Sebastian Vettel: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Baris 139: Baris 139:


[[File:Sebastian Vettel 2012 Bahrain.jpg|thumb|left|Vettel mengambil kemenangan pertamanya bagi musim 2012 di [[Grand Prix Bahrain 2012|Bahrain]].]]
[[File:Sebastian Vettel 2012 Bahrain.jpg|thumb|left|Vettel mengambil kemenangan pertamanya bagi musim 2012 di [[Grand Prix Bahrain 2012|Bahrain]].]]
Vettel mendapat tempat pertama pada pusingan kelayakan di [[Grand Prix Bahrain 2012|Bahrain]] dan berjaya memenangi perlumbaan tersebut. Di [[Grand Prix Sepanyol 2012|Sepanyol]], beliau berjaya mengekalkan kedudukan sebagai pendahulu kejohanan itu namun hanya dapat menghabiskan perlumbaan di petak ke-6 setelah bermula pada petak ke-7. Di [[Grand Prix Monaco 2012|Monaco]], Vettel memulakan perlumbaan pada petak ke-10 kerana tidak mengambil bahagian dalam Q3 dengan alasan untuk menjimat tayar untuk perlumbaan bagi hari berikutnya. Beliau menamatkan perlumbaan pada petak ke-4 dan menduduki tempat kedua pada tangga kejohanan dunia selepas perlumbaan tersebut.
Vettel mendapat tempat pertama pada pusingan kelayakan di [[Grand Prix Bahrain 2012|Bahrain]] dan berjaya memenangi perlumbaan tersebut. Di [[Grand Prix Sepanyol 2012|Sepanyol]], beliau berjaya mengekalkan kedudukan sebagai pendahulu kejohanan itu namun hanya dapat menghabiskan perlumbaan di petak ke-6 setelah bermula pada petak ke-7. Di [[Grand Prix Monaco 2012|Monaco]], Vettel memulakan perlumbaan pada petak ke-10 kerana tidak mengambil bahagian dalam Q3 dengan alasan untuk menjimat tayar untuk perlumbaan bagi hari berikutnya. Beliau menamatkan perlumbaan pada petak ke-4.


== Rekod perlumbaan ==
== Rekod perlumbaan ==

Semakan pada 09:49, 10 Julai 2012

Sebastian Vettel
Kerjaya Kejuaraan Dunia Formula Satu
Kewarganegaraan Jerman
Entri88
Kejuaraan2 (2010, 2011)
Kemenangan22
Podium38
Mata kerjaya858
Petak pertama33
Pusingan terpantas11
Perlumbaan pertamaGrand Prix Amerika Syarikat 2007
Kemenangan pertamaGrand Prix Itali 2008
Kemenangan terakhirGrand Prix Bahrain 2012
Perlumbaan terakhirGrand Prix British 2012
Kedudukan 2011Pertama (392 mata)

Sebastian Vettel (Sebutan bahasa Jerman: [zɛˈbaːstian ˈfɛtəl]; dilahirkan 3 Julai 1987) ialah seorang pemandu kereta lumba Formula Satu yang berbangsa Jerman dan kini memandu untuk Red Bull Racing. Beliau telah memenangi Kejohanan Dunia Pemandu pada tahun 2010 dan 2011.

Dalam tahun pertamanya untuk Red Bull pada 2009, Vettel menamatkan musim ini sebagai naib juara kejohanan-Pemandu Dunia termuda. Beliau juga mendapat kedudukan teratas yang pertama Red Bull dan menang perlumbaan pertama dalam sejarah pasukan itu. Pada tahun berikutnya, dia menjadi pemandu termuda memenangi Kejohanan Dunia Pemandu '. Pada tahun yang sama dia membantu Red Bull memenangi Dunia Pembina Kejohanan yang pertama. Diikuti kejohanan pertama , pada tahun 2011 dia menjuarai Kejohanan Dunia Pemandu bagi kali kedua, untuk menjadi pemandu yang paling muda untuk menjuarai dua kejohanan dunia berturut-turut.

Vettel juga memegang pelbagai rekod "paling muda" Formula Satu. Vettel adalah pemandu termuda yang telah mengambil bahagian dalam sesi latihan rasmi Grand Prix, mendapat mata kejohanan, mengetuai perlumbaan dan menjamin kedudukan petak pertama dalam perlumbaan.

