Arab Saudi: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
MerlIwBot (bincang | sumb.)
Baris 316: Baris 316:
[[fi:Saudi-Arabia]]
[[fi:Saudi-Arabia]]
[[sv:Saudiarabien]]
[[sv:Saudiarabien]]
[[tl:Saudi Arabia]]
[[tl:Arabyang Saudi]]
[[ta:சவூதி அரேபியா]]
[[ta:சவூதி அரேபியா]]
[[roa-tara:Arabie Saudite]]
[[roa-tara:Arabie Saudite]]

Semakan pada 19:42, 13 Februari 2013

Kerajaan Arab Saudi
المملكة العربية السعودية
al-Mamlaka al-ʻArabiyya as-Suʻūdiyya
Bendera Saudi Arabia
Jata Saudi Arabia
Bendera Jata
Cogan kata"Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Muhammad pesuruh Allah" (Kalimah Syahadah)
Lagu kebangsaan"Aash Al Maleek"
"Daulat Rajaku"
Lokasi Saudi Arabia
Ibu negara
dan bandar terbesar
Riyadh
Bahasa rasmiArab
DemonimSaudi, Arab Saudi
KerajaanIslam Monarki mutlak
• Raja
Abdullah bin Abdul Aziz
Sultan bin Abdul Aziz
Nayef bin Abdul Aziz
Badan perundanganMajlis Menteri
(Dilantik oleh Raja Arab Saudi)
Penubuhan
• Negara Saudi Pertama ditubuhkan
1744
• Negara Saudi Kedua ditubuhkan
1824
• Negara Saudi Ketiga diisytiharkan
8 Januari 1926
• Diiktiraf
20 Mei 1927
• Kerajaan Bersatu
23 September 1932
Keluasan
• Jumlah
2,149,690 km2 (830,000 bt2) (ke-14)
• Perairan (%)
sedikit
Populasi
• Perkiraan 2007
27,601,038[1] (ke-46)
11/km2 (28.5/sq mi) (ke-205)
KDNK (PPP)2008
• Jumlah
$593.385 bilion[2]
$23,834[2]
KDNK (nominal)2008
•  Jumlah
$481.631 bilion[2]
$19,345[2]
HDI (2004) 0.812
Ralat: Nilai IPM tidak sah · ke-61
Mata wangRiyal
(SAR)
Zon waktuUTC+3 (AST)
• Musim panas (DST)
UTC+3
Bahagian memandukanan
Kod panggilan966
DPT internet.sa, السعودية.
  1. Anggaran penduduk termasuk 5,576,076 bukan warga.

Kerajaan Arab Saudi (Arab: المملكة العربية السعودية, al-Mamlaka al-ʻArabiyya as-Suʻūdiyya) merupakan negara terbesar di Semenanjung Arab. Ia bersempadan dengan Jordan pada barat laut, Iraq pada utara dan timur laut, Kuwait, Qatar, Bahrain, dan Amiriah Arab Bersatu pada timur, Oman pada tenggara, dan Yaman pada selatan. Teluk Parsi terletak ke timur laut dan Laut Merah ke barat. Ia mempunyai anggaran populasi dari 27.6 juta, dan saiznya kira-kira 2,150,000 km persegi (830,000 batu persegi).

Kerajaan ini kadangkala dipanggil "Tanah dari Dua Masjid Suci" dalam rujukan kepada Makkah dan Madinah, dua tempat paling suci dalam Islam. Dalam bahasa Inggeris, negara ini paling lazim dirujuk sebagai Arab Saudi (disebut /ˈsɒdɪ/ atau /ˈsaʊdɪ əˈɹeɪbɪə/). Kerajaan ini telah diasaskan oleh Abdul-Aziz bin Saud, iaitu usaha dimulakan pada 1902 apabila dia menawan tanah moyang Al-Saud Riyadh, dan berakhir pada 1932 dengan pengisytiharaan, dan pengakuan Kerajaan Arab Saudi.

Arab Saudi merupakan pengeksport petroleum dan petroleum terbesar dunia yang mejanakan ekonomi Saudi.[3] Minyak dikira untuk lebih dari 90 peratus dari eksport dan hampir 75 peratus dari hasil kerajaan, memberikan kemudahan kepada penciptaan negara kebajikan,[4][5] iaitu kerajaan menemui kesukaran untuk berdana semasa tempoh harga minyak rendah.[6] Kumpulan hak asasi kemanusiaan seperti Amnesti Antarabangsa dan Pantauan Hak Asasi Kemanusiaan telah berulangkali meluahkan kebimbangan mengenai negeri hak asasi kemanusiaan di Arab Saudi, walaupun kebimbangan ini telah disingkirkan oleh kerajaan Saudi.

