Wikipedia:Pengguna boneka: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: az:Vikipediya:Kuklalar
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Baris 61: Baris 61:
[[scn:Wikipedia:Pupu di pezza]]
[[scn:Wikipedia:Pupu di pezza]]
[[simple:Wikipedia:Sock puppetry]]
[[simple:Wikipedia:Sock puppetry]]
[[sk:Wikipédia:Bábkový účet]]
[[sl:Wikipedija:Lutkarstvo]]
[[sl:Wikipedija:Lutkarstvo]]
[[sr:Википедија:Лутак]]
[[sr:Википедија:Лутак]]

Semakan pada 21:54, 30 September 2012

Pengguna boneka (bahasa Inggeris: sockpuppet) adalah akaun tambahan yang digunakan oleh seseorang pengguna Wikipedia untuk tujuan mengganggu, mengelirukan atau menipu pengguna lain. Maksud daripada penggunaan kata "pengguna boneka" ialah supaya tidak dikenali oleh pengguna lain. Tidak ada manfaat positif daripada penggunaan "pengguna boneka". Walaupun tidak ada peraturan khusus yang menentang pengguna boneka tetapi penggunaan "pengguna boneka" sangat tidak digalakkan.

Atas sebab-sebab tertentu, seseorang pengguna mungkin memilih untuk mencipta akaun tambahan, contohnya akaun untuk komputer awam atau akaun khusus untuk subjek tertentu. Ini dibenarkan dan tidak dianggap sebagai pebagai pengguna boneka. Akaun bot juga tidak dianggap sebagai boneka.

Pengguna boneka tidak diterima dalam beberapa proses seperti pengundian. Penyalahgunaan seperti ini akan menyebabkan semua akaun yang terlibat disekat.

Akaun boneka

Memintasi dasar

Dasar Wikipedia, contohnya "peraturan batalkan tiga kali", berkuat kuasa mengikut orang, bukan akaun. Sebarang akibat menggunakan akaun kedua untuk melanggar polisi akan turut menyebabkan hukuman dikenakan terhadap akaun utama. Akaun boneka tidak boleh digunakan untuk memintasi sebarang sekatan komuniti, termasuklah sekatan. Mengelak sekatan akan menyebabkan waktu sekatan bermula semula, dan mungkin memanjangkan tempoh sekatan.

Templat yang digunakan

  • {{Sockpuppet}} diberikan pada laman pengguna yang menjadi pengguna boneka.
  • {{Akaunlain}} diberikan pada laman pengguna akaun tambahan sekiranya ingin diumumkan.

Lihat juga