Permainan video berperanan dalam talian berbilang pemain secara besar-besaran: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MastiBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot menambah: bs:MMORPG
EmausBot (bincang | sumb.)
Baris 76: Baris 76:
[[no:MMORPG]]
[[no:MMORPG]]
[[nn:MMORPG]]
[[nn:MMORPG]]
[[pl:Massively multiplayer online role-playing game]]
[[pl:MMORPG]]
[[pt:Massively multiplayer online role-playing game]]
[[pt:Massively multiplayer online role-playing game]]
[[ro:Joc de rol cu multiplayer online în masă]]
[[ro:Joc de rol cu multiplayer online în masă]]

Semakan pada 04:27, 3 Mac 2012

Permainan video berperanan berganda dalam talian (bahasa Inggeris: Massively multiplayer online role-playing game), seringkali disingkatkan sebagai MMORPG sahaja, merupakan sebuah genre dalam permainan video berperanan komputer di mana sekumpulan besar para pemain berinteraksi dengan diri masing-masing dalam sebuah dunia permainan video virtual.

Seperti yang serupa dalam setiap permainan video berperanan yang lain, para pemain mengawal seorang watak pemain (seringkali dalam dunia fantasi) termasuklah beberapa tindakan yang boleh dihasilkan watak tersebut.[1] Judul-judul MMORPG dapat dibezakan daripada RPG seorang pemain atau pemain berganda kecil biasa oleh jumlah pemainnya, serta dunianya yang berbentuk kekal, selalunya dihos oleh penerbitnya, yang sentiasa berkembang meskipun para pemain tidak bermain dalam judulnya. Seringkali tindakan ini dirujuk sebagai offline ataupun luar talian.

MMORPG dimainkan di seluruh dunia.[2] Pulangan keuntungan MMORPG melebihi lebih daripada setengah bilion dolar pada tahun 2005[3] dan keuntungan di Barat melebihi AS$1 bilion pada tahun 2006.[4] Dalam tahun 2008, pengguna di Barat yang berbelanja untuk langganan permainan video berganda dalam talian berkembang kepada jumlah besar iaitu #1.4 bilion.[5] World of Warcraft, sebuah MMORPG popular, telah memiliki pelanggan berjumlah 11.5 juta setakat bulan Disember, 2008.[6]

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ Anissimov, Michael (2007). "Apakah yang dimaksudkan oleh MMORPG?". wiseGEEK. Dicapai pada 1 April 2007. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  2. ^ Carta Perkembangan Pelanggan, http://www.mmogchart.com
  3. ^ Parks Associates (2005). "Keuntungan Permainan Video Dalam Talian Berlipat Ganda Pada 2009". Dicapai pada 2 Mei 2007. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  4. ^ Harding-Rolls, Piers. Western World MMOG Market: 2006 Ulasan dan Review and Ramalan 2011 (PDF). London, UK: Screen Digest. Dicapai pada 17 Mei 2007. Unknown parameter |origmonth= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  5. ^ Harding-Rolls, Piers. Langganan MMOG: Dunia Disebalik World of Warcraft (PDF). London, UK: Screen Digest. Dicapai pada 30 Mac 2009. Unknown parameter |origmonth= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  6. ^ "World of warcraft subscriber base reaches 11.5 million worldwide". Blizzard Entertainment. 2008-12-23.

Pautan luar


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Templat:Link GA