Kehidupan peribadi

Vettel dilahirkan di Heppenheim, Jerman Barat. Beliau mempunyai satu adik, Fabian, dan dua adik-beradik lebih tua, Melanie dan Stefanie. Vettel mengatakan dalam satu temu bual bahawa wira zaman kanak-kanaknya adalah "Tiga Michaels", iaitu Michael Schumacher, Michael Jordan dan Michael Jackson. Beliau menyatakan bahawa beliau mahu menjadi penyanyi seperti Michael Jackson tetapi menyedari bahawa dia tidak boleh kerana dia tidak mempunyai suara yang merdu. Vettel juga adalah peminat The Beatles dan mengumpul beberapa rekod mereka termasuk Abbey Road dan lagu kegemaran sebagai Drive My Car. Dalam satu temu bual pada Top Gear, Vettel menyatakan bahawa dia adalah seorang peminat komedi British seperti Little Britain dan Monty Python's Life of Brian. Vettel tinggal di Switzerland di kalangan pemandu lumba kereta yang lain dan peminat pasukan bola sepak Jerman Eintracht Frankfurt. Vettel telah diterangkan dirinya sebagai yang berdaya saing, swasta dan bukan seorang yang penyabar. Vettel juga muncul dalam iklan Head & Shoulders. Dalam versi Jerman Cars 2, Vettel menampilkan diri dalah filem tersebut dalam versi alih-suara.

Kerjaya awal

Siri Junior

Vettel mendemonstrasikan kereta lumba Formula Three Euroseries.

Vettel memulakan kerjayanya dengan perlumbaan kart pada tahun 1995, dan memenangi pelbagai tajuk seperti Piala Kart Junior Monaco pada tahun 2001. Pada tahun 2003, beliau dinaik taraf kepada kereta roda terbuka dan memenangi Kejohanan Jerman Formula BMW 2004 dengan 18 kemenangan daripada 20 perlumbaan. Pada tahun 2005, beliau memandu untuk ASL Mucke Motorsport dalam Formula Three Euroseries.

Vettel menduduki tempat sebagai naib juara dalam Formula Three Euroseries 2006, di belakang pemimpin siri dan rakan sepasukan, Paul di Resta. Beliau juga membuat penampilan sulungnya dalam Siri Dunia oleh Renault di Misano, selepas Pastor Maldonado disingkirkan. Bagaimanapun, pada pusingan seterusnya di Spa-Francorchamps, jarinya hampir dihiris oleh seroihan yang terbang dalam kemalangan, dan dijangka untuk direhatkan untuk beberapa minggu perlumbaan. Walaubagaimanapun, beliau berjaya untuk bersaing dalam Sarjana Ultimate Formula Three di Zandvoort pada hujung minggu berikut dan menamatkan perlumbaan pada petak keenam. Beliau juga menetapkan masa terpantas pusingan perlumbaan dan ia mengejutkan pasukan bos ASM Frédéric Vasseur. Vasseur berkata: "Saya pasti kagum, kerana pada awal minggu ini, saya pasti dia tidak akan berlumba tetapi beliau menunjukkan kadar yang baik daripada sesi latihan pertama saya tidak dapat membayangkan dia 100 peratus tetapi sekurang-kurangnya kita tahu kita boleh menjadi lebih berdaya saing dalam pusingan Euroseries seterusnya F3 pada hujung minggu depan di Nürburgring, itu yang penting. "

Vettel bersaing dalam Siri Dunia oleh Renault pada tahun 2007, dan mengambil kemenangan pertamanya di Nürburgring. Beliau mengetuai kejuaraan tersebut semasa dia telah dipanggil untuk berlumba di Formula Satu. Selapas Vettel meninggalkan siri dunia tersebut, tempatnya diambil oleh Michael Ammermüller.

Formula One

Vettel semasa sesi latihan bebas di Grand Prix Brazil 2006.
Vettel membuat penampilan sulungnya dalam Grand Prix di Grand Prix Amerika Syarikat, memandu untuk BMW Sauber.

2006–2007: BMW Sauber

2006

Vettel menjadi pemandu ketiga BMW Sauber pada Grand Prix Turki apabila Robert Kubica telah dipanggil untuk menggantikan Jacques Villeneuve untuk Grand Prix Hungary.

Pada penampilan sulung ujian beliau, Vettel menetapkan masa terpantas dalam sesi latihan bebas sebelum perlumbaan.[1] Dalam sesi ujian kedua pada tahun Grand Prix Itali , beliau menetapkan masa terpantas dalam kedua-dua sesi latihan hari Jumaat, di mana semua kereta BMW mencatatkan masa yang pantas, dengan Robert Kubica menamatkan perlumbaan di atas podium.

