Parti politik: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Parti Politik''' adalah persatuan politik yang mempunyai ideologi serta agendanya yang tersendiri. Ahlinya biasanya berkongsi [[ideologi]] yang sama. Matlamat utama ialah untuk membentuk kerajaan, supaya ideologi mereka boleh dijadikan dasar [[kerajaan]] dan diamalkan oleh rakyat jelata. Oleh itu ahli-ahli parti [[politik]] biasanya akan bertanding di dalam [[pilihan raya]]. Sebahagian parti yang lemah atau tidak terpengaruh akan bergabung dengan parti kerajaan dan menjadi sebuah barisan parti politik. Hak untuk menubuhkan serta menjadi ahli parti politik adalah suatu [[hak asasi manusia]] iaitu di bawah Artikel 21 - Hak untuk mengambil bahagian dalam kerajaan negaranya. Oleh itu, parti kerajaan yang menyekat kebangkitan parti-parti politik boleh dianggap sebagai [[autokratik]] atau [[despotik]] kerana mahu menyekat perkembangan parti pembangkang.
'''Parti Politik''' adalah persatuan politik yang mempunyai ideologi serta agendanya yang tersendiri. Ahlinya biasanya berkongsi [[ideologi]] yang sama. Matlamat utama ialah untuk membentuk kerajaan, supaya ideologi mereka boleh dijadikan dasar [[kerajaan]] dan diamalkan oleh rakyat jelata. Oleh itu ahli-ahli parti [[politik]] biasanya akan bertanding di dalam [[pilihan raya]]. Sebahagian parti yang lemah atau tidak terpengaruh akan bergabung dengan parti kerajaan dan menjadi sebuah barisan parti politik. Hak untuk menubuhkan serta menjadi ahli parti politik adalah suatu [[hak asasi manusia]] iaitu di bawah Artikel 21 - Hak untuk mengambil bahagian dalam kerajaan negaranya. Oleh itu, parti kerajaan yang menyekat kebangkitan parti-parti politik boleh dianggap sebagai mengamalkan [[totalitarianisme]] kerana mahu memonopolikan kerajaan menyekat perkembangan parti pembangkang.

Semakan pada 14:39, 16 Jun 2005

Parti Politik adalah persatuan politik yang mempunyai ideologi serta agendanya yang tersendiri. Ahlinya biasanya berkongsi ideologi yang sama. Matlamat utama ialah untuk membentuk kerajaan, supaya ideologi mereka boleh dijadikan dasar kerajaan dan diamalkan oleh rakyat jelata. Oleh itu ahli-ahli parti politik biasanya akan bertanding di dalam pilihan raya. Sebahagian parti yang lemah atau tidak terpengaruh akan bergabung dengan parti kerajaan dan menjadi sebuah barisan parti politik. Hak untuk menubuhkan serta menjadi ahli parti politik adalah suatu hak asasi manusia iaitu di bawah Artikel 21 - Hak untuk mengambil bahagian dalam kerajaan negaranya. Oleh itu, parti kerajaan yang menyekat kebangkitan parti-parti politik boleh dianggap sebagai mengamalkan totalitarianisme kerana mahu memonopolikan kerajaan menyekat perkembangan parti pembangkang.