Seruling: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: en:Flute
MastiBot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot membuang: ms:Seruling
Baris 82: Baris 82:
[[be:Флейта]]
[[be:Флейта]]
[[be-x-old:Флейта]]
[[be-x-old:Флейта]]
[[bg:Флейта]]
[[bo:གླིང་བུ།]]
[[bo:གླིང་བུ།]]
[[bs:Flauta]]
[[bs:Flauta]]
[[br:Fleüt]]
[[br:Fleüt]]
[[bg:Флейта]]
[[ca:Flauta]]
[[ca:Flauta]]
[[cs:Flétna]]
[[cs:Flétna]]
Baris 123: Baris 123:
[[mk:Флејта]]
[[mk:Флејта]]
[[ml:ഓടക്കുഴല്‍]]
[[ml:ഓടക്കുഴല്‍]]
[[ms:Seruling]]
[[nah:Tlapitzalli]]
[[nah:Tlapitzalli]]
[[nl:Fluit (muziekinstrument)]]
[[nl:Fluit (muziekinstrument)]]
Baris 136: Baris 135:
[[ro:Flaut]]
[[ro:Flaut]]
[[qu:Sirinka]]
[[qu:Sirinka]]
[[rue:Флавта]]
[[ru:Флейта]]
[[ru:Флейта]]
[[rue:Флавта]]
[[si:සංගීත භාණ්ඩ - බටනලාව]]
[[si:සංගීත භාණ්ඩ - බටනලාව]]
[[simple:Flute]]
[[simple:Flute]]
Baris 150: Baris 149:
[[te:వేణువు]]
[[te:వేణువు]]
[[th:ฟลูต]]
[[th:ฟลูต]]
[[vi:Sáo (nhạc cụ)]]
[[tg:Най]]
[[tg:Най]]
[[tr:Flüt]]
[[tr:Flüt]]
[[uk:Флейта]]
[[uk:Флейта]]
[[ur:بانسری]]
[[ur:بانسری]]
[[vi:Sáo (nhạc cụ)]]
[[war:Plautá]]
[[war:Plautá]]
[[zh-yue:笛]]
[[zh-yue:笛]]

Semakan pada 08:34, 15 Disember 2012

Beberapa jenis seruling dari seluruh dunia

Seruling ataupun flut ialah sebuah alat muzik dari famili alat tiup kayu atau woodwind. Berlainan dengan alat rid, seruling ialah sebuah alat aerofon atau alat tiup tanpa rid yang mengeluarkan bunyi daripada aliran udara yang merentasi lubang. Ia diperbuat daripada buluh satu ketika dahulu. Namun kini seruling moden ada yang diperbuat daripada logam aluminium dan plastik. Cara memainkannya adalah dengan meniup. Akan tetapi cara meniup seruling hendaklah betul bagi mengeluarkan bunyi yang baik. Mengikut klasifikasi instrumen muzik Hornbostel-Sachs, seruling atau flut dikategorikan sebagai alat tiupan pinggir.

Selain suara manusia, seruling merupakan alat muzik yang tertua. Beberapa seruling berusia 35,000 ke 43,000 tahun diketemu di wilayah Swabian Alb Jerman. Seruling-seruling ini menunjukkan tradisi muzik kehadiran manusia moden yang terdapat di Eropah.[1][2]

Etimologi

Perkataan [flut] Error: {{Lang-xx}}: teks mempunyai penanda italik (bantuan) datang daripada perkataan bahasa Inggeris: flute yang memasuki bahasa tersebut pada zaman Middle English sebagai floute,[3] atau flowte, flo(y)te,[4] yang berkemungkinan datang daripada bahasa Perancis, Jerman atau Denmark tua.[3]

Akustik

Seruling mengeluarkan bunyi apabila aliran udara merentasi sebuah lubang. Aliran udara ini menyebabkan getaran udara yang bermula pada lubang tersebut.[5][6]

Seruling moden

Aliran udara yang merentasi lubang menyebabkan kesan sifon atau kesan Bernoulli. Ini menggetarkan udara yang lazimnya terkandung di dalam rongga resonan silinder di dalam seruling. Peniup seruling menukar pic bunyi dengan menutup atau membuka lubang pada badan alat, dan dengan itu menukar panjang berkesan alat penyalun dan frekuensi resonan. Peniup juga dapat menukar pic not agar menyalun pada frekuensi harmonik dan tidak frekuensi asas, tanpa membuka atau menutup lubang dengan mengubah tekanan aliran udara.