Sejarah

Pengasas Arab Saudi moden Raja Abdul Aziz, berbual dengan Presiden A.S. Franklin Delano Roosevelt di dalam kapal yang sedang kembali dari Persidangan Yalta pada 1945

Walaupun rantau tersebut iaitu negara yang berdiri kini mempunyai sejarah purba, kemunculan dari dinasti Saudi bermula di Arabia tengah pada 1744. Tahun itu, Muhammad ibn Saud, pemerintah dari pekan Ad-Dir'iyyah dekat Riyadh, menyertai kuasa dengan ulama' dan juga tokoh yang menentang keras amalan khurafat dan bid'ah, Muhammad ibn Abd-al-Wahhab, bagi mencipta entiti politikal baru. Pakatan ini dibentuk pada abad ke-18 tertinggalnya asas dari pemerintahan dinastik Arab Saudi kini. Lebih dari 150 tahun berikut, kemewahan keluarga Saud naik dan jatuh beberapa kali laksana pemerintah Saudi bersaing dengan Mesir, Empayar Uthmaniyyah, dan keluarga Arabia lain untuk penguasaan pada semenanjung tersebut (lihat Negeri Saudi Pertama dan Negeri Saudi Kedua). Negeri Saudi yang ketiga dan yang semasa telah diasaskan pada awal abad ke-20 oleh Raja Abdul Aziz Al-Saud (dikenali antarabangsanya sebagai Abdul Aziz Ibn Saud).

Pada 1902 pada usia hanya 22, Abdul Aziz Ibn Saud menawan semula Riyadh, ibukota moyang dinasti Al-Saud, dari pesaing keluarga Al-Rashid. meneruskan penaklukan beliau, Abdul Aziz menakluk Al-Hasa, Al-Qatif, masing-masing dari Najd, dan Hijaz antara 1913 dan 1926. Pada 8 Januari 1926 Abdul Aziz bin Saud menjadi Raja Hijaz. Pada 29 Januari 1927 beliau mengambil gelaran Raja Najd (gelaran Najdi beliau sebelumnya ialah Sultan). Pada Perjanjian Jeddah, yang ditandatangani pada 20 Mei 1927, United Kingdom mengakui kemerdekaan alam Abdul Aziz, kemudian dikenali sebagai Kerajaan Najd dan Hijaz. pada 1932, rantau prinsip dari Al-Hasa, Qatif, Najd dan Hijaz telah disatukan bagi membentuk Kerajaan Arab Saudi.

Kejayaan ketenteraan dan politikal Abdul Aziz tidak dicerminkan ekonomiknya hingga simpanan besar minyak telah dijumpai pada Mac 1958. Program pembangunan, iaitu ditunda kerana serangan dari Perang Dunia Kedua pada 1939, bermula dalam kesungguhan pada 1946 dan pada 1949 penghasilan berada pada ayunan penuh. Minyak telah membekalkan Arab Saudi dengan kemakmuran ekonomik dan pengumpilan yang besar kepada komuniti antarabangsa.

Sebelum kematian beliau pada 1953 Abdul Aziz, sedar dari kesukaran yang dihadapi oleh pemerintah mutlak serantau yang bergantung pada rangkaian keluarga lanjutan, mencuba untuk mengawal pewarisan.

Saud mewarisi takhta pada kematian ayah beliau pada 1953. bagaimanapun, pada awal 1960an, Kerajaan tersebut berada dalam bahaya berpunca dari salahkendalian ekonomi dan kegagalan Saud untuk menangani secara berkesan dengan cabaran serantau dari Presiden Mesir Gamal Abdel Nasser. Akibatnya Saud telah digulingkan yang memihak kepada Faisal pada 1964.

Persaingan intra-keluarga merupakan salah satu faktor yang membawa kepada pembunuhan Faisal oleh anak saudara lelaki beliau, Putera Faisal bin Musa'id, pada 1975. Beliau telah digantikan oleh Raja Khalid hingga 1982 dan kemudian oleh Raja Fahd. Apabila Fahd mangkat pada 2005, abang-tiri beliau Abdullah menaiki takhta.

