Lemon: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Vagobot (bincang | sumb.)
k Bot: sl:Limona is a featured article
Rubinbot (bincang | sumb.)
Baris 63: Baris 63:
[[da:Citron]]
[[da:Citron]]
[[de:Zitrone]]
[[de:Zitrone]]
[[nv:Chʼil łitsooí dikʼǫ́zhígíí]]
[[nv:Chʼil łitsooí díkʼǫ́zhígíí]]
[[dsb:Citronowy bom]]
[[dsb:Citronowy bom]]
[[et:Harilik sidrunipuu]]
[[et:Harilik sidrunipuu]]

Semakan pada 15:45, 2 Disember 2011

Lemon
Pengelasan saintifik
Alam:
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
(tanpa pangkat):
Order:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
C. × limon
Nama binomial
Citrus × limon
(L.) Burm.f.
Pengeluaran buah lemon and limau nipis pada 2005

Lemon ialah pokok kecil yang malar hijau (Citrus × limon, selalu diberi sebagai C. limon) berasal dari Asia, dan juga nama untuk sejenis buah limau bujur yang berwarna kuning dan tebal kulitnya serta masam rasanya.

Sejarah

Asal tepat dari lemon masih misteri, walaupun dianggap secara meluas bahawa lemon pertama tumbuh di India, utara Burma dan China.[1][2] Di Asia Tenggara dan Selatan, ia dikenali kerana sifat antiseptik dan digunakan sebagai penawar untuk pelbagai racun. Lemon masuk ke Eropah (di dekat Itali selatan) paling lambat pada abad ke-1 Masihi, pada masa Rom Kuno. Namun, tidak banyak yang ditanam. Lemon kemudian diperkenalkan ke Parsi dan kemudian ke Iraq dan Mesir sekitar tahun 700. Lemon pertama kali tercatat dalam kesusasteraan dalam risalah Arab abad ke-10 mengenai pertanian, dan juga digunakan sebagai tanaman hias di kebun Islam awal. Ia diedarkan secara meluas di seluruh dunia Arab dan wilayah Mediterranean antara 1000 dan 1150 M. Asal genetik lemon bagaimanapin, dilaporkan merupakan hibrid antara oren pahit dan sitron.

Penanaman lemon besar pertama di Eropah bermula di Genoa pada pertengahan abad ke-15. Beliau kemudian diperkenalkan ke Amerika tahun 1493 ketika Christopher Columbus membawa biji lemon untuk Hispaniola sepanjang perjalanan itu. Penaklukan Sepanyol di seluruh Dunia Baru membantu menyebarkan biji lemon. Ia terutama digunakan sebagai perhiasan dan ubat. Pada abad ke-18 dan 19, lemon semakin banyak ditanam di Florida dan California, ketika itu lemon mula digunakan dalam masakan dan perisa.

Pada 1747, ujian James Lind pada pelaut yang menderita penyakit skurvi melibatkan penambahan vitamin C dalam diet mereka dengan jus lemon.[3]

Jalur etimologi perkataan lemon menunjukkan asal Timur Tengah. Salah satu sebutan paling awal "lemon" dijumpai dalam dokumen Inggeris Tengah kebiasaan 1420-1421, yang menarik dari lemon Perancis Lama, dari situ ke limone Itali, daripada laymūn atau limun Arab, dari līmūn Parsi.

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ Wright, A. Clifford. History of Lemonade, CliffordAWright.com
  2. ^ The origins, limmi.it.
  3. ^ Case 3: Naval Medicine: The Fight Against Scurvy @ King's College at London. Daripada: James Lind. A treatise on the scurvy. Edisi kedua. London: diterbitkan A. Millar, 1757. [St. Thomas's Historical Collection 28.b.9].

Templat:Link FA Templat:Link FA