Bunyi seruling boleh ditingkatkan dengan penggunaan alat resonan yang lebih besar, aliran udara besar, atau dengan meningkatkan halaju aliran udara. Isi padu seruling boleh ditingkatkan dengan menambah besar alat penyalun dan lubang ton. Inilah sebabnya wisel polis, sejenis seruling, mempunyai pic yang lebar dan mengapa organ lebih kuat bunyinya daripada flut konsert: paip organ boleh mengandungi beberapa meter persegi udara, dan lubang tonnya mungkin beberpa sentimeter lebar, sementara aliran udara flut konsert hanya lebar beberapa milimeter.

Aliran udara perlu diarahkan pada sudut dan halaju betul; jika tidak udara yang terkandung di dalam alat tidak akan bergetar. Dalam flut yang mempunyai saluran (fipple), saluran udara yang terbentuk dan berdudukan persis memampat dan menyalur udara ke pinggir bibir tingkap terbuka alat. Di dalam organ udara ini dibekalkan belo teratur.

Di dalam seruling yang tidak mempunyai saluran atau fipple, aliran udara dibentuk dan diarahkan oleh bibir peniup, yang digelar "embusur". Ini membolehkan pemain mendapatkan ekspresi luas dalam pic, kekuatan bunyi dan timbre (warna ton) berbanding flut bersalur (contoh, rekorder). Namun, ia menyukarkan pemain baharu membuat bunyi penuh daripada seruling melintang berbanding alat seperti rekorder yang, seperti dikatakan, memiliki saluran udara. Seruling melintang dan seruling yang ditiup hujung juga memerlukan udara yang lebih dan membuat teknik circular breathing, pernafasan berputar, lebih sukar.

Kategori seruling

Memain zampona, sejenis alat pan flute Pra-Inca.

Dalam bentuk asasnya, seruling boleh berbentuk tiub yang ditiup seperti meniup botol. Terdapat beberpa kelas seruling. Dengan kebanyakan seruling, ahli muzik meniup terus merentasi pinggir atau bibir pemipit, dengan 1/4 bahagian bibir bawah menutup lubang embosur. Namun, beberapa jenis seruling seperti wisel, gemshorn, flageolet, rekorder, tin whistle, tonette, fujara, dan okarina memiliki saluran yang menyalurkan udara kepada pinggir alat (dikenali sebagai fipple). Alat sedemikian dikenali sebagai "flut fipple"". Fipple memberi alat timbre yang berlainan daripada seruling yang tidak mempunyai fipple dan memudahkan permainan alat tersebut; walau bagaimanapun, pemain kehilangan sedikit kawalan alat.

Satu lagi pembahagian ialah antara seruling tiupan tepi (seruling melintang) seperti flut konsert Barat, pikolo, faif, dizi dan bansuri; dan seruling tiupan hujung seperti ney, xiao, kaval, danso, shakuhachi, flut Anasazi dan quena. Pemain seruling tiupan tepi menggunakan lubang pada tepi tiub bagi menjana ton, berbanding pemain alat tiupan hujung yang mempunyai lubang tiup di hujungnya. Perhatikan bahawa seruling tiupan hujang tidak sama dengan seruling fipple (seperti rekorder) yang juga dimainkan menegak tetapi memiliki saluran dalaman yang menyalurkan udara kepada pinggir lubang ton.

Seruling boleh terbuka pada satu atau kedua-dua hujung. Okarina, xun, pan pipes, dan wisel polis, dan wisel bosun adalah alat yang tertutup. Seruling yang terbuka hujung seperti flut konsert dan rekorder memiliki harmonik lebih, justeru permainannya lebih fleksibel, dan timbre yang lebih ceria.

Seruling boleh memiliki beberapa tiub, namun seruling yang mempunyai hanya satu tiub merupakan jenis yang paling kerap dijumpai. Seruling yang memiliki banya alat penyalun dapat dimainkan mengikut satu alat resonan setiap kali (seperti pan pipes) atau lebih dari satu alat resonan sekali gus (seperti dengan flut ganda).

