwarna hitam pada hujungnya. Paruhnya panjang dan berat. Burung ini mempunyai jambul yang terkelepai. Kulit di sekeliling matanya tidak berbulu. Iris burung jantan berwarna merah sedangkan iris burung betina berwarna hitam.

Tabiat

Ketika Burung Enggang Belukar mengeram di dalam lubang pokok yang dijadikan sarang, mulut lubang itu akan ditutupkan dengan lumpur, dengan satu lubang yang kecil untuk burung jantan memberikan makanan kepada burung betina. Apabila telur-telurnya sudah menetas, burung betina akan memecahkan penutup lumpur dan keluar dari sarangnya, tetapi akan menutupkannya semula sehingga anak burung siap sedia untuk meninggalkan sarang.

Burung Enggang Belukar hidup dalam kawanan sebanyak 5-15 ekor, dan biasanya makan di sudur pertengahan di dalam hutan tertutup. Pada dasarnya, burung ini makan buah-buahan dan serangga. Bunyinya kasar dan tajam dan burung ini biasa berbunyi secara kawanan.

Rujukan

Pautan luar


Senarai burung Burung merpati
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z