2007

Vettel telah disahkan sebagai pemandu uji BMW bagi tahun 2007.[2] Berikutan kemalangan serius Kubica di Grand Prix Kanada, Vettel menggantikan beliau di Grand Prix Amerika Syarikat. Vettel telah menarik diri pada pertengahan musim siri Formula Renault. Beliau bermula pada kedudukan ketujuh dan beliau menghabiskan perlumbaan pada petak kelapan dan menjadi pemandu termuda mendapat mata dalam Formula One (pada umur 19 tahun dan 349 hari), rekod sebelum ini dipegang oleh Jenson Button, yang berusia 20 tahun dan 67 hari apabila dia menduduki tempat keenam pada Grand Prix 2000 Brazil.[3]

2007–2008: Toro Rosso

2007

Pada 31 Julai 2007, BMW melepaskan Vettel untuk menyertai Toro Rosso, dan menggantikan Scott Speed dari Grand Prix Hungary dan seterusnya.[4]Beliau yang diperolehi kira-kira AS $ 165,000 untuk menamatkan musim ini dengan Toro Rosso.[5] Sebelum perlumbaan tersebut, Toro Rosso menyatakan bahawa Vettel akan memandu untuk Toro Rosso pada tahun 2008[6], bersama-sama Sébastien Bourdais.[7]

Vettel memandu Toro Rosso STR2 di Grand Prix Brasil 2007.


Vettel bergelut dalam beberapa perlumbaan pertamanya dengan pasukan baru itu, tetapi Vettel dapat berkecimpung dengan baik dalam perlumbaan keliman dan keenamnya. Dalam suasana hujan pada Grand Prix Jepun di Fuji Speedway, Vettel berkerja keras sehingga ke posisi ketiga , di belakang Lewis Hamilton dan Mark Webber, dan seakan-akan untuk mendapat podium sulungnya dan untuk Toro Rosso. Walaubagaimanapun, Vettel terhempas ke belakang Webber di bawah keadaan kereta keselamatan. Webber berkata kepada wartawan ITV, Louise Goodman, "Dia ni seorang budak... budak dengan pengalaman yang tidak cukup - anda melakukan kerja dengan baik dan kemudian mereka menghancurkan kesemuanya". Vettel pada mulanya dihukum dengan penalti 10-tempat grid bagi perlumbaan berikutnya, tetapi ia ditarik balik selepas satu video penonton di YouTube menunjukkan kejadian itu mungkin telah telah disebabkan oleh kelakuan Hamilton di belakang kereta keselamatan tersebut.

Pemilik Red Bull, Dietrich Mateschitz menyatakan yang Vettel telah memenangi kepercayaan beliau dan Vettel akan menjadi salah satu bintang besar Formula Satu pada masa akan datang. "Vettel adalah salah satu daripada orang-orang muda dengan potensi yang luar biasa [...] Beliau adalah cepat, dia bijak, dan dia sangat berminat dalam bahagian teknikal."

2008

Musim 2008 tidak bermula dengan baik bagi Vettel. Beliau gagal menamatkan keempat-empat perlumbaannya bagi musim ini namun di Turki, beliau akhirnya menyaksikan bendera berkotak, walaupun tamat pada posisi ke-17. Dalam perlumbaan seterusnya di Monaco, Vettel mendapat mata pertamanya musim ini dengan tamat di posisi kelima. Dia sekali lagi mendapat mata di Kanada , selepas bergelut dengan Heikki Kovalainen pada saat-saat akhir perlumbaan untuk mendapat mata kejohanan terakhir, setelah memulakan perlumbaan tersebut dari lorong pit. Di Perancis, Vettel menamatkan perlumbaan itu di petak ke-12. Pada Grand Prix British, Vettel terpaksa bersara selepas dilanggar oleh David Coulthard dan terperangkap di batu-batuan bersamanya. Vettel sekali lagi mendapat mata di Jerman, setelah menangkis Fernando Alonso dan menghabiskan perlumbaan di posisi ke-8. Vettel bersara di Grand Prix Hungary selepas enjinnya menjadi terlalu panas semasa hentian pit pertamanya. Pada Grand Prix Eropah, Vettel menamatkan perlumbaan di petak keenam, dua saat di belakang Jarno Trulli.

Vettel memandu untuk pasukan Toro Rosso di Grand Prix Canada 2008.

