Alice in Wonderland (filem 2010): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
WikitanvirBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: si:Alice in Wonderland (2010 film)
EmausBot (bincang | sumb.)
Baris 121: Baris 121:
[[ro:Alice în Țara Minunilor (film din 2010)]]
[[ro:Alice în Țara Minunilor (film din 2010)]]
[[ru:Алиса в Стране чудес (фильм, 2010)]]
[[ru:Алиса в Стране чудес (фильм, 2010)]]
[[si:ඇලිස් ඉන් වන්ඩර්ලන්ඩ් (2010 චිත්‍රපටය)]]
[[si:Alice in Wonderland (2010 film)]]
[[simple:Alice in Wonderland (2010 movie)]]
[[simple:Alice in Wonderland (2010 movie)]]
[[sk:Alica v krajine zázrakov (film z roku 2010)]]
[[sk:Alica v krajine zázrakov (film z roku 2010)]]

Semakan pada 19:18, 30 November 2011

Alice in Wonderland
Poster keluaran teater
PengarahTim Burton
PenulisLinda Woolverton (lakon layar)
Lewis Carroll (buku)
Dihasilkan olehRichard D. Zanuck
Joe Roth
Suzanne Todd
Jennifer Todd
DibintangiMia Wasikowska
Johnny Depp
Anne Hathaway
Helena Bonham Carter
Crispin Glover
Stephen Fry
Alan Rickman
Michael Sheen
Christopher Lee
Timothy Spall
Michael Gough
Barbara Windsor
Paul Whitehouse
SinematografiDariusz Wolski
Disunting olehChris Lebenzon
Muzik olehDanny Elfman
Syarikat
penerbitan
Roth Films
The Zanuck Company
Team Todd
Diedarkan olehWalt Disney Pictures
Tarikh tayangan
5 Mac 2010 (2010-03-05)
NegaraAmerika Syarikat
BahasaBahasa Inggeris
BajetAS$250 juta[1]
Pecah panggung$1,024,297,771

Alice in Wonderland adalah filem pengembaraan fantasi Amerika 2010 yang diarahkan oleh Tim Burton, ditulis oleh Linda Woolverton, dan dibintangi oleh Mia Wasikowska, Johnny Depp, Helena Bonham Carter, Anne Hathaway, Crispin Glover, Michael Sheen, dan Stephen Fry, dan ditayangkan oleh Walt Disney Pictures. Ia adalah tambahan daripada novel Lewis Carroll Alice's Adventures in Wonderland dan Through the Looking-Glass dan filem ini menggunakan teknik penggabungan tindakan hidup dan animasi 3D.

Dalam filem ini, Alice berusia sembilan belas tahun dan tanpa sengaja kembali ke bawah tanah (di salah dengar oleh Alice dan diyakini dipanggil Wonderland), tempat dia melawati pada umur tiga belas tahun dahulu. Alice diberitahu bahawa dia adalah satu-satunya yang dapat membunuh Jabberwocky, makhluk naga yang dikawal oleh Ratu Merah yang menggawal penduduk bawah tanah. Burton mengatakan cerita Wonderland yang asli selalu tentang gadis yang dikelilingi dari satu watak ke satu watak aneh yang lain dan ia tidak pernah merasa hubungan emosional, jadi dia ingin membuat seperti kisah dan siri peristiwa . Dia tidak melihat ini sebagai sebuah sekuel filem sebelumnya, atau sebagai kembali membayangkan.Tayangan perdana filem ini bertempat di London Odeon Leicester Square pada tarikh 25 Februari 2010 dan dikeluarkan di Australia pada tarikh 4 Mac 2010, dan Amerika Syarikat dan United Kingdom pada tarikh 5 Mac 2010, melalui IMAX 3D dan Disney Digital 3D, serta dalam teater tradisional.

Selain menjadi filem Burton yang paling berjaya, Alice in Wonderland menghabiskan masa tiga minggu sebagai filem # 1 di Amerika Syarikat dan Kanada, saat ini filem paling berjaya tahun 2010 dalam antarabangsa, dan saat ini menduduki peringkat sebagai 5 filem paling berjaya sepanjang masa. Walaupun keluaran filem yang sangat pendek , juga hanya wayang keenam yang pernah menyeberangi $ 1-billion di seluruh dunia. Itu juga merupakan filem kedua yang dihasilkan dan ditayangkan oleh Walt Disney Pictures, serta keluaran musim bunga pertama, untuk mencapai prestasi ini.

Plot

Terganggu oleh mimpi aneh berulang kali dan berduka kerana kehilangan ayahnya yang tercinta, perempuan sembilan belas tahun Alice Kingsleigh menghadiri pesta kebun di kebun Tuhan Ascot, di mana ia dihadapkan dengan perkahwinan dan masyarakat di mana dia tinggal. kurang yakin tentang cara untuk membalas dan semakin bingung, dia lari mengejar arnab di taman, dan tidak sengaja jatuh ke dalam lubang arnab. Dia dibawa ke sebuah dunia yang disebut bawah tanah di mana dia disambut oleh White Rabbit, the Dormouse, the Dodo, and Tweedledum and Tweedledee. Mereka berdebat tentang identitinya sebagai "Alice yang benar," siapa ini diramalkan akan membunuh Jabberwocky pada hari luar biasa dan mengembalikan kuasa White Queen. Mereka berunding Absolem the Caterpillar yang akan memutuskan bahawa dia adalah "tidak hampir Alice." Kelompok ini kemudian serang oleh Bandersnatch dan sekelompok tentera kad yang dipimpin oleh Knave of Hearts. Alice terlepas dan melarikan diri ke hutan.

