Parlimen Australia: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
JYBot (bincang | sumb.)
k r2.7.1) (bot mengubah: fa:پارلمان استرالیا
Ptbotgourou (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot mengubah: es:Parliament House, Canberra
Baris 25: Baris 25:
[[de:Australisches Parlament]]
[[de:Australisches Parlament]]
[[en:Parliament of Australia]]
[[en:Parliament of Australia]]
[[es:Parlamento de Australia]]
[[es:Parliament House, Canberra]]
[[eo:Parlamento de Aŭstralio]]
[[eo:Parlamento de Aŭstralio]]
[[fa:پارلمان استرالیا]]
[[fa:پارلمان استرالیا]]

Semakan pada 19:31, 6 Oktober 2012

Pembukaan Parlimen Australia, 9 Mei 1901, dilukis oleh Tom Roberts

Parlimen Australia merupakan badan perundangan yang paling tinggi dalam Australia. Parlimen ini mempunyai tiga komponen, dua dewan dan Ratu Australia (biasanya diwakili oleh seorang Gabenor-Jeneral). Dewan-dewan ini adalah dewan rendah (Dewan Perwakilan) dan dewan tinggi (Senat). Walau bagaimanapun panggilan ini tidak begitu tepat dengan sifat kedua-dua dewan ini. Sebenarnya Dewan Perwakilan merupakan dewan yang lebih berkuasa.

Dewan

Ahli-ahli Dewan Perwakilan (ketika ini berjumlah 150 orang) bertanggungjawab memilih Perdana Menteri dan semua menteri dalam kabinet. Selalunya Dewan Perwakilan dianggap sebagai kuasa eksekutif dalam Kerajaan Persekutuan Australia. Sejak dahulu Senat dianggap sebagai dewan yang mengehadkan kuasa eksekutif dan melindungi hak kenegerian. Walau bagaimanapun pada zaman sekarang Senat dilihat semakin kurang penting melindungi hak kenegerian dan sebaliknya lebih melindungi hak orang minoriti. Sifat ini kerana Senat biasanya terdiri daripada banyak parti politik. Parti politik yang tidak mempunyai ramai penyokong juga mempunyai wakil dalam Senat.

Ini sangat berbeza dengan Dewan Perwakilan. Dewan Perwakilan biasanya terdiri daripada ahli dua parti politik sahaja. Parti politik yang memiliki hampir semua kerusi dalam Dewan Perwakilan ialah Parti Liberal dan Parti Buruh Australia. Cuma beberapa orang ahli Dewan Perwakilan sahaja yang tidak dari kedua parti ini. Dua parti yang tersebut juga memegang kebanyakan kerusi dalam Senat tetapi tidak cukup banyak sehingga dewan itu boleh dianggap sebagai dewan hak minoriti.

Sejarah

Dari tahun 1996 sehingga tahun 2007 Gabungan Konservatif (Parti Liberal dan Parti Kebangsaan) pegang kuasa dalam Kerajaan Persekutuan. Pada pilihanraya 1996, 1998, 2001 dan 2004 mereka mengalahkan Parti Buruh. Pada Pilihanraya 2004 mereka berjaya menang majoriti (lebih dari setengah) kerusi dalam Senat. Kejadian ini sangat jarang dalam Politik Australia. Kali lepas jadi begitu merupakan tahun 1977 bila Kerajaan Malcolm Fraser menang begitu juga.

Sepanjang tempoh ini (1996 - 2007) Perdana Menteri Australia ialah John Howard. Walau bagaimana pada pilihan 2007 Gabungan Konservatif (dipanggil dalam Australia sebagai "Gabungan" sahaja) mengalah kepada Buruh. Sejak 2007 Buruh pegang kuasa dalam semua Kerajaan Negeri dan dalam Kerajaan Persekutuan juga. Sejak Pilihanraya 2007 Perdana Menteri Australia ialah Kevin Rudd.

Lihat juga