Di Itali, Vettel menjadi pemandu termuda dalam sejarah untuk memenangi Grand Prix Formula Satu pada umur 21 tahun dan 74 hari. Vettel memecahkan rekod yang ditetapkan oleh Fernando Alonso di Grand Prix Hungary 2003 apabila dia menang dalam keadaan basah di Monza.[8] Vettel mengketuai majoriti Grand Prix tersebut dan melintasi garisan penamat 12.5 saat di hadapan pemandu McLaren, Heikki Kovalainen. Ia merupakan podium pertamanya dan kemenangan pertama pasukan Toro Rosso. Beliau menjadi polesitter termuda dalam sejarah Formula Satu, selepas menetapkan masa terpantas di kedua-dua Q2 dan Q3 dan kemenangan beliau juga menempatkan Vettel sebagai podium finisher yang termuda. Bos pasukan, Gerhard Berger berkata, "Ketika dia membuktikan hari ini dia boleh memenangi perlumbaan, tetapi dia yang pergi untuk memenangi Kejohanan Dunia. Dia seorang lelaki yang cool". [9] Vettel kemudiannya pergi untuk menamatkan perlumbaan di petak kelima di Singapura.

Di Brazil, selepas bergelut sehingga posisi kedua, Vettel mengatasi Lewis Hamilton dalam keadaan hujan untuk tempat kelima pada pusingan kedua terakhir untuk menyumbang kepada klimaks yang mendebarkan musim ini. Dia hampir dipotong pemandu McLaren itu dari kejohanannya sebelum Timo Glock memperlahankan keretanya dengan dramatik pada pusingan terakhir (Glock bergelut dengan tayar kering dalam hujan yang semakin meningkat) dan membolehkan kedua-dua Vettel dan Hamilton memotong Glock. Hamilton menjadi Juara Dunia Pemandu Formula Satu tahun tersebut dan Vettel menamatkan perlumbaan di petak keempat.

Selepas musim Formula Satu 2008 tamat, Vettel dinamakan sebagai Rookie Autosport tahun tersebut.

Red Bull Racing

2009

Vettel di Grand Prix Jepun 2009, dimana Vettel memenangi kemenangan keempat kerjayanya.

Pada awal musim 2009, Vettel menggantikan David Coulthard yang bersara, dan bermula dengan kukuh di Australia, dengan mendapat tempat ketiga di pusingan kelayakan dan berada di posisi kedua untuk majoriti perlumbaan tersebut. Walaubagaimanapun, pertembungannya dengan Robert Kubica untuk tempat kedua pada akhir babak perlumbaan memaksa kedua-dua mereka untuk bersara. Vettel cuba untuk menamatkan perlumbaan dengan tiga roda belakang keretanya bawah keadaan kereta keselamatan untuk mengutip beberapa mata, namun beliau terpaksa bersara dala perlumbaan tersebut. Beliau menyangka bahawa beliau akan mencuba taktik ini kerana dengan adanya bendera kuning, pemandu lain tidak boleh memotongnya. Sebaliknya beliau diberikan penalti 10 petak grid untuk perlumbaan seterusnya di Malaysia dan pasukannya telah didenda kerana mengarahkan beliau untuk meneruskan perlumbaan walaupun selepas kerosakan itu berlaku. Di Malaysia, dia berjaya untuk mendapat posisi ketiga dalam pusingan kelayakan, namun telah diturunkan posisi ke-13 disebabkan penurunan grid 10 tempat beliau. Vettel kemudiannya bersara dalam perlumbaan tersebut, sejurus sebelum perlumbaan dihentikan kerana keadaan cuaca yang buruk. Walaubagaimanapun di China, dia mengambil kedudukan petak pertama, yang pertama bagi pasukan Red Bull Racing. Dia memenangi perlumbaan tersebut di hadapan rakan sepasukan, Mark Webber, dan sekali lagi pasukan yang sama mendapat mata kemenangan dan penamat 1-2 dalam perlumbaan yang sama. Pada usia 21 tahun dan 287 hari, Vettel menjadi pemandu Grand Prix termuda dalam sejarah Formula Satu untuk memenangi perlumbaan untuk dua pasukan yang berbeza, selepas memenangi Grand Prix Itali 2008 untuk pasukan Toro Rosso.