The Knaves memberitahu perkara ini kepada Red Queen bahawa Alice telah kembali ke Bawah tanah dan akan mengancam kerajaan Red Queen. Red Knights diperintahkan untuk mencari Alice segera. Sementara itu, Alice bertemu Cat Cheshire, yang membawanya ke Mad Hatter dan March Hare. Dalam perjalanan ke istana White Queen, Hatter mengaitkan keganasan kerajaan Red Queen dan komen bahawa Alice tidak sama seperti dahulu. Hatter membantu Alice mengelakkan dia daripada ditangkap dengan membuat dirinya ditangkap sebagai gantinya. Kemudian, Alice ditemui oleh Bayard anjing pencari, yang ingin membawanya ke White Queen, tetapi Alice berkeras untuk membantu Hatter, jadi mereka pergi ke istana Red Queen.

Red Queen tidak menyedari identiti sebenar Alice (percaya bahawa dia bernama "Um") dan kerana itu menyambut dia sebagai tetamu. Sementara itu, Hatter memujuk Ratu untuk membiarkan dia bertindak sebagai pembuat topi peribadinya dalam usaha untuk menunda hukumanya. Alice belajar bahawa Pedang Vorpal (satu-satunya senjata yang mampu membunuh Jabberwocky) terkunci dalam beg di dalam kandang Bandersnatch's. The Kanves cuba menggoda Alice, tapi ditolak. Alice kemudian berhasil mengambil pedang dan mencadi teman baik Bandersnatch. The Knaves terjumpanya bersama pedang dan cuba untuk menangkapnya. Alice melarikan diri dengan menaiki Bandersnatch dan memberikan pedang kepada White Queen. The Cheshire Cat menyelamatkan Hatter dari hukuman dan Hatter memberontak menentangterhadap Red QueenM . Mereka melarikan diri ke istana White Queen dan mereka mempersiapkan diri untuk pertempuran. Alice tetap tidak yakin tentang ramalan untuk menjuarai White Queen dan kemudian bertemu sekali lagi dengan Absolem. Dia mengingatkan Alice kunjungan terakhir ke Bawah tanah (di mana dia tersilap menyebut "Wonderland" pada saat itu) tiga belas tahun dahulu, dan membantu memberikan keberanian untuk melawan Jabberwocky.

Ketika tiba hari yang dinanti, Red Queens dan White Queen mengumpulkan tentera mereka di papan catur seperti medan tempur dan menghantar juara yang mereka pilih (Alice dan Jabberwocky) untuk menentukan nasib Bawah tanah. White Queen menawarkan kakaknya peluang bagi perdamaian namun ditolak. Didorong dengan kata-kata ayahnya, Alice berjaya membunuh Jabberwocky. Setelah kembali mengambil takhta, White Queen menghalau Red Queen dan The Kanves ke Outlands, dan memberikan Alice botol darah Jabberwocky, yang akan membawanya pulang. The Hatter mencadangkan bahawa dia tinggal di Bawah tanah tetapi dia memutuskan bahawa dia harus pergi kembali dan berjanji bahawa dia akan kembali.

Setelah minum, Alice kembali ke rumah, di mana dia mengalamatkan semua masalah yang dia hadapi di awal filem dan mengambil alih hidupnya. Dia kemudian menjadi anak murid Lord Ascot dengan idea awal laluan perdagangan laut di China. Apbila cerita hampir tamat, Alice bersiap untuk berangkat pada sebuah kapal dagang. Absolem, sekarang ialah rama-rama, berlabuh di bahunya. Alice mengecamnya sebelum dia berdebar pergi.

Pelakon

Tim Burton and anak Bonham Carter's membuat penampilan khas di dalam filem.

Musik

Alice in Wonderland: Runut bunyi Walt Disney Records yang asli

Koaborator Burton yang lama Danny Elfman's markah telah di keluarkan pada March 2, 2010.Debutnya di #89 dalam Billboard Top 200 Albums.

Permainan video

Pada tarikh 23 Julai 2009, Disney Interactive Studios mengumumkan bahawa permainan video berdasarkan filem tersebut, dikembangkan oleh studio Perancis Étranges Libellules, ia akan dilancarkan pada minggu yang sama dengan filem untuk Wii, Nintendo DS dan Windows PC, dengan runut bunyi yang disusun oleh komposer muzik permainan video veteran Richard Jacques,versi Wii, DS dan versi PC akan dikeluarkan pada tarikh 2 Mac 2010, bersamaan dengan Supreme Commander 2. [108]

Michael Lafferty dari GameZone memberikan versi Wii 7.6 dari 10 dengan berkata, "Skor bagi grafik permainan video ini baik, dan meskipun corak permainan secara keseluruhan tiada apa-apa yang belum pernah dialami sebelum ini, permainan masih memiliki rentak yang bagus untuk itu. hal ini apa itu - sebuah adaptasi permainan filem, sedikit hilang rentak, tetapi boleh dicapai. "

Rujukan

  1. ^ "Alice in Wonderland (2010) - Production Companies, Budget, Running time". TheMovieInsider.com. Dicapai pada 21 Januari 2010. External link in |publisher= (bantuan)

Pautan luar

Templat:Link GA