Perbezaan antara semakan "Pelancongan di Indonesia"

Jump to navigation Jump to search
 
==Bali==
===Bali===
Tak lengkap dirasa apabila anda berkunjung ke Indonesia, akan tetapi tidak melancong ke Bali. Anda boleh berkunjung ke Kuta Beach yang banyak dikunjungi oleh para pelancong dari negara luar ("Bule"). Anda boleh berselancar di pantainya yang asri dan indah, bahkan melebihi keindahan pantai yang ada di negara [[Thailand]]. Anda juga harus dan wajib membeli berbagai cenderamata atau aksesori yang ada dengan harga yang relatif murah.
 
'''===Pura Taman Ayun'''.===
Daya tarik utamanya adalah Pura dan kolam yang mengelilingi areal Pura. Kolam di sini meiliki lebar hampir 10 meter. Katanya, kolam ini dulu berguna untuk menghalangi musuh yang ingin masuk pada zaman kerajaan.
 
'''===Gianyar'''.===
Ini dia nombor satunya Bali. Segala sesuatu yang berkaitan dengan seni atau ditempiasi seni walaupun sedikit, pasti dari sini asalnya. Masyarakatnya memang punya budaya sekaligus tradisi untuk menghasilkan karya seni, termasuk lukisan, patung, aksesori dan hiasan rumah.
 
Yang paling diminati para pelancong, baik dari dalam mahupun luar negara, biasanya berupa barang kerajinan perak. Di [[Gianyar]] sini, kerajinan perak CelukCelup dan lukisan [[Ubud]] memang mendominasi. Bila bapak-bapak cari lukisan, kanak muda cari cincin atau gelang perak. Kualitinya juga bagus. Pengerajin perak di sini kebanyakannya sudah open membuka toko sejak zaman Belanda. Sedang senimannya sudah mulai melukis mulai dari usia 7 tahun.
 
==Lain-lain==
513

suntingan

Menu pandu arah