Kepulauan Virgin British: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
WikitanvirBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: tl:Kapuluang Birheng Britaniko
Luckas-bot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: su:Kapuloan Virgin Britania
Baris 92: Baris 92:
[[zh-min-nan:Britain Virgin Kûn-tó]]
[[zh-min-nan:Britain Virgin Kûn-tó]]
[[jv:Kapuloan Virgin Britania Raya]]
[[jv:Kapuloan Virgin Britania Raya]]
[[su:Kapuloan Virgin Britania]]
[[be:Брытанскія Віргінскія астравы]]
[[be:Брытанскія Віргінскія астравы]]
[[be-x-old:Брытанскія Віргінскія астравы]]
[[be-x-old:Брытанскія Віргінскія астравы]]

Semakan pada 12:28, 13 Januari 2012

British Virgin Islands
Kepulauan Virgin British
Bendera Kepulauan Virgin British Jata Kepulauan Virgin British
Bendera Jata
Cogan kata: "Vigilate"
Lagu: God Save the Queen
Lokasi Kepulauan Virgin British
Lokasi Kepulauan Virgin British
Ibu kota Road Town
Bahasa rasmi Bahasa Inggeris
Negara United Kingdom
Kerajaan Wilayah Luar Negeri British
 - Ketua Negara Ratu Elizabeth II
 - Gabenor David Pearey
 - Ketua Menteri Orlando Smith
Wilayah berautonomi  
 - Diisytiharkan 1967 
Keluasan
 - Jumlah 153 km² (ke-216)
59 km persegi 
 - Air (%) 1.6
Penduduk
 - Bancian 2005 22,016
 - Kepadatan 260/km² (ke-68)
673/km persegi
Mata wang Dolar AS (USD)
Zon waktu Q (UTC-4)
Domain Internet .vg
Kod panggilan +1 (284)

Kepulauan Virgin British (bahasa Inggeris: British Virgin Islands atau BVI) merupakan sekumpulan pulau di Laut Caribbean dan timur Puerto Rico. BVI adalah wilayah luar negeri tanggungan British dan dinamakan Kepulauan Virgin British untuk membezakannya dengan Kepulauan Virgin Amerika Syarikat.

Pulau-pulau utamanya ialah Tortola, Virgin Gorda, Anegada dan Jost Van Dyke bersama-sama dengan lebih 50 buah pulau-pulau kecil lain. Lebih kurang 15 buah daripada pulau-pulau ini berpenghuni. Pulau terbesar iaitu Tortola dianggarkan berukuran 20 km panjang dan 5 km lebar. Pulau-pulau ini mempunyai populasi seramai 22,000 orang dan lebih kurang 18,000 orang tinggal di Tortola. Ibu negeri pulau-pulau ini adalah Road Town yang terletak di Tortola.

Ekonomi

Kepulauan Virgin British adalah salah satu dari wilayah di Caribbean yang makmur dengan pendapatan keluaran dalam negara kasar per kapita berjumlah AS$38,500 (anggaran 2004).[1]

Ekonomi pulau terkenal melalu dua teras iaitu pelancongan dan perkhidmatan kewangan. Industri pelancongan penting kerana ia menjadi sumber pendapatan kebanyakan penduduk dan perniagaan tempatan seperti pemandu teksi dan penjaja jalanan. Bagaimanapun dari segi ekonomi, perkhidmatan kewangan lebih penting. Hampir separuh dari perolehan kerajaan datang dari bayaran lesen oleh syarikat luar persisir pantai, dan jumlah wang yang banyak juga datang dari cukai pendapatan yang dibayar mereka di dalam sektor industri amanah.

Pelancongan menyumbang 45% pendapatan kebangsaan. Pulau ini adalah destinasi popular warganegara Amerika Syarikat dengan lebih kurang 350,000 pelancong datang melawat setiap tahun (angka 1997). Pelancong gemar melawat pantai-pantainya, The Baths di Virgin Gorda, bersnorkel di Anegada, berkunjung ke bar Jost Van Dyke, atau belayar menjelajah pulau-pulau terpencil.

Pendapatan yang besar juga datang dari pendaftaran syarikat luar persisir pantai. Sehingga 2004, lebih dari 550,000 syarikat telah didaftar. Pada tahun 2000, KPMG melaporkan melalui kajiannya bahawa lebih 41% syarikat-syarikat luar persisir pantai dunia ditubuhkan di Kepulauan Virgin British. Sejak 2001, perkhidmatan kewangan di pulau ini dikawal oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Kewangan yang bebas.

Sejak 1959, mata wang rasmi pulau ini adalah dolar Amerika Syarikat yang juga digunakan di Kepulauan Virgin Amerika Syarikat.

Kepulauan Virgin British adalah sasaran utama pengedar dadah yang menggunakan pulau ini sebagai pintu masuk ke Amerika Syarikat. Mengikut Pejabat Luar dan Komanwel, pengedaran dadah adalah ancaman serius ke atas kestabilan pulau.[2]

Nota kaki

  1. ^ CIA. Economy: British Virgin Islands. The World Factbook, CIA publications, 19 Disember 2006. Retrieved 25 Disember 2006.
  2. ^ British Virgin Islands Country Profile, Foreign & Commonwealth Office

Lihat juga