Kundasang: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kundasang oh Kundasang
 
Aurora (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Kundasang''' merupakan sebuah pekan kecil yang paling hampir dengan [[Gunung Kinabalu]]. Ia terletak hanya 6 km dari [[Taman Negara Kinabalu]].
Kundasang merupakan salah satu pekan kecil yang paling berhampiran dengan Gunung Kinabalu. Kundasang merupakan pusat membeli belah sayur - sayuran yang sangat terkenal di daerah ini. Pertanian merupakan sumber pendapatan yang utama kepada penduduknya. Walaupun hanya sebuah pekan kecil, namun di daerah ini terdapat banyak hotel, motel dan challey yang di sediakan untuk orang dari luar yang datang berkunjung.Daerah Kundasang sangat terkenal dengan udaranya yang segar dan sejuk secara semulajadi. ini disebabkan kedudukan pekan itu di kakai Gunung Kinabalu.

[[Pertanian]] merupakan sumber pendapatan yang utama kepada penduduk di sini. Tidak hairanlah Kundasang merupakan pusat membeli belah [[sayur|sayur-sayuran]] yang sangat terkenal di daerah ini. Majoriti penduduk Kundasang adalah orang [[Kaum Kadazan-Dusun|Dusun]], namun terdapat juga sebilangan kecil orang Cina. Walaupun hanya sebuah pekan kecil, Kundasang memiliki banyak hotel, motel dan chalet yang disediakan untuk orang dari luar yang datang berkunjung.

{{sabah}}

[[Kategori:Tempat di Sabah]]
[[en:Kundasang]]

Semakan pada 13:05, 3 Mei 2007

Kundasang merupakan sebuah pekan kecil yang paling hampir dengan Gunung Kinabalu. Ia terletak hanya 6 km dari Taman Negara Kinabalu.

Pertanian merupakan sumber pendapatan yang utama kepada penduduk di sini. Tidak hairanlah Kundasang merupakan pusat membeli belah sayur-sayuran yang sangat terkenal di daerah ini. Majoriti penduduk Kundasang adalah orang Dusun, namun terdapat juga sebilangan kecil orang Cina. Walaupun hanya sebuah pekan kecil, Kundasang memiliki banyak hotel, motel dan chalet yang disediakan untuk orang dari luar yang datang berkunjung.