431 SM: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 26: Baris 26:
====Yunani====
====Yunani====
{{portal|Yunani|COA of Greece.svg}}
{{portal|Yunani|COA of Greece.svg}}
*[[Athens]] memasuki perikatan dengan Raja Sitalkes dari [[Thrace]], selepas Nymphodorus, seorang anak Athens yang berpengaruh, berkahwin dengan kakak (atau adik perempuan) Sitalkes. Nymphodorus kemudian merundingkan perjanjian antara Athens dan Raja [[Perdiccas II dari Macedon|Perdiccas] dari [[Macedon]] dan dengan itu, Perdiccas memperoleh semula [[Therma]]. Oleh itu, Athens menarik balik sokongannya kepada Philip, adik lelaki Perdiiccass, dan Thrace berjanji untuk membantu Perdiccas menangkapnya. Sebagai balasan, Perdiccas bergerak ke [[Chalcidia]] yang merupakan orang-orang yang beliau memujuk untuk memberontak pada asalnya.
*[[Athens]] menyertai perikatan dengan Raja Sitalkes dari [[Thrace]], selepas Nymphodorus, seorang anak Athens yang berpengaruh, berkahwin dengan kakak (atau adik perempuan) Sitalkes. Nymphodorus kemudian merundingkan perjanjian antara Athens dan Raja [[Perdiccas II dari Macedon|Perdiccas]] dari [[Macedon]] dan dengan itu, Perdiccas memperoleh semula [[Therma]]. Oleh itu, Athens menarik balik bantuan yang diberikan kepada Philip, adik lelaki Perdiiccass, dan Thrace berjanji untuk membantu Perdiccas menangkap Philip. Sebagai balasan, Perdiccas bergerak terhadap [[Chalcidia]] yang merupakan orang-orang yang dipujuknya untuk memberontak pada asalnya.
* Serangan [[Thebes, Yunani|Thebes]] ke atas [[Plataea]], kota pro-Athens yang tunggal di [[Boeotia]], gagal dan tentera Plataea membunuh 180 orang tawanan. Athens menyokong Plataea, manakala Sparta bersepakat dengan Thebes. Sparta mendapatkan bantuan daripada kota-kota Yunani di [[Itali]] dan [[Sicily]]. Kedua-dua Sparta dan Athens merayu kepada [[Empayar Parsi|Parsi]] untuk bantuan, tetapi tidak mendapat sebarang hasil.

*Tentera Sparta yang diketuai oleh Raja [[Archidamus II]] menyerang [[Attica]] dan dengan itu, memulakan [[Perang Peloponnese|Perang Peloponnese Kedua]] secara berkesan antara Empayar Athens dengan [[Liga Peloponnese]]. Tentera Sparta menjarah kawasan-kawasan luar bandar di sekitar Athens. [[Pericles]], ketua Athens, tidak menentang mereka secara sungguh-sungguh, tetapi memindahkan penduduk-penduduk luar bandar ke dalam kawasan tembok kota Athens. Sebagai ganti, Pericles mengejarkan perang tentera laut yang aktif dan mengurangkan sebarang bahaya terhadap pulau [[Aegina]] dengan menggantikan penduduk aslinya dengan penduduk Athens.
*A [[Thebes, Greece|Theban]] raid on [[Plataea]], the only pro-Athenian city in [[Boeotia]], is a failure and the Plataeans take 180 prisoners and put them to death. Athens supports Plataea while Sparta aligns itself with Thebes. Sparta enlists the help of the Greek cities in [[Italy]] and [[Sicily]]. Both Sparta and Athens appeal to [[Persian Empire|Persia]], but without result.
*The Spartans led by King [[Archidamus II]] invade [[Attica]] effectively starting the [[Peloponnesian War|Second Peloponnesian War]] between the Athenian Empire and the [[Peloponnesian League]]. The Spartans lay waste to the countryside around Athens. Athenian leader, [[Pericles]], does not seriously oppose them, rather withdrawing the rural population of the country districts within Athens’ city walls. Instead, he pursues active naval warfare and reduces any danger from the island of [[Aegina]] by replacing its native population with Athenians.


====Republik Rom====
====Republik Rom====

Semakan pada 16:38, 16 Januari 2007

Milenium: milenium pertama SM
Abad:
Dekad:
Tahun:


Peristiwa

Mengikut tempat

Yunani

  • Athens menyertai perikatan dengan Raja Sitalkes dari Thrace, selepas Nymphodorus, seorang anak Athens yang berpengaruh, berkahwin dengan kakak (atau adik perempuan) Sitalkes. Nymphodorus kemudian merundingkan perjanjian antara Athens dan Raja Perdiccas dari Macedon dan dengan itu, Perdiccas memperoleh semula Therma. Oleh itu, Athens menarik balik bantuan yang diberikan kepada Philip, adik lelaki Perdiiccass, dan Thrace berjanji untuk membantu Perdiccas menangkap Philip. Sebagai balasan, Perdiccas bergerak terhadap Chalcidia yang merupakan orang-orang yang dipujuknya untuk memberontak pada asalnya.
  • Serangan Thebes ke atas Plataea, kota pro-Athens yang tunggal di Boeotia, gagal dan tentera Plataea membunuh 180 orang tawanan. Athens menyokong Plataea, manakala Sparta bersepakat dengan Thebes. Sparta mendapatkan bantuan daripada kota-kota Yunani di Itali dan Sicily. Kedua-dua Sparta dan Athens merayu kepada Parsi untuk bantuan, tetapi tidak mendapat sebarang hasil.
  • Tentera Sparta yang diketuai oleh Raja Archidamus II menyerang Attica dan dengan itu, memulakan Perang Peloponnese Kedua secara berkesan antara Empayar Athens dengan Liga Peloponnese. Tentera Sparta menjarah kawasan-kawasan luar bandar di sekitar Athens. Pericles, ketua Athens, tidak menentang mereka secara sungguh-sungguh, tetapi memindahkan penduduk-penduduk luar bandar ke dalam kawasan tembok kota Athens. Sebagai ganti, Pericles mengejarkan perang tentera laut yang aktif dan mengurangkan sebarang bahaya terhadap pulau Aegina dengan menggantikan penduduk aslinya dengan penduduk Athens.

Republik Rom

  • Tentera Rom menewaskan tentera Aequi dan Volsci dalam pertempuran Sungai Algidus. [1]

Mengikut topik

Anatomi

Kesusasteraan

  • Drama Medea oleh Euripides memenangi hadiah ketiga dalam perayaan Dionysia, perayaan drama Athens yang masyhur.

Kelahiran

Kematian

Nota

  1. ^ Mellersh, H.E.L. (1976). Chronology of the Ancient World. Barrie & Jenkins. m/s. m.s. 128. ISBN 0-214-20088-4.