Dalam Grand Prix Bahrain, Vettel mendapat tempat ketiga pada pusingan kelayakan, dan menghabiskan perlumbaan pada petak kedua. Di Sepanyol, beliau menduduki petak kedua dalam pusingan kelayakan namun menamatkan perlumbaan tersebut di petak keempat. Vettel memenangi Grand Prix British selepas mendapat kedudukan pertama dalam pusingan kelayakan. Di Jerman, beliau mendapat tempat keempat dalam pusingan kelayakan dan mendapat tempat kedua dalam perlumbaan tersebut, di belakang Webber, yang memenangi Grand Prix pertamanya. Di Hungary, Vettel terpaksa bersara daripada perlumbaan pada pusingan ke-30, selepas kerosakan kereta yang berterusan akibat berlaga dengan kereta Kimi Raikkonen pada pusingan pertama.

Di Grand Prix Eropah, beliau terpaksa bersara sekali lagi kerana kegagalan enjin. Ia adalah kegagalan enjin kedua untuk Vettel pada Grand Prix. Beliau menduduki tempat ketiga pada pusingan kelayakan di Spa-Francorchamps. Beliau mendapat posisi kedua di Singapura, namun telah diberi penalti kerana memecut di lorong pit. Beliau kemudiannya menang di Jepun dari kedudukan pertama dan mengetuai setiap pusingan perlumbaan tersebut.

Di Brazil, Vettel mendapat hanya mampu mendapat posisi ke-16 disebabkan hujan. Vettel perlu mendapat sekurang-kurangnya tempat kedua dalam perlumbaan tersebut bagi mendapatkan Kejuaraan Dunia pemandu Formula Satu pertamanya. Beliau mendapat tempat keempat dan Button menghabiskan perlumbaan tersebut di belakangnya, dan menyebabkan Button memenangi kejuaraan dunia tersebut. Secara rasminya, Vettel menghabiskan musim 2009 di tempat kedua selepas memenangi Grand Prix Abu Dhabi, sekali lagi di hadapan Webber dengan Button melengkapkan podium. Pada akhir musim 2009, Vettel memenangi Anugerah Pusingan Terpantas DHL 2009.

2010

Vettel memandu untuk Red Bull Racing di Grand Prix Bahrain.

Vettel meneruskan kerjayanya dengan Red Bull untuk musim 2010 dan mengambil kedudukan petak pertamanya musim ini di Grand Prix Bahrain. Vettel mengetuai perlumbaan ini tetapi kegagalan-palam pencucuhnya menyebabkan masa pusingannya lebih perlahan daripada kedua-dua kerta Ferrari dan McLaren. Hamilton berjaya memotong Vettel dalam perlumbaan tersebut. Selepas cabaran yang ringkas dari Rosberg, dia membawa kereta Red Bullnya itu di tangga keempat.

Pada Grand Prix Australia, Vettel telah dilantik sebagai pengarah Persatuan Pemandu Grand Prix . Dia mengambil kedudukan petak pertamanya buat kali kedua berturut-turut di Australia, di hadapan rakan sepasukan, Mark Webber, tetapi Vettel bersara dari perlumbaan tersebut kerana nat tayar keretanya longgar ketika mengetuai perlumbaan. Di Malaysia, dia telah mengambil kemenangan pertama musim 2010 dengan Webber di tempat kedua, selepas Vettel memotong kedua-dua Webber dan Rosberg pada belokan pertama perlumbaan.

Vettel bermula dari petak pertama di China. Pada permulaan perlumbaan basah, Fernando Alonso 'melompat-permulaan perlumbaan' dan Vettel dipotong oleh Webber, dan Vettel jatuh kembali ke tempat ketiga. Hujan yang semakin meningkat memaksa Vettel dan Webber untuk memasuki pit mereka pada masa yang sama untuk menukar tayar mereka. Vettel dengan perlahan memanjat kembali untuk menghabiskan perlumbaan di petak ke-6 ,dan Webber di belakangnya. Di Sepanyol, Vettel mempunyai masalah brek utama dalam tempoh lapan pusingan terakhir perlumbaan namun Vettel berjaya menghabiskan di tempat ketiga selepas Hamilton terbabas pada pusingan kedua terakhir perlumbaan.

Di Monaco, Vettel memotong Kubica dan Red Bull menghabiskan perlumbaan pada petak 1-2. Selepas perlumbaan tersebut, kedua-dua pemandu Red Bull melonjakkan kedudukan mereka ke atas kedudukan kejohanan pemandu, dengan pemimpin kejohanan pemandu, Webber berdasarkan jumlah kemenagan. Vettel memulakan perlumbaannya di Eropah pada petak pertama dan memenangi kemenangan keduanya musim ini.

