Sekolah: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: ky:Мектеп
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: zea:Schole
Baris 132: Baris 132:
[[zh-yue:學校]]
[[zh-yue:學校]]
[[bat-smg:Muokīkla]]
[[bat-smg:Muokīkla]]
[[zea:Schole]]
[[zh:学校]]
[[zh:学校]]

Semakan pada 13:57, 23 Ogos 2012

Sebuah madrasah di Gambia, Afrika Barat.

Sekolah (daripada Bahasa Greek σχολεῖον - scholeion) merupakan sebuah bangunan atau tempat yang berfungsi untuk memberikan ilmu kepada pelajar, yang merujuk sesiapa yang belajar di situ. Struktur sekolah moden mungkin dilengkapi dengan kemudahan teknologi maklumat (IT) atau sekadar bilik darjah sahaja. Selain itu, sekolah biasanya mempunyai beberapa tenaga pengajar atau guru untuk mendidik dan membimbing pelajar.

Biasanya seorang itu akan melalui beberapa jenis sekolah dan institusi pendidikan bermula dari tadika, sekolah rendah, sekolah menengah dan akhirnya ke universiti.

Namun demikian, sekolah tidak semestinya bangunan yang lain dari rumah seseorang. Misalnya di Amerika Syarikat, seseorang itu tidak semestinya belajar di sekolah kerana pelajar tersebut boleh belajar di rumah. Kaedah ini juga dikenali sebagai home-schooling.

Kebanyakan negara mempunyai sistem pendidikan formal, yang biasanya wajib. Dalam sistem ini, pelajar bergerak melalui beberapa siri sekolah. Nama sekolah-sekolah ini berbeza di setiap negara, tetapi secara umumnya, sekolah rendah dan sekolah menengah yang masing-masing dikhaskan untuk kanak-kanak kecil dan remaja yang sudah tamat pendidikan rendah, disenaraikan.

Sekolah-sekolah di Malaysia

Di Malaysia terdapat beberapa jenis sekolah seperti:

Lihat juga

Templat:Link FA