Sultan Zainal Rashid Mu'adzam Shah II: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zakk62 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zakk62 (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Sultan Zainal Rashid Mu'adzam Shah II mangkat di Ligor''' (4 September 1857 – 22 September 1881) adalah [[Sultan Kedah]] yang memerintah daripada tahun 1879 sehingga tahun 1881. Baginda adalah putera Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah III dengan Wan Tan binti Luang Nik Abidin. Baginda telah berkahwin dengan Tengku Mariam binti Tengku Ziauddin dan mendapat seorang puteri, Tunku Aishah binti Almarhum Sultan Zainal Rashid Mu'adzam Shah.
'''Sultan Zainal Rashid Mu'adzam Shah II mangkat di Ligor''' (4 September 1857 – 22 September 1881) adalah [[Sultan Kedah]] yang memerintah daripada tahun 1879 sehingga tahun 1881. Baginda adalah putera Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah III dengan Wan Tan binti Luang Nik Abidin. Baginda telah berkahwin dengan Tengku Mariam binti Tengku Ziauddin dan mendapat seorang putera dan puteri, Tunku Mohamad Saat dan Tunku Aishah binti Almarhum Sultan Zainal Rashid Mu'adzam Shah.

Putera baginda telah berkahwin dengan Pangiran Puteh Sultan Muhamad Jamalul Alam II.


Puteri baginda telah berkahwin dengan [[Sultan Langkat]], Sultan Abdul Aziz Abdul Djalil Rahmat Shah.
Puteri baginda telah berkahwin dengan [[Sultan Langkat]], Sultan Abdul Aziz Abdul Djalil Rahmat Shah.


Baginda telah mangkat pada 22 September 1881 dan telah digantikan oleh adinda tirinya, [[Sultan Abdul Hamid Halim Shah]].
Baginda telah mangkat akibat diracun sewaktu di tahan di Ligor pada 22 September 1881 dan telah digantikan oleh adinda tirinya, [[Sultan Abdul Hamid Halim Shah]].


==Gelaran Penuh==
==Gelaran Penuh==

Semakan pada 15:01, 26 April 2012

Sultan Zainal Rashid Mu'adzam Shah II mangkat di Ligor (4 September 1857 – 22 September 1881) adalah Sultan Kedah yang memerintah daripada tahun 1879 sehingga tahun 1881. Baginda adalah putera Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah III dengan Wan Tan binti Luang Nik Abidin. Baginda telah berkahwin dengan Tengku Mariam binti Tengku Ziauddin dan mendapat seorang putera dan puteri, Tunku Mohamad Saat dan Tunku Aishah binti Almarhum Sultan Zainal Rashid Mu'adzam Shah.

Putera baginda telah berkahwin dengan Pangiran Puteh Sultan Muhamad Jamalul Alam II.

Puteri baginda telah berkahwin dengan Sultan Langkat, Sultan Abdul Aziz Abdul Djalil Rahmat Shah.

Baginda telah mangkat akibat diracun sewaktu di tahan di Ligor pada 22 September 1881 dan telah digantikan oleh adinda tirinya, Sultan Abdul Hamid Halim Shah.

Gelaran Penuh

Gelaran penuh baginda adalah Yang Maha Mulia Paduka Sri Sultan Zainal Rashid Mu'adzam Shah II ibni al-Marhum Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah, Sultan dan Yang di-Pertuan Negeri Kedah Darul Aman.

Lihat juga


Penyandang Terdahulu Sultan Kedah
1879-1881
Penyandang Kemudian
Sultan Ahmad Tajuddin Mukarram Shah Sultan Abdul Hamid Halim Shah