Bantahan: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.6.4) (bot menambah: sk:Protest
WikitanvirBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: ja:反対運動
Baris 65: Baris 65:
[[lt:Protestas]]
[[lt:Protestas]]
[[nl:Protest]]
[[nl:Protest]]
[[ja:反対運動]]
[[pt:Protesto]]
[[pt:Protesto]]
[[ru:Протест]]
[[ru:Протест]]

Semakan pada 18:24, 9 Disember 2011

Suatu bantahan atau protes menzahirkan satu tindakbalas yang kuat terhadap sesuatu peristiwa atau keadaan. Istilah protes biasanya menandakan tindakbalas menentang sesuatu, manakala sebelumnya ia juga bermaksud satu tindakbalas menyokong sesuatu. Pembantah mungkin mengadakan sesuatu protes sebagai satu cara awam dan memaksa pendapat mereka didengari dalam satu cara untuk mempengaruhi pendapat umum atau dasar kerajaan, atau mungkin mengadakan tindakan terus di dalam satu percubaan untuk melangsungkan perubahan secara terus yang dikehendaki oleh mereka sendiri.[1]

Penzahiran diri sendiri boleh, secara teori, di dalam praktikal atau di dalam kemunculannya, dikekangkan[2] oleh dasar kerajaan, keadaan ekonomi, ortodoks agama, struktur sosial, atau monopoli media . Apabila kekangan sebegitu berlaku, tentang mungkin tertumpah ke kawasan lain seperti budaya, jalanan atau emigrasi.

Satu protes mungkin kadangkala menjadi sebab untuk sebuah protes tindakbalas. Di dalam sesuatu kes tersebut, pelaku protes tindakbalas menunjukkan sokongan mereka terhadap seseorang, dasar, tindakas, dll. yang menjadi sebab kepada protes yang asal.

Pembantah berarak di luar Persidangan Republikan Kebangsaan 2008 di Saint Paul, Minnesota

Sejarah tanggapan

Bantahan antiperang 15 September 2007 di Washington, D.C.

Satu protes yang tidak terkawal mungkin berkembang dan merebak menjadi tentangan, aktivisme, rusuhan, pemberontakan, penentangan, dan revolusi politik dan/atau sosial , seperti di dalam:

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ St. John Barned-Smith, "How We Rage: This Is Not Your Parents' Protest, " Current (Musim sejuk 2007): 17-25.
  2. ^ Daniel L. Schofield, S.J.D. (November 1994). "Controlling Public Protest: First Amendment Implications". in the FBI's Law Enforcement Bulletin. Dicapai pada 2009-12-16. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)