Raden Adjeng Kartini: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Master2841 (bincang | sumb.)
k Suntingan 222.124.77.110 dikembalikan ke versi terakhir oleh PM Poon
Aurora (bincang | sumb.)
k alih
Baris 1: Baris 1:
#REDIRECT [[Kartini]]
[[Imej:180px-Raden Adjeng Kartini.jpg|thumb|220px|Kartini dan suaminya]]

'''Raden Adjeng Kartini''' ([[21 April]] [[1879]]-[[13 September]] [[1904]]); lebih tepat disebut "Raden Ayu Kartini") adalah seorang tokoh [[Jawa]] dan [[pahlawan]] nasional [[Indonesia|Republik Indonesia]] daripada kalangan priyayi (kelas bangsawan Jawa).

Dilahirkan di Jepara, Indonesia, Kartini merupakan [[puteri]] R.M. Sosroningrat daripada isteri pertama, tetapi bukan isteri utama. Pada masa, itu itu [[poligami]] adalah suatu hal yang biasa. Kartini melihat dengan mata sendiri bagaimana hal ini menyebabkan perpecahan dan kesengsaraan di antara anggota keluarga. Oleh itu, beliau tidak setuju dengan hal ini.

Pada usia 12 tahun, Kartini bersekolah di sebuah [[sekolah]] [[Eropah]] rendah. Di sana, antara lain Kartini belajar [[bahasa Belanda]]. Kerana Kartini boleh menggunakan bahasa Belanda, maka di rumah beliau mula belajar sendiri dan menulis surat kepada teman-temannya yang berasal dari negeri [[Belanda]]. Salah satunya adalah Rosa Abendanon yang banyak mendukungnya.

Kartini disuruh oleh ayahandanya menikah dengan [[bupati]] Rembang yang sudah memiliki tiga isteri. Kartini terasa penghinaan yang dijalaninya dan beliau menghadapi dengan tabah. Ternyata suaminya tidak terlalu buruk dan Kartini diberinya ruang yang agak bebas.

Anak pertama dan sekaligus terakhirnya lahir pada [[13 September]] [[1904]]. Beberapa hari kemudian, Kartini meninggal pada usia 25 tahun.

[[Kategori: Ahli politik Indonesia]]

Semakan pada 03:12, 24 Mac 2007

Lencong ke: