Kyo Kara Maoh!: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Rizius (bincang | sumb.)
Rizius (bincang | sumb.)
Baris 109: Baris 109:
*'''Seiyu:''' [[Minami Takayama]]
*'''Seiyu:''' [[Minami Takayama]]
*'''Suara aktres:''' [[Michelle Ruff]]
*'''Suara aktres:''' [[Michelle Ruff]]

{{terjemahan}}
;Ulrike:
;Ulrike:
A 800-year old priestess with the form of a young girl. Ulrike is known as the "Original Priestess" as she was the one who served the "Original King". Ulrike is the one who, at the order of the Original King, transports Yuri to and from his world to Shin Makoku.
Seseorang paderi wanita yang berumur 800 tahun dengan tubuh badan yang menyerupai anak perempuan. Ulrike dikenali sebagai "Paderi Wanita Asal" ''(Original Priestess)'' oleh sebab dia berkhidmat untuk "Raja Asal" ''(Original King)''. Ulrikelah yang membawa Yuri pergi dan balik dari dunia asalnya ke Shin Makoku ''(Kerajaan Makoku)'' atas arahan Raja Asal ''(Original King)''.
*'''Seiyu:''' [[Yukana]]
*'''Seiyu:''' [[Yukana]]
*'''Voice actor:''' [[Lara Cody]]
*'''Suara pelakon:''' [[Lara Cody]]
{{terjemahan}}
;Adelbert von Grats:
;Adelbert von Grats:

Semakan pada 14:09, 24 Januari 2007

Kyo Kara Maoh!
Cover of Kyou Kara Maoh! siri anime
GenrePengembaraan, Komedi, Fantasi, Shoujo, Shounen-ai
Manga
PengarangTomo Takabayashi
PenerbitKadokawa Beans Bunko
Anime
PengarahJinji Nishimura
StudioStudio DEEN
Penyiaran AsalAnimax, NHK
Dikeluarkan pada3 April 200425 Februari 2006
Manga
PengarangTomo Takabayashi (cerita)
Temari Matsumoto (seni)
PenerbitKadokawa Shoten
Portal Anime dan Manga

Kyou Kara Maoh! (Jepun: 今日からマ王!, Hepburn: Kyō Kara Maō!) adalah siri Jepun novel ringan yang ditulis oleh Tomo Takabayashi, dimana telah diadaptasi kedalam siri anime, sebuah manga dan siri audio drama. Siri anime telah dihasilkan oleh Studio Deen dan ditayangkan sepanjang Jepun pada NHK dan rangkaian televisyen anime, Animax, dimana juga menayangkan siri sepanjang rangkaiannya masing-masing di seluruh dunia, termasuk Hong Kong, Asia Tenggara, dan kawasan lain. Siri ini telah dilesenkan untuk distribusi Amerika Utara oleh Geneon dibawah nama Kyo Kara Maoh! - Tuhan (?) Selamatkan Raja Kita!(sic). Cerita ini mengikuti pengembaraan dari 15-tahun Yuri Shibuya laksana dia menemui masa depannya dalam dunia dimana syaitan dan manusia berlawan dengan satu sama lain.

Sinopsis

Yuri Shibuya adalah pelajar sekolah tinggi biasa dimana kegemaran dalam hidup adalah besbol. Pada perjalanan pulangnya dari sekolah suatu hari, Yuri mengintip teman kelasnya, Ken Murata, yang dikacau oleh sekumpulan budak lelaki. Dia mengambil keputusan untuk bantu dan memanggil kepada pembuli. Apabila pembuli lihat dia Murata melarikan diri. Pembuli mengheret Yuri ke tandas perempuan untuk masukkan kepalanya dalam tandas kerana melepaskan mangsa mereka. Bagaimanapun, sesuatu aneh berlaku dan Yuri menemui dirinya disimbah ke dunia lain. Dia menemui sesetengah kunci watak dan kemudian menemui dirinya dipanggil 'Maou', atau Raja Syaitan. Conrad Weller dan Günter von Kleist menyelamatkan Yuri dan ambilnya ke Istana Darah Sumpah, penduduk Maou. Sana, Yuri mempelajari dia dimahkotakan raja dan memerintah atas 'Shin Makoku' (眞魔国 Kerajaan Syaitan Benar).

Sepanjang siri, Yuri selalu dikonfrontasi dengan akibat dari walaupun pilihan kecil dia lakukan. Dengan kuasa aneh menghuni dalam dia, Yuri menjadi pembawa keadilan dalam dunia Shin Makoku.

