Buku audio: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hafrul (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Master2841 (bincang | sumb.)
kemaskini
Baris 1: Baris 1:
[[Imej:MauritiusCommandAudioBookCassette.JPG|thumb|Rakaman pita ''The Mauritius Command'' oleh [[Patrick O'Brian]].]]
Buku audio merupakan satu bahan bacaan secara berlisan atau bercakap dengan membaca isi kandungan buku atau bahan bertulis.

'''Buku audio''' merupakan satu bahan bacaan secara berlisan atau bercakap dengan membaca isi kandungan buku atau bahan bertulis.


== Format ==
== Format ==
Kebanyakkan buku audio boleh didapati atau diedar dalam bentuk [[cakera padat]](CDs), pita atau kaset, atau dalam bentuk [[digital]] (seperti [[mp3]], [[OGG]] dan[[ Window Media Audio]] (WMA)). Bila berbicara mengenai buku audio, ia sudah menjadi kebiasaan ia dalam bentuk [[kaset]] atau pita.
Kebanyakkan buku audio boleh didapati atau diedar dalam bentuk [[cakera padat]](CDs), pita atau kaset, atau dalam bentuk [[digital]] (seperti [[mp3]], [[Ogg]] dan[[ Window Media Audio]] (WMA)). Bila berbicara mengenai buku audio, ia sudah menjadi kebiasaan ia dalam bentuk [[kaset]] atau pita.


== Populariti, Pengedaran & Penggunaan ==
== Populariti, Pengedaran & Penggunaan ==
Baris 10: Baris 12:
== Rujukan ==
== Rujukan ==
<references/>
<references/>

[[Kategori:Buku audio|*]]

[[ca:Audiollibre]]
[[de:Hörbuch]]
[[en:Audiobook]]
[[es:Audiolibro]]
[[fr:Livre audio]]
[[ko:오디오북]]
[[it:Audiolibro]]
[[hu:Hangoskönyv]]
[[no:Lydbok]]
[[nn:Lydbok]]
[[nds:Höörbook]]
[[ru:Аудиокнига]]
[[fi:Äänikirja]]
[[sv:Ljudbok]]
[[zh:有聲書]]

Semakan pada 18:27, 2 Mei 2007

Rakaman pita The Mauritius Command oleh Patrick O'Brian.

Buku audio merupakan satu bahan bacaan secara berlisan atau bercakap dengan membaca isi kandungan buku atau bahan bertulis.

Format

Kebanyakkan buku audio boleh didapati atau diedar dalam bentuk cakera padat(CDs), pita atau kaset, atau dalam bentuk digital (seperti mp3, Ogg danWindow Media Audio (WMA)). Bila berbicara mengenai buku audio, ia sudah menjadi kebiasaan ia dalam bentuk kaset atau pita.

Populariti, Pengedaran & Penggunaan

Dengan lambakan permain mudah alih MP3 seperti iPod dan banyak lagi, ia memudahkan lagi pengguna memainkan buku audio ini. Buku audio telah digunakan dalam membantu dan meningkatkan kemahiran membaca.Penggunaan buku audio dapat membantu pendengar membuat sesuatu kerja yang lain, dalam masa yang sama mendengar buku. Dengan penggunaan buku audio dan buku, peningkatan pemahaman berjaya dipertingkatkan, penglibatan pembelajaran pengguna lebih aktif dari membaca sahaja.

Rujukan