Protagonis: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 114.79.16.21 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh MerlIwBot
Baris 1: Baris 1:
Watak '''protagonis''' adalah [[watak]] utama dalam sebuah [[kesusasteraan]] atau [[drama]] yang biasanya memeranankan perilaku yang baik hati didalam alur penceritaannya.
Seorang '''protagonis''' merupakan [[watak]] utama dalam sesebuah [[kesusasteraan]] atau [[drama]] yang memegang peranan khas dalam kisahnya.
Secara alternatif, frasa ini menandakan pembela utama atau penyokong untuk satu-satu sebab atau gerakan. Watak utamanya boleh diklasifikasikan sebagai [[hero]] atau [[penjahat]] dalam sesebuah cerita - dia hanya merupakan watak yang memegang peranan utama.
Seringnya, manusia-manusia yang berwatak protagonis ini disebut-sebut sebagai hero, pahlawan atau manusia-manusia yang berjiwa malaikat.
Adapun lawan dari watak Protagonis ini adalah watak ANTAGONIS (berperingai buruk).


{{tunas-bahasa}}


[[Kategori:Watak]]
[[Kategori:Watak]]

Semakan pada 13:52, 4 Januari 2013

Seorang protagonis merupakan watak utama dalam sesebuah kesusasteraan atau drama yang memegang peranan khas dalam kisahnya. Secara alternatif, frasa ini menandakan pembela utama atau penyokong untuk satu-satu sebab atau gerakan. Watak utamanya boleh diklasifikasikan sebagai hero atau penjahat dalam sesebuah cerita - dia hanya merupakan watak yang memegang peranan utama.