Penulis lagu: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Penulis lagu''' ialah seorang yang menulis [[lirik]], [[gubahan muzik]], atau gubahan [[melodi]] untuk lagu-[[lagu]], atau kesemuanya. Dengan kata yang lain, seorang penulis lagu ialah [[penulis lirik]] atau [[penggubah]], ataupun kedua-duanya. Bagaimanapun, istilah 'penulis lagu' biasa digunakan untuk merujuk kepada seseorang yang menulis [[lagu popular]], berbanding dengan menulis [[lagu seni]].
'''Penulis lagu''' ialah seorang yang menulis [[lirik]], [[gubahan muzik]], atau gubahan [[melodi]] untuk lagu-[[lagu]], atau kesemuanya. Dengan kata yang lain, seorang penulis lagu ialah [[penulis lirik]] atau [[penggubah]], ataupun kedua-duanya. Bagaimanapun, istilah 'penulis lagu' biasa digunakan untuk merujuk kepada seseorang yang menulis [[lagu popular]], berbanding dengan menulis [[lagu seni]].



==Sejarah dan latar belakang penulis-penulis lagu==
Penulis-penulis lagu mungkin akan menyanyi lagu yang ditulis mereka, atau mereka menulisnya untuk orang lain bernyanyi. Mereka yang menanyi lagu yang ditulisnya kini biasanya dipanggil ''[[penyanyi-penulis lagu]]'', walaupun tradisi untuk berbuat demikian telah wujud sejak beberapa ratus tahun yang lalu. Manusia prasejarah sering diagak menggubah dan menyanyi lagu. Lebih baru-baru ini, para [[troubadour]] [[Zaman Pertengahan]] menyanyi karya mereka sendiri dan demikian juga dengan
[[Minnesinger]] [[Jerman]].

Kebanyakan penulis lagu seni ditulis untuk orang lain bernyanyi dan bukannya untuk penggubah sendiri, walaupun [[Franz Schubert]] diketahui biasa menyanyi lagu sendiri dalam majlis-majlis peribadi.

Banyak [[pancaragam]] [[rock n' roll]] moden mempunyai satu atau dua penulis lagu yang biasanya merupakan ahli pancaragam.

There have been quite a few popular songwriting teams such as the [[Motown]] team of [[Brian Holland]], [[Lamont Dozier]] and [[Eddie Holland]] (collectively known as [[Holland-Dozier-Holland]]) and the teams of [[Jerry Leiber and Mike Stoller|Leiber and Stoller]], [[Lennon-McCartney|Lennon and McCartney]], [[Morrissey]] and [[Johnny Marr]], [[Elton John]] and [[Bernie Taupin]], [[Alan Jay Lerner]] and [[Frederick Loewe]], [[George and Ira Gershwin]], [[Mick Jagger|Jagger and Richards]], [[Roger Cook]] and [[Roger Greenaway]], [[Toxic Twins|Steven Tyler and Joe Perry]], [[Jon Bon Jovi]] and [[Richie Sambora]], [[Guy Fletcher OBE|Guy Fletcher]] and [[Doug Flett]], [[Geoff Stephens]] and [[Tony Macaulay]], [[Rodgers and Hart]], [[The Bee Gees]], [[The Jacksons|the Jackson brothers]], [[Albert Hammond]] and [[Mike Hazelwood (singer)|Mike Hazelwood]], [[Joe Strummer]] and [[Mick Jones (The Clash)|Mick Jones]], [[Ashford & Simpson]], [[Robert Plant]] and [[Jimmy Page]], and [[Don Henley]] and [[Glenn Frey]].

Banyak penulis lagu juga bertindak sebagai [[penerbit muzik]] sendiri, manakala yang lain mempunyai penerbit luar. Lagu-lagu [[lagu rakyat Amerika]] biasanya ditulis oleh ''penulis kakitangan'', iaitu penulis lagu yang digaji oleh penerbit muzik.