Watak

Templat:Spoiler

Watak utama

Yuri Shibuya (Jepun: 渋谷有利, Hepburn: Shibuya Yūri)

Pelajar sekolah tinggi yang gemar besbol lebih dari buku teks. Nama Yuri bermaksud Julai dalam Shin Makoku. Apabila Yuri tiba di Shin Makoku, dia diisytiharkan Maou ke-27 dari Mazoku, bangsa syaitan. Dia mempunyai kuasa misteri yang tiba-tiba menukarnya ke dalam Maou, pembawa keadilan. Sepanjang cerita, Yuri diheret antara dunia pada masa tidak selesa hingga akhir apabila dia mempunyai kuasa untuk mengembara antara dunianya sendiri. Jiwa Yuri asalnya jiwa penyembuh Julia yang mati semasa perang terhadap manusia 20 tahun lalu. Loket yang Conrad berikan kepada Yuri berasal dari Julia. Amat dekat kepada akhir, rupa-rupanya yang Julia adalah kunci sebaik juga, dimana buat Yuri kunci kepada kotak akhir.

Conrad Weller

Ahli pedang yang menjaga Yuri. Conrad adalah kanak kedua dari Maou sebelumnya, Cecilia von Spitzberg. Conrad mempunyai tiada maryoku (kuasa ajaib syaitan) berpunca dari waris kacukannya dari manusia dan mazoku (syaitan). Akhirnya ia ditemui yakni tangan kiri Conrad adalah salah satu dari kunci kepada 4 kotak ajaib yang mempunyai kuasa untuk musnahkan dunia dan untuk tempoh sementara Conrad khianati Yuri/Shin Makoku untuk sertai musuh manusia mereka. Kemudian bagaimanapun ia dapat tahu bahawa Conrad hanya khianati mereka untuk ambil tahu tentang di mana kotak berada. Rancangannya apabila 4 kotak dihimpunkan untuk curi mereka dan pulang ke Shin Makoku. Nama pemberiannya adalah Conrart; Yuri menggelarnya Conrad, dimana "lebih seiras dengan Inggeris" dan lebih mudah untuk disebut dengan lidah Jepun.

Wolfram von Bielefield

Seorang pemuda yang mencari dirinya bertunang kepada Yuri selepas sesuatu kesilapan. Wolfram mempunyai kuasa api sebaik kemahirannya bermain pedang. Dia adalah saudara seibu Conrad dan adik Gwendal. Dia mempunyai ego yang sangat tinggi dan merupakan seorang yang panas baran. Wolfram obses dengan Yuri dan mahu mengikutinya mana-mana jua kerana dia mendakwa bahawa tugasnya adalah untuk melindungi tunangnya. Bangsawan perang selalu sembunyikan perasaan sebenarnya untuk Yuri tetapi ia jelas bahawa dia sukainya. Terdapat masa apabila Wolfram dirasuk oleh Shinou dan mati sementara. Hati Wolfram juga adalah kunci.

Gwendal von Walde

Anak lelaki tertua Cecilia. Dari permulaan, Gwendal mempunyai bantahan kepada Yuri yang menjadi Maou. Dia adalah ahli taktik mahir dan mampu menggunakan kuasa bumi. Apabila tidak dalam hal lain sibuk, Gwendal menuruti hobinya dengan mengait dan menjahit tetapi selalu makhluknya kelihatan tiada seperti apa yang mereka sepatutnya kepada (sebagai contoh beruang tersilap untuk khinzir hitam). Dia juga amat gemar kepada benda comel seperti gelang kunci ikan lumba-lumba Yuri yang diterima pada pertunjukan ikan lumba-lumba. Kawan terbaik zaman kanak-kanaknya adalah Anissina, seorang pencipta yang selalu menguji penciptaannya kepada dia, banyak kepada ketidakpuasannya. Mata kiri Gwendal adalah juga kunci.

Judulnya ditulis dalam asal Jepun sebagai "von Voltaire" (フォンヴォルテール卿).

Günter von Christ

Seorang guru dan ahli pedang yang mengasihi Yuri. Günter berkemahiran dalam cara bilah dan kuasa ajaib, tetapi telah bersara untuk mengajar Yuri tentang Shin Makoku dan masa depan tugasnya sebagai Maou. Apabila Günter secara tidak sengaja mengembara ke bumi, dia menjadi model di Bandar New York untuk tempoh sementara supaya dia boleh mendapat duit untuk mencari Yuri. Günter juga subjek satu lagi untuk Anissina.

Judulnya, "von Christ" adalah nama Jerman.

