Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Mrzackhangrove (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11: Baris 11:
}}
}}


'''''English Language Teaching Centre''''' atau '''Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris''' ialah sejenis [[Institut Pendidikan Guru Malaysia]] yang diwujudkan untuk memperluaskan [[Bahasa Inggeris]] sebagai bahasa komunikasi antarabangsa dan tuntutan pengajaran bahasa yang lebih cekap dan berkesan untuk semua peringkat. Sebagai gerak balas terhadap keperluan ini, Kabinet Malaysia memberikan persetujuan untuk pembentukan lembaga yang akan menjalankan fungsi meningkatkan kecekapan mengajar guru Bahasa Inggeris.
'''''English Language Teaching Centre''''' atau '''Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris''' ialah sejenis pusat pendidikan guru yang diwujudkan untuk memperluaskan [[Bahasa Inggeris]] sebagai bahasa komunikasi antarabangsa dan tuntutan pengajaran bahasa yang lebih cekap dan berkesan untuk semua peringkat. Sebagai gerak balas terhadap keperluan ini, Kabinet Malaysia memberikan persetujuan untuk pembentukan lembaga yang akan menjalankan fungsi meningkatkan kecekapan mengajar guru Bahasa Inggeris.


==Sejarah==
==Sejarah==

Semakan pada 05:02, 25 Disember 2011

English Language Teaching Centre
Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris
Lokasi
Kuala Lumpur
Maklumat
Ditubuhkan1 Jun 2002
PengarahDr Choong Kam Foong
Timbalan PengarahDr. Mohamed bin Abu Bakar

English Language Teaching Centre atau Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris ialah sejenis pusat pendidikan guru yang diwujudkan untuk memperluaskan Bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi antarabangsa dan tuntutan pengajaran bahasa yang lebih cekap dan berkesan untuk semua peringkat. Sebagai gerak balas terhadap keperluan ini, Kabinet Malaysia memberikan persetujuan untuk pembentukan lembaga yang akan menjalankan fungsi meningkatkan kecekapan mengajar guru Bahasa Inggeris.

Sejarah

Pada tarikh 1 Jun 2002, Pusat Pengajaran Bahasa Inggeris, Malaysia (ELTC) ditubuhkan untuk melatih guru supaya pakar dalam Bahasa Inggeris. ELTC merupakan salah satu lembaga dari Bahagian Pendidikan Guru Kementerian Pendidikan, Malaysia. Sebuah unit tugas dari sepuluh pensyarah senior dipercayai dengan tanggung jawab membina kemudahan infrastruktur awal dan arah profesional Pusat. Dr Rabiah Ghani dilantik sebagai Pengarah pertama ELTC pada tarikh 1 Disember 2002. Seorang Pengarah timbalan dan Ketua dari tujuh jabatan Pusat juga dilantik saat ini.

ELTC bertujuan untuk menjadi pusat terkemuka di rantau ini untuk latihan profesional pengajaran Bahasa Inggeris. Pusat ini juga akan membangunkan secara inovatif programPengajaran Bahasa Inggeris (ELT) yang akan merujuk kepada standard antarabangsa. Program ini akan melatih para profesional in-service ELT dalam penggunaan amalan ELT terbaik yang telah dibangunkan dan diaktifkan melalui penelitian. ELTC juga akan memainkan peranan penting dalam pembangunan dasar ELT dan inisiatif dalam negeri, dan akan menyediakan perunding yang akan membantu dalam mempromosikan pembangunan ELT di rantau ini.

Visi

Untuk menjadi pemimpin dalam pengajaran Bahasa Inggeris

Misi

Untuk kesan amalan pengajaran Bahasa Inggeris melalui kajian maklumat, latihan kualiti dan inovasi kelas

Alamat

English Language Teaching Centre,
Aras 7 & 8, Block Menara IPBA
Lembah Pantai, 59200 Kuala Lumpur.
Malaysia.
Telefon: 603 - 2282 2888
Faks: 603 - 2282 2666
ETeMS Hotline: 03 - 2282 7819

Lihat juga

Pautan luar