Pilihan raya umum Malaysia 1982: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11: Baris 11:
==Lihat juga==
==Lihat juga==
*[[Pilihan Raya Umum Malaysia]]
*[[Pilihan Raya Umum Malaysia]]
*[[Pilihan Raya Umum Malaysia 1986]]
*[[Proses Pilihan Raya di Malaysia]]
*[[Proses Pilihan Raya di Malaysia]]
*[[Politik Malaysia]]
*[[Politik Malaysia]]

Semakan pada 17:00, 22 Februari 2007


Pilihan Raya Umum Malaysia 1982 merupakan pilihan raya umum yang ke-6 di Malaysia, dan pilihan raya umum yang pertama sejak Dr Mahathir bin Mohammad menjadi Perdana Menteri. Sebagaimana yang dijangka, parti campuran Barisan Nasional mengekalkan majoritinya dalam parlimen dan oleh itu, memeliharakan genggamannya terhadap jawatan Perdana Menteri serta membentuk kerajaan.


Keputusan pilihan raya

Dengan kemenangan 132 kerusi daripada 154 kerusi dalam Dewan Rakyat, ini merupakan 85.7% daripada jumlah kerusi, dan merupakan pencapaian yang kedua tertinggi sejak kemerdekaan ketika itu. Pencapaian tertinggi adalah pada tahun 1974 semasa Tun Abdul Razak merupakan Perdana Menteri dan ini mungkin disebabkan keinginan rakyat untuk keamanan dan kestabilan selepas kejadian Peristiwa 13 Mei pada tahun 1969.

Walaupun parti-parti pembangkang pada keseluruhannya memperoleh 39.5% daripada jumlah undi, mereka hanya memenangi 22 kerusi yang tinggal. Berdasarkan keputusan parti pembangkang masing-masing, Lim Kit Siang daripada Parti Tindakan Demokratik (DAP) mengekalkan jawatannya sebagai ketua pembangkang dalam Parlimen.

Lihat juga

Rujukan


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.