Gautama Buddha: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MastiBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot menambah: ky:Гаутама Будда
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: af:Siddhartha Gautama
Baris 16: Baris 16:
{{Link FA|ja}}
{{Link FA|ja}}


[[af:Siddhartha Gautama]]
[[als:Siddhattha Gotama]]
[[als:Siddhattha Gotama]]
[[ar:غوتاما بودا]]
[[ar:غوتاما بودا]]

Semakan pada 18:23, 31 Julai 2012

Fail:StandingBuddha1.jpg
Buddha berdiri, kawasan Gandhara silam, utara Pakistan, abad ke-1, Musée Guimet.

Gautama Buddha (kk 563 SM-kk 483 SM) adalah seorang ahli fikir dari India dan juga pengasas agama Buddha; lahir di Kapilavastu yang kini terletak di negara Nepal. Beliau adalah anak kepada ketua kasta pahlawan Sakya dan dikenali sebagai Siddhartha pada masa mudanya dan kemudiannya sebagai Sakyamuni, iaitu Orang Bijaksana Sakya. Panggilan "Gautama Buddha" sebenarnya merupakan kombinasi nama keluarganya, "Gautama" dengan perkataan 'Buddha', iaitu, orang yang telah diberi pengajaran.

Pautan Luar


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Kitab suci agama Buddha

Kitab suci agama Buddha ialah 'Tipitaka'. Kitab 'Tipitaka' yang lengkap hanyalah yang berbahasa Pali iaitu bahasa yang dipergunakan oleh Gautama Buddha dan oleh rakyat jelata suku Magadha. Kitab suci agama Buddha yang paling tua, diketahui hingga sekarang tertulis dalam bahasa Pali, yang terbahagi dalam tiga kelompok besar yang disebut sebagai 'Pitaka' atau 'bakul' iaitu Vinaya Pitaka, Sutta Pitaka dan Abhidhamma Pitaka.

Templat:Link FA Templat:Link FA