Bayam: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
k menambah kategori
Ma Hzi Wong (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 38: Baris 38:
* http://agrolink.moa.my/doa/BM/Vegehomebm/kbayam.html
* http://agrolink.moa.my/doa/BM/Vegehomebm/kbayam.html


[[Kategori: Caryophyllales]]
[[Kategori:Caryophyllales]]
[[Kategori: Amaranthaceae]]
[[Kategori:Amaranthaceae]]
[[Kategori:Tumbuhan]]
[[Kategori:Hortikultur dan perkebunan| ]]
[[Kategori:Sayur]]
[[Kategori:Sayur]]
[[Kategori:Sayur daun]]


[[ar:قطيفة (نبات)]]
[[ar:قطيفة (نبات)]]

Semakan pada 09:43, 12 Januari 2012

Bayam
frames
Pengelasan saintifik
Amaranthus spp.

Bayam adalah tumbuhan dalam kelas sayuran. Ia adalah tanaman yang banyak terdapat di Malaysia. Terdapat 2 jenis bayam yang utama dimakan di Malaysia iaitu bayam hijau dan bayam merah. Bayam adalah daripada keluarga Amaranthaceae. Ia kaya dengan vitamin A, C dan E serta nutrient seperti fosforus, besi, sodium potasium, magnesium, mangan dan zink.

Perbezaan

Terdapat kekeliruan dalam nama bayam dan spinach. Kedua-duanya adalah daripada keluarga yang sama iaitu Amaranthaceae tapi berlainan genus. genus bayam adalah Amaranthus, manakala genus spinach adalah Spinacia. Kekeliruan ini terhasil apabila bayam diterjemahkan kepada bahasa Inggeris. Sepatutnya bayam dalam bahasa Inggeris disebut Amaranth. Walaubagaimanapun istilah bayam untuk spinach telah digunapakai dalam istilah bahasa Melayu. Ini dapat dilihat dalam terjemahan Dewan Bahasa dan Pustaka.

Tidak jelas asal usul kekeliruan ini tetapi tidak salah dari segi nutrisi pemakanan kerana kedua-duanya sayuran yang mempunyai zat besi. Mungkin kartun Popeye yang mempopularkan penggunaan spinach untuk bayam.

Khasiat

Bayam dipercayai memberi khasiat kepada kanak-kanak, ibu yang menyusu dan pesakit yang mengidap demam panas, kurang darah, mengalami pendarahan dan mereka yang menghadapi masalah ginjal. Bayam tua yang direbus dan diminum dapat membaiki kualiti penglihatan dan memperkuatkan fungsi hati.

Bayam kaya dengan zat mineral seperti kalsium, zat besi & kalium. Bayam cukup turut kaya dengan sumber vitamin C & Beta Karotena.

Lihat juga

Pautan luar