Rumus: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
HiW-Bot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot mengubah: ta:வாய்பாடு
WikitanvirBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot menambah: fa:فرمول
Baris 47: Baris 47:
[[es:Fórmula (expresión)]]
[[es:Fórmula (expresión)]]
[[eo:Formulo]]
[[eo:Formulo]]
[[fa:فرمول]]
[[fr:Formule (mathématiques)]]
[[fr:Formule (mathématiques)]]
[[ga:Foirmle]]
[[ga:Foirmle]]

Semakan pada 11:38, 5 Mei 2012

Dalam matematik dan sains, sebuah rumus atau formula adalah cara ringkas untuk menyatakan penerangan secara bersimbol (seperti dalam sebuah rumus matematik atau kimia), atau perhubingan umum di antara perjumlahan. Salah satu rumus yang masyhur adalah E=mc² Albert Einstein (lihat kerelatifan khas).

Rumus dalam matematik

Dalam matematik, rumus membentuk penilaian genting pada banyak perkiraan. Contohnya masalah menentukan isi padu sebuah sfera adalah satu yang memerlukan beberapa jumlah kalkulus kamiran untuk menyelesaikannya. Walau bagaimanapun, selepas menyelesaikannya sekali, ahli matematik boleh menghasilkan sebuah rumus untuk menjelaskan isi padu dalam segi parameter lain (jejari contohnya). Rumus yang ini adalah:

( dalam rumus ini adalah pi).

Setelah menentukan penilaian ini, dan mengadakan sfera yang kita mengetahui jejarinya kita boleh dengan cepat dan mudahnya menentukan isi padu. Ingat bahawa kuantiti , isi padu, dan jejari dinyatakan sebagai huruf-huruf tunggal. Dengan konvensi ini, walaupun kurang penting dalam rumus yang agak mudah, membolehkan bahawa ahli matematik memanipulasi rumus yang lebih besar dan lebih kompleks dengan cepat.

Dalam matematik umum tidak ada perbezaan umum pada erti dengan istilah "kenyataan", walaupun perkataan "rumus" biasanya dikhaskan untuk kenyataan yang "boleh berdiri dengan sendiri", yang mempunyai maksud di luar konteks yang diperkatakan dan maksud yang boleh difahami dari gerak hati.

The majority of all mathematical study revolves around formulae in many different forms from quadratic equations to the equations of motion (mainly used in mechanical mathematics and physics). In a general context, formulae are applied to provide a mathematical problem for real world problems. Some may be general formulae designed to explain a phenomena experienced everywhere - an example is force = mass x acceleeration. It is a formula which applies anywhere in the universe. Other formulae may be specially created to solve a particular problem - for example using the equation of a sine curve to model the movement of the tides in a bay. In all cases however, formulae form the basis for all calculations.

Rumus dalam komputer

Dalam komputer, sebuah rumus biasanya menjelaskan sebuah pengiraan, seperti penambahan, yang dilakukan pada dua atau lebih pembolehubah. Sebuah rumus sering diberikan dalam bentuk sebuah arahan komputer seperti

Jumlah buah-buahan = bilangan Epal + bilangan Oren.

Dalam terminologi spreadsheet komputer, sebuah rumus yang biasanya sebuah rangkaian teks dalam bentuk

= A1 + A2

di mana keduanya A1 dan A2 menggambarkan "sel" (lajur A, baris 1 atau 2) dalam spreadsheet. Penilaian muncul di dalam sel mengandungi rumusnya sendiri (kumungkinan A3, di hujung nilai-nilai dalam lajur A).

Formula in manufacturing

In manufacturing, a bill of material is sometimes referred to as a formula.

See also