Ken Murata (Jepun: 村田健, Hepburn: Murata Ken)

Seorang kenalan Yuri. Ken dikenali untuk senyum selalu dan menyimpan kesenyapannya. Dia kemudian menjumpai dirinya terlibat dengan Yuri dan dunia lain apabila ditemui bahawa dia memiliki jiwa dan ingatan dari Great Sage.

Watak sokongan

Cecilia von Spitzberg

Maou sebelum dan ibu kepada Gwendal, dan Wolfram. Walaupun mulaannya, Cecilia kelihatan sebagai kepala udara, dia sebenarnya amat tajam akal dan pintar dan amat penyayang. Cecilia melalui dengan nama Celi, dimana disebut 'Cheri' dalam Jepun. Disebabkan oleh sesetengah peminat memanggilnya 'Cheri' manakala lain menggunakan 'Celi'. Kedua-dua ejaan diterima bagaimanapun dan cuma bergantung pada pilihan peribadi.

Anissina von Khrennikov

Anissina adalah pencipta dan mempunyai maryoku berkuasa. Dia juga rakan Gwendal zaman kanak-kanan dan selalu menggunakannya untuk menguji ciptaan Anissina. Ia untuk sebab ini yakni Gwendal kelihatan takut kepada Anissina. Apabila Gwendal tiada, Gunter menjadi subjek ujian Anissina.

Judulnya yang ditulis dalam Jepun asal sebagai "von Karbelnikoff" (フォンカーベルニコフ卿).

Ulrike

Seseorang paderi wanita yang berumur 800 tahun dengan tubuh badan yang menyerupai anak perempuan. Ulrike dikenali sebagai "Paderi Wanita Asal" (Original Priestess) oleh sebab dia berkhidmat untuk "Raja Asal" (Original King). Ulrikelah yang membawa Yuri pergi dan balik dari dunia asalnya ke Shin Makoku (Kerajaan Makoku) atas arahan Raja Asal (Original King).

Adelbert von Grats

Adelbert adalah watak terpenting yang pertama sekali Yuri jumpa di Shin Makoku. Dia adalah kekasih lama Julia dan membuang Shin Makoku apabila Julia meninggal dunia, kerana dia berasa bahawa peraturan Mazoku salah.Dia percaya bahawa Mazoku hanya adalah alat permainan "Raja Sebenar".

Stoffel von Spitzberg

Cecilia's older brother he was the former regent of the former maou and was kicked out of the castle when Yuri arrived. He got mad at Yuri and his nephews for kicking him out of the castle, waged a war against his nephews, and tried to convince Yuri that his 3 nephews were just using him to control Shin Makoku. Yuri, as the Maou, made his punishment for waging war house arrest in his own castle and lands.

Gisela

She is the adopted daughter of Günter and was a friend of Julia von Winncot. She is usually sweet and caring, but has her 'scary' moments. During these moments, she is feared by Dorcas, Kennan, Wolfram and many others. Her nickname is sergeant, a military physician.

Greta

Greta is the adopted daughter of Yuri and Wolfram. After she tries to kill Yuri by posing as his illegitimate daughter, he forgives her and adopts her. Wolfram also adopts Greta, reasoning that as Yuri's fiancé he is also Greta's parent.

Jose Rodriguez

Associates of the Ma-ou of Earth and also of Conrad. Transported the Great-Sages soul to Japan at the same time Condrad transported Julia's. He became Ken's pediatrician when Ken was younger and began to remember his previous lives.

Bob

The Ma-ou of Earth. A businessman who owns several proserous companies and is even called the Ma-ou in the business world.

Shori Shibuya

Yuri's older brother who is apparently a genius and who is very protective of Yuri. He is to become Bob's successor as the Ma-ou of Earth.

Media

Light novels

The novels are currently serialized in Kadokawa's Beans Collection.

Main Story
Side Stories

Anime

Opening theme
  1. Hateshinaku Tooi Sora ni (果てしなく遠い空に) by The Stand Up
Closing themes
  1. Suteki na Shiawase (ステキな幸せ) by The Stand Up (episodes 1-39)
  2. Arigatou~ (ありがとう~) by BON'z (episodes 40-78)

The anime series was produced by Studio Deen and aired across Japan on NHK and the anime television network, Animax. It is licensed and distributed across North America by Geneon Entertainment under the title, Kyo Kara Maoh! - God (?) Save the King!

Manga

The manga is currently serialized in ASUKA, a monthly manga magazine. Its production started in July 2005. Only two volumes of the manga has been published in Japan.

Drama CDs

  • Kondo wa MA no Tsuku Saishuu Heiki!
  • Konya wa MA no Tsuku Daidassou!
  • Ashita wa MA no Tsuku Kaze ga Fuku!

External links