Paus Bryde: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
k Paus Bryde dialihkan ke Ikan Paus Bryde alihan berulang: Supaya tidak dikelirukan dengan paus Roman Katolik, khususnya kerana Bryde adalah nama seorang diplomat dari Norway.
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 19:38, 2 April 2007

Paus Bryde
Fail:Brydes-whale.jpg
Perbandingan saiz dengan manusia yang sederhana saiznya
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Subkelas:
Order:
Suborder:
Keluarga:
Genus:
Spesies:
B. brydei
B. edeni
Nama binomial
Balaenoptera brydei
Olsen, 1913
Balaenoptera edeni
Anderson, 1879
Fail:Cetacea range map Bryde's Whale.PNG
Taburan Paus Bryde

Paus Bryde (bahasa Inggeris: Bryde's Whale) ialah ikan paus yang paling kurang diketahui dan dari banyak segi merupakan rorkual yang paling luar biasa. Ikan ini boleh banyak didapati di seluruh perairan tropika dan subtropika, dengan suatu spesies kerdil yang lebih kecil didapati di kawasan Pasifik Barat dan Asia Tenggara tropika. Nama saintifiknya Balanoptera edent.

Paus Bryde adalah kecil jika dibandingkan dengan piawai rorkual (tidak melebihi 25 tan), lebih suka akan kawasan perairan bersuhu tropika dan serdahana, berbanding laut-laut kutub yang seringnya didiami oleh paus-paus yang lain dalam famili yang sama. Paus Bryde adalah paus kawasan persisiran dan bukannya laut terbuka. Walaupun paus ini mengekalkan plat-plat tulang paus yang mencirikan dan digunakan oleh Paus Balin untuk menapis hidupan seni daripada air, makanannya terdiri daripada ikan hampir pada keseluruhannya, khususnya ikan bilis dan ikan hering.

"Bryde" disebut sebagai "broo-dess", dan nama itu kekadang dikelirukan dengan nama "Paus Brutus". Paus Bryde dinamai sempena nama Johan Bryde, konsul Norway di Afrika Selatan, yang membantu memulakan kilang pemburuan ikan paus yang pertama di Afrika Selatan pada awal dekad 1900-an. Pau itu juga dikenali sebagai Luulumbo oleh orang Kadazan di Sabah, Malaysia.


Taksonomi

Paus Bryde kelihatan terdiri daripada dua spesies, dengan setakat kekeliruan antaranya. Rupa paus ini amat serupa dengan Paus Sei dan hampir serupa besar, dan tidak diperihalkan sehingga tahun 1878, berdasarkan sebuah spesimen yang terdampar di pantai Myanmar dan yang diberikan nama Balaenoptera edeni. Pada tahun 1913, ikan-ikan paus yang didapati berhampiran dengan pantai Afrika Selatan dinamai sebagai Balaenoptera brydei, nama yang diberikan sebagai penghormatan kepada Johan Bryde, konsul Norway serta perintis industri pemburuan ikan paus di Afrika Selatan.

Menjelang dekad 1950-an, terdapat anggapan bahawa adanya satu spesies yang tunggal yang menjadi B. edeni (kerana nama pertama yang dicadangkan selalu mempunyai keutamaan) tetapi mengekalkan Paus Bryde *nbsp;sebagai nama am. Bagaimanapun, kerja-kerja genetik yang terkini menunjukkan kewujudan dua spesies yang berasingan:

  • Paus Bryde, Balaenoptera brydei, dengan taburan tropika dan separa tropika di seluruh dunia, bertumbuh sehingga 26 tan serta 15 meter panjangnya.
  • Paus Bryde Pigmi' (masih sering dipanggil Paus Eden, Balaenoptera edeni), didapati di perairan pantai lautan-lautan India timur dan Pasifik barat.

Paus Bryde berbeza-beza dari segi bentuknya. Lima jenis yang berlainan telah dicamkan, termasuk sekurang-kurangnya dua jenis yang lebih kecil dan yang hidup lebih dekat dengan pantai. Dari segi pemudahan taksonomi, pengujian DNA menunjukkan bahawa spesies pigmi Asia Tenggara yang baru disahkan adalah tidak  sama dengan bentuk kecil yang kelihatan hampir serupa yang didapati di Caribbean. Merumitkan masalah lagi, terdapat juga bentuk-bentuk pertengahan antara Paus Bryde dengan Paus Sei. Lihat juga Balaenoptera omurai.

Ciri-ciri fizikal

Fail:Balaenoptera edeni.jpeg
Lukisan tentang Paus Bryde.

In general, Bryde's Whales have a very broad and short head, with between 40 and 70 ventral grooves, and relatively large eyes.

The Bryde’s whale is a baleen whale and is unique in that it has three longitudinal ridges on its head, from the tip of the snout back to the blowhole. (The other rorquals have just one ridge.)

According to International Fund for Animal Welfare, the mammal has folds or grooves on its throat and chest that allow the mouth to expand when filled with water.

The whale has twin blowholes with a low splashguard to the front. It has no teeth but has two rows of baleen plates.

The prominently curved, pointed dorsal fin is readily seen when a Bryde's Whale surfaces. The flippers are small and slender; the broad, centrally notched tail flukes never break the surface.

Colour varies: the back is generally dark grey or blue to black, the ventral area a lighter cream, shading to greyish purple on the belly. Some have a number of whitish-grey spots, which may be scars from parasites or shark attacks.

Pembiakan

Bryde’s whales are believed to breed year round and their gestation period is estimated to be 12 months. Calves are about 4m long at birth and weigh 1,000kg.

Pengelasan

Bryde’s whale is listed as Data Deficient by the International Union for the Conservation of Nature and Natural Resources (IUCN). It is also listed on Conservation on International Trade of Endangered Species of Wild Fauna and Flora (CITES) Appendix I, which prohibits international trade.

Lihat juga

Templat:Cetaceaportal

Templat:Baleen whales

Rujukan

  • National Audubon Society Guide to Marine Mammals of the World, Reeves, Stewart, Clapham and Powell, 2002, ISBN 0-375-41141-0
  • Whales & Dolphins Guide to the Biology and Behaviour of Cetaceans, Maurizio Wurtz and Nadia Repetto. ISBN 1-84037-043-2
  • Encyclopedia of Marine Mammals, editor-editor Perrin, Wursig dan Thewissen, ISBN 0-12-551340-2
  • Whales, Dolphins and Porpoises, Carwardine (1995, cetak kembali 2000), ISBN 978-0-7513-2781-6

Pautan luar