Teh (pokok): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot menambah: diq:Çay (royek)
Baris 50: Baris 50:
[[en:Camellia sinensis]]
[[en:Camellia sinensis]]
[[es:Camellia sinensis]]
[[es:Camellia sinensis]]
[[eu:Camellia sinensis]]
[[fr:Théier]]
[[fr:Théier]]
[[fy:Teeplant]]
[[fy:Teeplant]]
Baris 66: Baris 67:
[[mk:Чајна билка]]
[[mk:Чајна билка]]
[[ml:തേയില]]
[[ml:തേയില]]
[[ne:चीयाको बोट]]
[[nl:Theeplant]]
[[nl:Theeplant]]
[[ne:चीयाको बोट]]
[[ja:チャノキ]]
[[ja:チャノキ]]
[[oc:Camellia sinensis]]
[[oc:Camellia sinensis]]
Baris 80: Baris 81:
[[sk:Čajovník čínsky]]
[[sk:Čajovník čínsky]]
[[sr:Чај (биљка)]]
[[sr:Чај (биљка)]]
[[eu:Camellia sinensis]]
[[fi:Teepensas]]
[[fi:Teepensas]]
[[tl:Tsa]]
[[tl:Tsa]]
Baris 89: Baris 89:
[[tr:Çay (bitki)]]
[[tr:Çay (bitki)]]
[[uk:Чай (рослина)]]
[[uk:Чай (рослина)]]
[[diq:Çay (royek)]]
[[zh:茶树]]
[[zh:茶树]]

Semakan pada 14:24, 3 November 2012

Teh (pokok)
frames
Pengelasan saintifik


Pokok Teh merupakan sejenis pokok renek yang daun atau pucuk nya boleh dikeringkan dan dibuat minuman teh dengan merendam daun yang dikeringkan itu di dalam air panas. Nama sainsnya Camellia sinensis.

Sejarah

Teh adalah berasalnya daripada Negara China dan mempunyai sejarah lebih daripada 4,000 tahun yang lalu . Teh hijau telah digunakan sebagai minuman dan kaedah perubatan tradisional di kebanyakan negara Asia, termasuk China, Jepun, Taiwan, Vietnam, Korea dan Thailand , untuk membantu mengawal pendarahan dan membantu menyembuhkan luka untuk mengawal suhu badan, kandungan gula dalam darah dan menggalakkan pencernaan. Sebuah buku yang ditulis dalam Dinasti Tang di china dianggap salah satu sumber rujukan yang paling penting dalam sejarah teh hijau. Buku ini telah ditulis oleh Lu Yu dan dikenali sebagai "Teh Klasik" atau "Cha Jing". Ia telah ditulis di antara 600 dan 900 AD dan kebanyakanya mengenai bagaimana dan di mana seseorang itu perlu menikmati secawan denda teh hijau. Yojoki Kissa (Book of Tea), yang ditulis oleh Eisai Zen pada 1191, menerangkan bagaimana amalan meminum teh hijau boleh memberi kesan positif ke atas lima organ penting, terutama jantung . Buku ini membincangkan kualiti ubat teh, termasuk mengurangkan kesan-kesan alkohol , yang bertindak sebagai satu perangsang, mengubati blotchiness, lindap kejut dahaga, menghapuskan senak, menyembuhkan penyakit beri-beri, mencegah keletihan, dan mengalakan pembuangan air kecil dan merangsang fungsi otak .

Penyelidikan

Menurut kaji selidik yang dikeluarkan oleh Jabatan Pertanian Amerika Syarikat pada tahun 2007, minimum kandungan flavonoid dalam secawan teh hijau adalah lebih tinggi daripada jumlah makanan dan minuman lain yang biasanya dianggap sihat, termasuk buah-buahan segar, jus sayur-sayuran atau wain. Flavonoids adalah kumpulan fitokimia dalam kebanyakan produk tumbuhan yang berperanan untuk meningkatkan tahap kesihatan seperti mengekalkan fungsi-fungsi anti-pengoksidaan dan anticarcinogenic. Walau bagaimanapun, berdasarkan kajian USDA yang sama, kandungan flavanoids mungkin berubah-ubah secara mendadak di kalangan produk teh yang berlainan.

Pautan luar

Senarai pokok Pokok mangga
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z


Lihat juga