Vettel bermula dari petak pertama di Abu Dhabi untuk menjuarai Kejuaraan Dunia Pemandu Formula Satu pertama beliau.

Di Silverstone, kedua-dua kereta Vettel dan Webber telah dipasang dengan reka bentuk sayap depan yang baru. Sayap depan Vettel telah rosak dalam sesi latihan bebas ketiga dan contoh sayap depan tunggal Webber yang masih berfungsi telah dikeluarkan dan diberikan kepada Vettel. Vettel memperolehi kedudukan pertama dalam sesi kelayakan namun beliau mengalami kebocoran tayar disebabkan memandu luas di luar trek pada pusingan pertama perlumbaan. Beliau berjuang kembali untuk menghabiskan perlumbaan pada petak ketujuh sementara Webber memenangi Grand Prix tersebut. Di Grand Prix German, dia mengambil petak pertama dalam pusingan kelayakan dan menamatkan perlumbaan di tempat ketiga, di belakang Alonso dan Felipe Massa, selepas permulaan yang teruk. Di Belgium, dia menghadapi perlumbaan yang yang sukar selepas berlanggar dengan kereta Button semasa memotongnya, menyebabkan Button bersara dalam perlumbaan tersebut. Di Monza dia menduduki tempat keempat dan di Grand Prix Jepun beliau menguasai sesi latihan bebas satu kerana hujan lebat. Beliau mendapat petak pertama di hadapan rakan sepasukan Webber dan Vettel memenangi perlumbaan tersebut. Berumur 23 tahun dan 98 hari, Vettel menjadi pemandu termuda Grand Prix untuk menang di trek yang sama dua kali, setelah memenangi Grand Prix Jepun 2009 di Suzuka pada tahun 2009. Pada Korea pertama, Vettel mendapat petak pertama sekali lagi dan mengetuai 45 pusingan pertama perlumbaan sebelum bersara dari perlumbaan tersebut kerana kegagalan enjin. Alonso memenangi perlumbaan tersebut.

Di Brazil, Vettel mendapat kedudukan kedua dalam pusingan kelayakan tetapi mengetuai perlumbaan itu dan memenanginya. Webber mengambil tempat kedua, dan Alonso di tempat ketiga. Vettel memasuki perlumbaan itu dengan defisit 15 mata kepada Alonso, dan jurang 7 mata bagi Webber. Dengan kejuaraan Red Bull 1-2 di Brazil, Red Bull Racing memenangi Kejohanan Pembina Dunia Formula Satu yang pertama mereka. Vettel menang di Abu Dhabi setelah bermula dari petak pertama sekali lagi dan mendahului kejohanan pemandu dunia untuk pertama kalinya dalam kerjayanya dan menjadi juara dunia termuda dalam Formula Satu.

2011

Vettel di Grand Prix Malaysia 2011.

Selepas penangguhan Grand Prix Bahrain, Vettel memulakan musim 2011 dengan penuh gaya di Australia dengan menduduki petak pertama dan memenangi perlumbaan tersebut di hadapan Lewis Hamilton. Vettel terus mempertahankan gelarannya di Grand Prix Malaysia, di mana beliau sekali lagi mendapat kedudukan pertama pada pusingan kelayakan dan memenangi perlumbaan tersebut. Vettel mendapat kedudukan petak pertamanya di China, dan mendominasikan perlumbaan tersebut, namun pengurusan tayar yang buruk menghantui beliau pada saat-saat akhir perlumbaan dan beliau mendapat tempat kedua dalam perlumbaan tersebut.[10]

Di Turki, beliau mendapat kedudukan pertama dalam pusingan kelayakan kelimanya berturut-turut dan memenangi perlumbaan tersebut. Di Sepanyol, coretan kedudukan pertama itu berakhir kerana KERS beliau gagal semasa pusingan kelayakan. Rakan sepasukan beliau, Webber, mendapat kedudukan pertama tetapi Vettel memenangi perlumbaan tersebut.[11] Di Monaco, beliau mendapat kedudukan pertama dengan masa kedua terpantas kelayakan dalam sejarah Grand Prix Monaco dan beliau menjuarai perlumbaan tersebut.

Vettel di Grand Prix Monaco, dimana beliau memengangi perlumbaan kelimanya dari enam perlumbaan musim ini.

