Iskandar Puteri: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
ElphiBot (bincang | sumb.)
k Import coordinates from En.wikipedia en:Nusajaya
Baris 1: Baris 1:
{{Coord|1.47750|N|103.63953|E|source:placeopedia|display=title}}
[[Imej:Nusajy.jpg|thumb|Abdullah Ahmad Badawi mendengar taklimat disampaikan oleh Ahmad Pardas Senin (tiga dari kiri) sambil diperhatikan oleh Abu Hassan Kendut (kanan) selepas merasmikan projek hartanah bersepadu terbesar di rantau ini, Nusajaya di Johor Bahru]]
[[Imej:Nusajy.jpg|thumb|Abdullah Ahmad Badawi mendengar taklimat disampaikan oleh Ahmad Pardas Senin (tiga dari kiri) sambil diperhatikan oleh Abu Hassan Kendut (kanan) selepas merasmikan projek hartanah bersepadu terbesar di rantau ini, Nusajaya di Johor Bahru]]



Semakan pada 07:19, 28 Mei 2012

Koordinat: 1°28′39″N 103°38′22″E / 1.47750°N 103.63953°E / 1.47750; 103.63953

Fail:Nusajy.jpg
Abdullah Ahmad Badawi mendengar taklimat disampaikan oleh Ahmad Pardas Senin (tiga dari kiri) sambil diperhatikan oleh Abu Hassan Kendut (kanan) selepas merasmikan projek hartanah bersepadu terbesar di rantau ini, Nusajaya di Johor Bahru

Projek Pembangunan Nusajaya, sebuah bandar bertaraf dunia terbesar di Asia Tenggara yang akan melonjakkan negara ini ke satu tahap lebih tinggi, dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi pada 23 Februari 2007[1].

Pembangunan Nusajaya merupakan salah satu daripada lima zon pembangunan utama dalam projek pembangunan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) yang diumumkan oleh Perdana Menteri pada November 2006.

Projek seluas 9,600 hektar yang dijangka siap sepenuhnya pada 2025 itu melibatkan tujuh komponen iaitu Pusat Pentadbiran Baru Negeri Johor (JSNAC), kelompok industri dan logistik selatan, hab perubatan dan ‘EduCity’ atau banda raya ilmu.

Pembangunan lain dalam projek yang dimajukan oleh UEM Land Sdn. Bhd. itu ialah resort bersepadu pesisir pantai Puteri Harbour, kawasan kediaman dan destinasi rekreasi bertaraf dunia.

Kedudukannya yang hampir dengan lima pelabuhan iaitu Pelabuhan Tanjung Pelepas, Pelabuhan Pasir Gudang, Pihak Berkuasa Pelabuhan Singapura, Pelabuhan Jurong (Singapura) dan pelabuhan petrokimia Tanjung Langsat memberikan Nusajaya kelebihan sebagai bandar raya serantau.

Projek Pemangkin

Projek pembangunan Nusajaya dengan keluasan 9,600 hektar dijangka siap sepenuhnya pada tahun 2025 melibatkan tujuh komponen.

Pusat Pentadbiran Baru Negeri Johor

Pusat Pentadbiran Baru Negeri Johor di Nusajaya bakal menjadi pembangunan bersepadu merangkumi kompleks pejabat jabatan kerajaan negeri dan persekutuan dalam satu kawasan seluas 320 ekar menghadap Selat Tebrau. Ia bakal dibangunkan dengan konsep persekitaran terbuka dengan taman dan lanai ala Alhambra di Sepanyol dengan rekaan bangunan berteraskan seni bina Melayu-Johor.


Komponen Pembangunan
  • Fasa 1
- Dewan Undangan Negeri
- Kompleks Pejabat Menteri Besar dan Setiausaha Kerajaan
- Dataran Mahkota
- Kompleks pejabat jabatan kerajaan negeri
  • Fasa 2a
- Masjid
  • Fasa 2b
- Kompleks perumahan kakitangan kerajaan negeri
  • Fasa 3
- Kompleks pejabat jabatan kerajaan persekutuan


Bandar Pendidikan

Bandar Pendidikan atau EduCity@Iskandar di Nusajaya yang seluas 600 ekar bakal menjadi pusat dan komuniti pendidikan tinggi berpandukan kepada amalan terbaik dalam bidang akademik dan pendidikan dengan kerjasama dari universiti-universiti tersohor dunia seperti Newcastle University dan Marlborough University. Projek ini diambil alih oleh Iskandar Investment Bhd.

Bandar Perubatan

Pembangunan pusat perubatan di Nusajaya yang dikenali sebagai Medical City dengan keluasan 67.2 ekar akan menawarkan penjagaan kesihatan menyeluruh yang merangkumi pusat kesihatan, poliklinik kerajaan, kompleks klinik umum, kompleks pakar, kolej kejururawatan dan kemudahan kesihatan yang lain. Pusat tersebut juga bakal memberi tumpuan kepada pembelajaran, penyelidikan dan pembangunan perubatan dan kesihatan. Hospital pertama yang telah beroperasi di sini ialah Columbia Asia Hospital.

Kelompok Logistik dan Perindustrian Selatan

Kelompok Logistik dan Perindustrian Selatan (SiLC) di Nusajaya adalah kawasan taman perindustrian hijau seluas 1,300 ekar dengan rangkaian kemudahan dua buah lapangan terbang dan empat buah pelabuhan yang berhampiran. SiLC akan memberi tumpuan kepada pembangunan rangkaian nilai secara bersepadu untuk tiga bidang utama iaitu teknologi maju seperti teknologi bio dan nano, industri pemakanan dan kesihatan serta logistik.

Medini

Pembangunan bersepadu oleh Iskandar Investment, Mubadala, Kuwait Finance House, Aldar Properties dan Millennium Development International. Ia dibahagi kepada 3 kluster utama:

  • Kluster Rekreasi dan Pelancongan
  • Daerah Kewangan Iskandar
  • Medini Sentral

Legoland Malaysia sedang dibina di Medini dan akan dibuka secara rasmi pada Jun 2012.

Nota kaki

  1. ^ 1 "Nusajaya bertaraf dunia -- PM lancar projek utama dalam Wilayah Pembangunan Iskandar" Check |url= value (bantuan). Utusan Malaysia. Dicapai pada 2007-02-23.

Pautan luar