Geografi

Kerajaan Arab Saudi memenuhi sekitar 80 peratus dari Semenanjung Arab. Pada 2000 Arab Saudi dan Yaman menandatangani persetujuan untuk menyelesaikan pertikaian sempadan mereka yang berpanjangan.[1] Jarak yang penting dari sempadan selatan negara dengan Amiriah Arab Bersatu, dan Oman, adalah tidak ditaksirkan atau ditanda, jadi saiz sebenar dari negara tersebut masih tidak diketahui. Anggaran kerajaan Arab Saudi ialah 2,217,949 km² (856,356 batu²). Anggaran ternama lain berbeza antara 1,960,582 km²[2] (756,934 mi²) and 2,240,000 km² (864,869 mi²). Kerajaan ini lazimnya disenaraikan sebagai negeri ke-14 terbesar dunia.

Geografi Arab Saudi berbeza. Dari rantau persisiran barat (Tihamah), tanah tersebut menaiki dari aras laut ke banjaran gunung semenanjung yang panjang (Jabal al-Hijaz) melangkaui iaitu terletaknya dataran tinggi Nejd di tengah. Rantau selatan 'Asir mempunyai pergunungan setinggi 3,000 m (9,840 k) dan dikenali kerana mempunyai iklim terhijau dan tersegar dari seluruh negara, satu yang menarik perhatian Saudi ke peranginan seperti Abha pada bulan musin panas. Di timur ialah primernya tanah rendah berbatu atau berpasir yang menerus ke pantai dari Teluk Parsi. Secara geografinya berbahaya dari gurun Rub' al Khali ("Kawasan Kosong") sepanjang negara tersebut dari semapadan selatan yang secara tak tepat ditaksirkan mengandungi hampir tiada hidupan.

Kebanyakannya tidak berpenghuni, banyak dari jisim tanah bangsa ini terdiri dari rantau gurun dan separa-tandus, dengan populasi Badwi tradisional yang semakin sedikit. Pada bahagian ini dari negara tersebut, sayuran terhad kepada rumpai, herba xerophytik dan renek. Kurang dari dua peratus dari kawasan kerajaan ini adalah tanah suai tani. Pusat populasi utamanya terletak sepanjang persisiran timur dan barat dan yang berpopulasi padat dalaman seperti Hofuf dan Buraidah. Di sesetengah kawasan berkembang, secara primernya Rub' al-Khali dan Gurun Arab, terdapat tiada populasi seumpama, walaupun industri petroleum sedang membina sedikit komuniti perancangan di sana. Arab Saudi mempunyai tiada sungai dan tasik yang bertahun-sekitar kekal; bagaimanapun, garis persisirannya berkembang bagi 2640 km (1640 batu) dan, pada sebelah Laut Merah, menawarkan terumbu karang bertaraf dunia, termasuk yang berada di Teluk Aqaba.

Haiwan asli termasuklah kambing gurun, kucing liar, babun, serigala, dan dubuk di pergunungan tanah tinggi. Burung kecil boleh dijumpai di oasis. Kawasan persisiran pada Laut Merah dengan terumbu karangnya mempunyai hidupan marin yang kaya.

Iklim

Keamatan haba dan ketandusan merupakan ciri-ciri dari kebanyakan Arab Saudi. Ia ialah salah satu dari sedikit tempat di dunia di mana suhu musim panas melebihi 50 °C (122 °F) telah direkodkan [perlu rujukan], 51.7 °C (124 °F) menjadikannya suhu tertinggi yang pernah direkodkan. Pada musim sejuk, fros atau salji boleh berlaku di pedalaman dan pergunungan yang lebih tinggi, walaupun ini hanya berlaku sekali atau dua kali dalam sedekad. Suhu terendah yang pernah direkodkan ialah -12.0 °C direkodkan di Turaif. Purata suhu musim sejuk berlinkungan ialah 8° ke 20 °C (47° ke 68 °F) pada Januari di bandar dalaman seperti Riyadh dan 19° ke 29 °C (66° ke 83 °F) di Jeddah pada pesisir Laut Merah. Purata suhu musim panas berlinkungan pada Julai ialah 27° ke 43 °C (81° ke 109 °F) di Riyadh dan 27° ke 38 °C (80° ke 100 °F) di Jeddah. Suhu waktu malam di pertengahan gurun boleh secara terkenalnya dingin walaupun pada musim panas, laksana pasir memberikan haba waktu siang secara mendadak sebaik sahaja matahari terbenam. Pemendakan tahunan biasanya jarang (hingga 100mm atau 4 inci di kebanyakan rantau), walaupun hujan lebat secara tiba-tiba boleh membawa kepada banjir kilat yang ganas di wadi. Hujan tahunan di Riyadh berpurata 100 mm (4 inci) dan turun hampir eksklusifnya antara Januari dan Mei; purata di Jeddah ialah 54 mm (2.1 inci) dan berlaku antara November dan Januari.

