Tanah Melayu: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ZéroBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: la:Paeninsula Malaesiana
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2+) (bot mengubah: fr:Péninsule malaise
Baris 43: Baris 43:
[[fa:شبه‌جزیره مالایا]]
[[fa:شبه‌جزیره مالایا]]
[[fo:Malakkahálvoyggin]]
[[fo:Malakkahálvoyggin]]
[[fr:Péninsule Malaise]]
[[fr:Péninsule malaise]]
[[fy:Malakka (skiereilân)]]
[[fy:Malakka (skiereilân)]]
[[gl:Península Malaia]]
[[gl:Península Malaia]]

Semakan pada 13:40, 17 Januari 2012

Peta Tanah Melayu (British)
Peta Tanah Melayu (British)
Video ini memaparkan limpahan cahaya malam diseluruh Semenanjung Tanah Melayu. Video asal ini telah diambl oleh krew ekspedisi angkasa lepas NASA ke Stesen Angkasa Antarabangsa. Ekspedisi tersebut digelar "Expedition 28".

Tanah Melayu merujuk kepada tempat yang didiami oleh suku kaum Melayu, di daerah Asia Tenggara. Terbentang dari Patani[1] di sebelah utara hingga ke Riau-Lingga di bawah Kesultanan Johor di bahagian selatan. Titik tersempitnya ialah Tanah Genting Kra. Bahagian pesisir barat daya terpisah dari pulau Sumatra oleh Selat Melaka. Di seberang timur Laut China Selatan terletak pulau Borneo. Bagaimanapun, Tanah Melayu dalam sejarah turut merangkumi Patani yang kini berada di bawah kerajaan Thailand[2] Di bawah pemerintahan British, istilah Semenanjung Tanah Melayu, merupakan hujung terselatan daratan utama Asia, telah mula digunakan, mengeluarkan Singapura.

Sejarah Nama Tanah Melayu

Menurut kitab Al-Tarikh Salasilah Negeri Kedah, Tanah Melayu atau Semenanjung Tanah Melayu dahulunya dikenali sebagai Tanah Segara Masin. Kitab tersebut juga ada menceritakan tentang bagaimana nama Tanah Segara Masin ditukarkan kepada Tanah Melayu / Semenanjung Tanah Melayu.

Istilah itu juga ada disebut dalam Hikayat hang Tuah:

" ... ka-sana-lah patek, lamun pada Tanah Melayu." Maka titah raja: "Baik-lah Tun Tuah dudok di- ... " [3] Dalam kegunaan ini, istilah itu digunakan bagi merujuk secara umum kawasan yang berada di bawah penguasaan Kesultanan Melaka. [4]

Lihat juga

Rujukan

Pautan luar