Arecaceae: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 14: Baris 14:
<tr><th align="center" bgcolor="lightgreen">'''[[Genus|Genera]]'''</th></tr>
<tr><th align="center" bgcolor="lightgreen">'''[[Genus|Genera]]'''</th></tr>
<tr><td>
<tr><td>

'''Genera penting secara ekonomi'''<br>
'''Arecaceae''' (juga dikenali sebagai '''Palma''' atau '''Palmaceae'''), keluarga palm, merupakan ahli [[tumbuhan berbunga]], dalam [[Monocotyledon|monokot]] aturan [[Arecales]]. Terdapat sekitar 202 genera yang dikenali masa kini dengan sekitar 2,600 spesies. Jenis ahli keluarga ini adalah palma [[areca]], buah yang dikunyah bersama daun sirih ''betel leaf'' dan seringkali terkeliru dengannya. [[Date Palm]], [[Rotan]] dan [[Kelapa]] juga tergolong dalam keluarga ini. Nira Palma kadang kala diperam bagi menghasilkan tuak. [[Minyak sawit]] merupakan minyak sayuran boleh dimakan yang dihasilkan oleh pokok sawit dalam genus ''[[Elaeis]]''.

'''Genera penting secara ekonomi termasuk:'''<br>
*''[[Areca]]''
*''[[Areca]]''
*''[[Arenga]]''
*''[[Arenga]]''

Semakan pada 13:06, 8 Mac 2005

Arecaceae - Keluarga pokok Palm
Pokok kelapa Manila renek
Pokok kelapa Manila renek
Pengkelasan saintifik
Alam:Tumbuhan
Division:Magnoliophyta
Kelas:Liliopsida
Order:Arecales
Famili:Arecaceae
Genera

Arecaceae (juga dikenali sebagai Palma atau Palmaceae), keluarga palm, merupakan ahli tumbuhan berbunga, dalam monokot aturan Arecales. Terdapat sekitar 202 genera yang dikenali masa kini dengan sekitar 2,600 spesies. Jenis ahli keluarga ini adalah palma areca, buah yang dikunyah bersama daun sirih betel leaf dan seringkali terkeliru dengannya. Date Palm, Rotan dan Kelapa juga tergolong dalam keluarga ini. Nira Palma kadang kala diperam bagi menghasilkan tuak. Minyak sawit merupakan minyak sayuran boleh dimakan yang dihasilkan oleh pokok sawit dalam genus Elaeis.

Genera penting secara ekonomi termasuk:


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.