Dinosaur: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: or:ଡାଇନୋସର
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (Bot: Menukar oc:Dinosaures kepada oc:Dinosaure
Baris 163: Baris 163:
[[no:Dinosaurer]]
[[no:Dinosaurer]]
[[nn:Dinosaurar]]
[[nn:Dinosaurar]]
[[oc:Dinosaures]]
[[oc:Dinosaure]]
[[or:ଡାଇନୋସର]]
[[or:ଡାଇନୋସର]]
[[pa:ਡਾਈਨੋਸੌਰ]]
[[pa:ਡਾਈਨੋਸੌਰ]]

Semakan pada 10:44, 12 Februari 2013

Dinosaur
frames
Pengelasan saintifik


Dinosaur merupakan haiwan reptilia yang mendiami bumi hampir 230 juta tahun dahulu, yakni pada zaman Mesozoik yang merupakan "Zaman Dinosaur". Perkataan "dinosaur" bermaksud "cicak yang dahsyat" dalam bahasa Greek dan pertama digunakan oleh Dr Richard Owen untuk menggelarkan haiwan-haiwan ini pada tahun 1842. Bukan semua haiwan yang hidup pada zaman prasejarah itu dianggap sebagai dinosaur.

Dinosaur juga terdapat dalam pelbagai jenis dan saiz. Saiznya berbeza daripada 30 meter panjang (100 kaki) dan 15 meter tinggi (50 kaki) sehingga saiz seekor ayam. Kehidupan dinosaur juga berbagai-bagai. Ada spesies yang hidup dalam kawanan dan ada yang hidup bersendirian. Ada yang makan daging dan ada juga yang makan tumbuh-tumbuhan.

Dinosaur mempunyai ciri-ciri pembiakan seperti burung, iaitu membuat sarang, bertelur serta menjaga anak. Telur dinosaur berkulit keras. Telur ini ditimbus di dalam sangkak yang dibuat daripada ranting-ranting kayu, tumbuhan kering ataupun daripada lumpur. Telurnya juga boleh ditimbus di dalam lekuk di atas tanah yang dilindungi dengan tumbuhan atau pasir.

Jenis dinosaur

Dinosaur karnivor

Dinosaur herbivor

Order Saurischia

Pautan lain

Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA Templat:Link FA