Di Kanada, dia telah mengambil kedudukan pertama pada pusingan kelayakan namun menghabiskan perlumbaan pada petak kedua. Pada Grand Prix Eropah, FIA menguatkuasakan pengharaman kontroversi di pemetaan enjin. Ia telah dipercayai oleh ramai dalam akhbar bahawa ia adalah satu percubaan oleh FIA untuk menggagalkan penguasaan Vettel musim ini. Perubahan ini sedikit sebanyak menghalang Vettel untuk mencatatkan masa terpantas.

Vettel di Grand Prix Singapura 2011.

Di Grand Prix Jerman, beliau mendapat tempat ketiga pada pusingan kelayakan dan mendapat menghabiskan perlumbaan di petak keempat. Cengkaman mekanikal kereta McLaren menewaskan Red Bull dalam keadaan basah di Hungary, walaupun mendapat kedudukan pertama, beliau dipotong oleh kedua-dua Hamilton dan Button. Vettel akhirnya menamatkan perlumbaan di petak kedua. Di Belgium, Vettel memenangi perlumbaan ketujuhnya pada musim 2011 dan kemenangan ketujuh-belas kerjayanya. Di Itali, beliau mengambil kedudukan pertama dan memenangi perlumbaan tersebut selepas memotong Alonso, yang telah mendahului Vettel pada awal perlumbaan. Di Singapura, Vettel menang sekali lagi dan memperoleh kemenangan kesembilan beliau pada musim ini dengan baki 5 perlumbaan.

Vettel di Grand Prix Jepun 2011, dimana dia memenangi Kejohanan Juara Dunia Pemandu keduanya.

Vettel tiba di Jepun dengan memerlukan hanya satu mata kejohanan untuk memenangi Kejohanan Juara Dunia Pemandu dan beliau menghabiskan perlumbaan di petak kedua dan berjaya merangkuli kejohanan tersebut. Di Korea, Vettel bermula di petak kedua kedua namun berjaya memenangi perlumbaan tersebut. Vettel mengambil kemenangan ke-11 beliau musim ini di India setelah mengetuai setiap pusingan dari kedudukan pertama, serta menetapkan masa terpantas pusingan perlumbaan tersebut pada pusingan terakhir.

Di Abu Dhabi, Vettel menduduki petak pertama pada pusingan kelayakan tetapi beliau bersara pada pusingan pertama disebabkan tayar keretanya pancit. Vettel kemudiannya memecahkan rekod untuk kedudukan pertama yang paling banyak dalam satu musim di pusingan seterusnya di Brazil. Beliau mendahului perlumbaan tetapi masalah masalah kotak gear pada awal perlumbaan menghantuinya. Beliau membenarkan rakan sepasukan Webber memotong beliau selepas masalah kotak gearnya semakin teruk, namun akhirnya Vettel menghabiskan perlumbaan di petak kedua di hadapan Button. Vettel menghabiskan musim 2011 dengan 15 kedudukan petak pertama, 11 kemenangan dan 17 podium dari 19 perlumbaan. Beliau juga mendapat jumlah mata sebanyak 392 dalam musim ini.

2012

Vettel memandu untuk Red Bull di Grand Prix Malaysia 2012.

Vettel kekal dengan Red Bull bagi musim 2012,[12] dan sekali lagi berpasangan dengan Mark Webber. Dia menamatkan perlumbaan di petak kedua pada pembukaan musim ini di Australia.[13] Vettel bermula pada petak kelima di Malaysia setelah yang dinaikkan kedudukan dari petak ke-6 selepas Kimi Raikkonen mengalami penalti kedudukan grid. Namun kereta Vettel mengalami pancit setelah dilanggar oleh kereta HRT kepunyaan Narain Karthikeyan pada pusingan ke-47. Vettel jatuh ke petak ke-12 selepas menggantikan tayar itu dan menamatkan perlumbaan pada petak ke-12 setelah Pastor Maldonado bersara pada lewat perlumbaan kerana kegagalan enjin. Ini adalah penamat pertama Vettel di luar mata sejak Grand Prix Belgium 2010.

Selepas perlumbaan di Malaysia, Vettel dan bos Red Bull, Christian Horner mengkritik gaya memandu Karthikeyan dan Vettel memanggil Karthikeyan "bodoh".[14] Karthikeyan melanda kembali pada Vettel dengan memanggil Vettel sebagai "bayi menangis".[15] Kemudiannya Karthikeyan memutuskan untuk berdamai dengan Vettel.

Vettel mengambil kemenangan pertamanya bagi musim 2012 di Bahrain.