Seruling dapat dimainkan dengan beberapa sumber udara. Seruling kebiasaan ditiup dengan mulut, mahupun terdapat alat yang ditiup melalui hidung (seruling hidung, misalnya, "selengut", alat muzik orang Sarawak). Paip organ, yang dari segi akustik sama dengan seruling salur, ditiup dengan belo atau kipas.

Rujukan

  1. ^ Wilford, John N. (June 24, 2009). "Flutes Offer Clues to Stone-Age Music". The New York Times. 459 (7244): 248–52. Bibcode:2009Natur.459..248C. doi:10.1038/nature07995. PMID 19444215. Dicapai pada June 29, 2009. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan). Citation on p. 248.
  2. ^ Higham, Thomas (May 8, 2012). "Τesting models for the beginnings of the Aurignacian and the advent of figurative art and music: The radiocarbon chronology of Geißenklösterle". Journal of Human Evolution. Elsevier. doi:10.1016/j.jhevol.2012.03.003. Dicapai pada May 25, 2012. Unknown parameter |coauthors= ignored (|author= suggested) (bantuan)
  3. ^ a b "Flute". The Free Dictionary By Farlex. Dicapai pada 2012-05-25.
  4. ^ J A Simpson and E S C Weiner (eds.), "flute, n.1", Oxford English Dictionary, second edition. 20 vols. Oxford: Clarendon Press; New York: Oxford University Press, 1989. ISBN 0198611862.
  5. ^ Flute acoustics, UNSW. Retrieved June 2007.
  6. ^ Wolfe, Joe. "Introduction to flute acoustics". UNSW Music Acoustics. Dicapai pada 18 January 2006.

Bibliografi

  • Boehm, Theobald. 1964. The Flute and Flute-Playing in Acoustical, Technical, and Artistic Aspects, translated by Dayton C. Miller, with a new introduction by Samuel Baron. New York: Dover Publications. ISBN 0-486-21259-9
  • Buchanan, Donna A. 2001. “Bulgaria §II: Traditional Music, 2: Characteristics of Pre-Socialist Musical Culture, 1800–1944, (iii): Instruments”. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. S. Sadie and J. Tyrrell. London: Macmillan.
  • Crane, Frederick. 1972. Extant Medieval Musical Instruments: A Provisional Catalogue by Types. Iowa City: University of Iowa Press. ISBN 0-87745-022-6
  • Galway, James. 1982. Flute. Yehudi Menuhin Music Guides. London: Macdonald. ISBN 0-356-04711-3 (cloth); ISBN 0-356-04712-1 (pbk.) New York: Schirmer Books. ISBN 0-02-871380-X Reprinted 1990, London: Kahn & Averill London: Khan & Averill ISBN 1-871082-13-7
  • Komitas, Vardapet. 1994. Grakan nshkhark' Komitas Vardapeti beghun grch'ēn: npast mē Komitas Vardapeti srbadasman harts'in, edited by Abel Oghlukian. Montreal: Ganatahayots' Aṛajnordarani "K'ristonēakan Usman ew Astuatsabanut'ean Kedron".
  • Pahlevanian, Alina. 2001. “Armenia §I: Folk Music, 3: Epics”. The New Grove Dictionary of Music and Musicians, ed. S. Sadie and J. Tyrrell. London: Macmillan.
  • Phelan, James, The Complete Guide to the [Flute and Piccolo] (Burkart-Phelan, Inc., 2004)
  • Putnik, Edwin. 1970. The Art of Flute Playing. Evanston, Illinois: Summy-Birchard Inc. Revised edition 1973, Princeton, New Jersey and Evanston, Illinois. ISBN 0-87487-077-1
  • Toff, Nancy. 1985. The Flute Book: A Complete Guide for Students and Performers. New York: Charles's Scribners Sons. ISBN 0-684-18241-6 Newton Abbot: David & Charles. ISBN 0-7153-8771-5 Second Edition 1996, New York: Oxford University Press. ISBN 0-19-510502-8
  • Wye, Trevor. 1988. Proper Flute Playing: A Companion to the Practice Books. London: Novello. ISBN 0-7119-8465-4
  • Maclagan,Susan J. "A Dictionary for the Modern Flutist", 2009, Lanham, Maryland, USA: Scarecrow Press. ISBN 978-0-8108-6711-6

Pautan luar

A selection of historic flutes from around the world at The Metropolitan Museum of Art