Dari segi [[undang-undang]], lagu-lagu hanya boleh disalin atau dipersembahkan di khalayak ramai dengan kebenaran penulis. Kuasa sah untuk memberi kebenaran boleh dibeli dan dijual, serta juga dipindahkan. Ini dikawal oleh [[Hak cipta|undang-undang hak cipta]]. [[Royalti]] penulisan dan penerbitan lagu boleh merupakan sumber pendapatan yang besar, khususnya jika lagu itu menjadi [[rekod kegemaran ramai]].

Para penulis lagu dalam genre muzik popular sering juga bekerja sebagai [[penerbit rekod]] dan seringnya menggunakan gelaran profesional [[penerbit-penulis lagu]].


==Lihat juga==
==Lihat juga==

Semakan pada 13:27, 12 Februari 2007

Penulis lagu ialah seorang yang menulis lirik, gubahan muzik, atau gubahan melodi untuk lagu-lagu, atau kesemuanya. Dengan kata yang lain, seorang penulis lagu ialah penulis lirik atau penggubah, ataupun kedua-duanya. Bagaimanapun, istilah 'penulis lagu' biasa digunakan untuk merujuk kepada seseorang yang menulis lagu popular, berbanding dengan menulis lagu seni.


Sejarah dan latar belakang penulis-penulis lagu

Penulis-penulis lagu mungkin akan menyanyi lagu yang ditulis mereka, atau mereka menulisnya untuk orang lain bernyanyi. Mereka yang menanyi lagu yang ditulisnya kini biasanya dipanggil penyanyi-penulis lagu, walaupun tradisi untuk berbuat demikian telah wujud sejak beberapa ratus tahun yang lalu. Manusia prasejarah sering diagak menggubah dan menyanyi lagu. Lebih baru-baru ini, para troubadour Zaman Pertengahan menyanyi karya mereka sendiri dan demikian juga dengan Minnesinger Jerman.

Kebanyakan penulis lagu seni ditulis untuk orang lain bernyanyi dan bukannya untuk penggubah sendiri, walaupun Franz Schubert diketahui biasa menyanyi lagu sendiri dalam majlis-majlis peribadi.

Banyak pancaragam rock n' roll moden mempunyai satu atau dua penulis lagu yang biasanya merupakan ahli pancaragam.

There have been quite a few popular songwriting teams such as the Motown team of Brian Holland, Lamont Dozier and Eddie Holland (collectively known as Holland-Dozier-Holland) and the teams of Leiber and Stoller, Lennon and McCartney, Morrissey and Johnny Marr, Elton John and Bernie Taupin, Alan Jay Lerner and Frederick Loewe, George and Ira Gershwin, Jagger and Richards, Roger Cook and Roger Greenaway, Steven Tyler and Joe Perry, Jon Bon Jovi and Richie Sambora, Guy Fletcher and Doug Flett, Geoff Stephens and Tony Macaulay, Rodgers and Hart, The Bee Gees, the Jackson brothers, Albert Hammond and Mike Hazelwood, Joe Strummer and Mick Jones, Ashford & Simpson, Robert Plant and Jimmy Page, and Don Henley and Glenn Frey.

Banyak penulis lagu juga bertindak sebagai penerbit muzik sendiri, manakala yang lain mempunyai penerbit luar. Lagu-lagu lagu rakyat Amerika biasanya ditulis oleh penulis kakitangan, iaitu penulis lagu yang digaji oleh penerbit muzik.

Dari segi undang-undang, lagu-lagu hanya boleh disalin atau dipersembahkan di khalayak ramai dengan kebenaran penulis. Kuasa sah untuk memberi kebenaran boleh dibeli dan dijual, serta juga dipindahkan. Ini dikawal oleh undang-undang hak cipta. Royalti penulisan dan penerbitan lagu boleh merupakan sumber pendapatan yang besar, khususnya jika lagu itu menjadi rekod kegemaran ramai.

Para penulis lagu dalam genre muzik popular sering juga bekerja sebagai penerbit rekod dan seringnya menggunakan gelaran profesional penerbit-penulis lagu.

Lihat juga

Rujukan

Pautan luar

Sumber-sumber untuk penulis lagu dan penerbit muzik:



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.