Politik

Rencana utama: Politik Arab Saudi

Institusi pusat dalam pemerintahan Kerajaan Arab Saudi ialah sistem monarki mutlak. Undang-Undang Asas yang digunakan sejak 1992 menyatakan bahawa Arab Saudi merupakan satu kerajaan yang diperintah oleh anak-anak dan cucu cicit Raja Abdul Aziz Al-Saud, dan Al-Qur'an merupakan perlembagaan negara itu, yang diperintah mengikut undang-undang Islam (Syari'ah). Pembentukan parti politik adalah dilarang dan pilihan raya umum tidak boleh diadakan.

Kuasa raja secara teorinya adalah terhad dalam lingkungan Shari'ah dan tradisi Saudi lain. Beliau juga harus mengekalkan konsensus keluarga diraja Saud, para ulama dan unsur penting lain dalam masyarakat Saudi, tetapi dekrinya tidak perlu mendapat persetujuan mereka. Ideologi negara ini ialah fahaman Wahabi. Mereka cuba mendapatkan pengikut dengan membiayai pembinaan masjid dan madrasah di seluruh dunia. Pemilihan raja dibuat dari kalangan keluarga diraja dan dipersetujui oleh golongan ulama. Keluarga diraja ini digelar Rumah Saud.

Daerah

Rencana utama: Daerah Arab Saudi

Arab Saudi dibahagiakan kepada 13 daerah (mintaqah):

Daerah Arab Saudi
Daerah Arab Saudi
  1. Al Bahah
  2. Al Hudud ash Shamaliyah
  3. Al Jawf
  4. Al Madinah
  5. Al Qasim
  6. Ar Riyadh
  7. Ash Sharqiyah (Daerah timur)
  8. 'Asir
  9. Ha'il
  10. Jizan
  11. Makkah
  12. Najran
  13. Tabuk

Ekonomi

Kekayaan yang sangat besar yang didapati dari minyak, sangat membantu permainan dan pembentukan kekuatan peranan dari keluarga Kerajaan Saudi baik di dalam mahupun luar negeri. Wilayah ini dahulu merupakan kawasan perdagangan terutama di kawasan Hijaz antara Yaman-Makkah-Madinah-Damsyik dan Palestin. Pertanian dikenali ketika itu dengan ladang kurma dan gandum serta ladang yang menghasilkan daging dan susu dan olahannya. Pada masa sekarang digalakkan sistem pertanian bersepadu untuk meningkatkan hasil-hasil pertanian.

Perindustrian umumnya bertumpu pada sektor Minyak bumi dan Petrokimia terutamanya selepas penemuan sumber sumber minyak pada tarikh 3 Mac 1938. Selain itu juga untuk mengatasi kesulitan sumber air selain bertumpu pada sumber air alam (oasis) juga ditubuhkan industri desalinasi Air Laut di bandar Jubail. Seiring dengan tumbuhnya ekonomi maka bandar-bandar menjadi tumbuh dan berkembang. Bandar-bandar yang terkenal di kawasan ini selain kota suci Makkah dan Madinah adalah Kota Riyadh sebagai ibu kota kerajaan, Dammam, Dhahran, Khafji, Jubail, Tabuk dan Jeddah.

Nota dan rujukan

  1. ^ CIA - The World Factbook - Saudi Arabia
  2. ^ a b c d "Saudi Arabia". International Monetary Fund. Dicapai pada 2009-04-22.
  3. ^ U.S. Energy Information Administration - Saudi Arabia Country Energy Profile
  4. ^ Social Services 2
  5. ^ Royal Embassy of Saudi Arabia-London: The Kingdom Of Saudi Arabia - A Welfare State
  6. ^ Gulf Daily News

Pautan luar

Templat:Link FA