Vettel mendapat tempat pertama pada pusingan kelayakan di Bahrain dan berjaya memenangi perlumbaan tersebut. Di Sepanyol, beliau berjaya mengekalkan kedudukan sebagai pendahulu kejohanan itu namun hanya dapat menghabiskan perlumbaan di petak ke-6 setelah bermula pada petak ke-7. Di Monaco, Vettel memulakan perlumbaan pada petak ke-10 kerana tidak mengambil bahagian dalam Q3 dengan alasan untuk menjimat tayar untuk perlumbaan bagi hari berikutnya. Beliau menamatkan perlumbaan pada petak ke-4.

Rekod perlumbaan

Kerjaya

Musim Siri Pasukan Perlumbaan Petak pertama P/Terpantas Podium Kemenangan Mata Kedudukan akhir
2003 German Formula BMW Eifelland Racing 19 5 5 4 12 216 ke-2
2004 German Formula BMW ADAC Berlin-Brandenburg 20 18 14 13 20 387 Pertama
2005 Spanish Formula 3 Racing Engineering 20 0 0 1 5 57 ke-5
2005 Formula 3 Euroseries ASL Mücke Motorsport 20 0 0 57 5
2006 Formula 3 Euroseries ASM Formule 3 20 4 1 5 9 75 ke-2
2006 World Series by Renault Carlin Motorsport 3 1 1 0 2 28 ke-5
2007 World Series by Renault Carlin Motorsport 7 1 1 1 4 74 ke-5
Formula Satu BMW Sauber 1 0 0 0 0 6 ke-14
Scuderia Toro Rosso 7 0 0 0 0
2008 Formula Satu Toro Rosso 18 1 1 0 1 35 ke-8
2009 Formula Satu Red Bull Racing 17 4 4 3 8 84 ke-2
2010 Formula Satu Red Bull Racing 19 5 10 3 10 256 Pertama
2011 Formula One Red Bull Racing 19 11 15 3 17 392 Pertama

Formula Satu

(petunjuk)

Tahun Pasukan Casis Enjin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 WDC Mata
2006 BMW Sauber F1 Team BMW Sauber F1.06 BMW P86 2.4 V8 BHR MAL AUS SMR EUR ESP MON GBR CAN USA FRA GER HUN TUR
TD
ITA
TD
CHN
TD
JPN
TD
BRA
TD
- -
2007 BMW Sauber F1 Team BMW Sauber F1.07 BMW P86/7 2.4 V8 AUS
TD
MAL
TD
BHR ESP MON CAN USA
8
FRA GBR EUR ke-14 6
Scuderia Toro Rosso Toro Rosso STR2 Ferrari 056 2.4 V8 HUN
16
TUR
19
ITA
18
BEL
Ret
JPN
Ret
CHN
4
BRA
Ret
2008 Scuderia Toro Rosso Toro Rosso STR2B Ferrari 056 2.4 V8 AUS
Ret
MAL
Ret
BHR
Ret
ESP
Ret
TUR
17
ke-8 35
Toro Rosso STR3 Ferrari 056 2.4 V8 MON
5
CAN
8
FRA
12
GBR
Ret
GER
8
HUN
Ret
EUR
6
BEL
5
ITA
1
SIN
5
JPN
6
CHN
9
BRA
4
2009 Red Bull Racing Red Bull RB5 Renault RS27 2.4 V8 AUS
13
MAL
15
CHN
1
BHR
2
ESP
4
MON
Ret
TUR
3
GBR
1
GER
2
HUN
Ret
EUR
Ret
BEL
3
ITA
8
SIN
4
JPN
1
BRA
4
ABU
1
ke-2 84
2010 Red Bull Racing Red Bull RB6 Renault RS27 2.4 V8 BHR
4
AUS
Ret
MAL
1
CHN
6
ESP
3
MON
2
TUR
Ret
CAN
4
EUR
1
GBR
7
GER
3
HUN
3
BEL
15
ITA
4
SIN
2
JPN
1
KOR
Ret
BRA
1
ABU
1
Pertama 256
2011 Red Bull Racing Red Bull RB7 Renault RS27 2.4 V8 AUS
1
MAL
1
CHN
2
TUR
1
ESP
1
MON
1
CAN
2
EUR
1
GBR
2
GER
4
HUN
2
BEL
1
ITA
1
SIN
1
JPN
3
KOR
1
IND
1
ABU
Ret
BRA
2
Pertama 392

Tebal - Petak pertama
Condong - Pusingan terpantas

Rujukan

Templat:Link FA