Arnab Amami: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.7.3) (bot menambah: vi:Pentalagus furnessi
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2+) (bot menambah: ceb:Pentalagus furnessi
Baris 41: Baris 41:
[[br:Konikl Amami]]
[[br:Konikl Amami]]
[[ca:Conill de les illes Amami]]
[[ca:Conill de les illes Amami]]
[[ceb:Pentalagus furnessi]]
[[de:Ryukyu-Kaninchen]]
[[de:Ryukyu-Kaninchen]]
[[en:Amami rabbit]]
[[en:Amami rabbit]]

Semakan pada 02:10, 17 Februari 2013

Arnab Amami
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Pentalagus

Lyon, 1904
Nama binomial
Pentalagus furnessi
(Stone, 1900)

Arnab Amami atau Arnab Ryukyu (Pentalagus furnessi) merupakan sejenis arnab primitif berbulu gelap yang hanya dijumpai di Amami Ōshima dan Toku-no-Shima, dua pulau kecil di antara Kyūshū selatan dan Okinawa di Wilayah Kagoshima (tetapi lebih dekat dengan Okinawa) di Jepun. Arnab Amami yang diperkatakan sebagai fosil hidup ini merupakan tinggalan arnab purba yang pernah tinggal di tanah besar Asia sehingga kepupusannya.

Arnab Amami mempunyai kaki yang pendek, tubuh yang agak besar, kuku yang besar dan melengkung, dan aktif pada waktu malam. Telinganya juga lebih kecil daripada jenis arnab yang lain. Arnab yang tinggal dalam hutan ini nampaknya melahirkan satu atau dua ekor anak sekali; si ibu menggali lubang dalam tanah untuk melindungi anaknya pada waktu siang. Pada waktu malam, si ibu membuka laluan masuk lubang, sambil berjaga-jaga akan pemangsa (seperti ular berbisa), kemudian menyusui anak-anaknya, selepas itu menutup lubangnya dengan menumbuk tanah dan bahan tumbuhan di atas lubang dengan kaki depannya. Arnab Amami tidur pada waktu siang di tempat yang tersembunyi, seperti gua. Arnab Amami juga terkenal kerana bunyi suaranya yang sekuat suara pika; cuma ada satu lagi daripada 50 spesies arnab yang boleh berbunyi sedemikian.

Arnab Amami semakin terancam bukan sahaja kerana kegiatan pemburuan (yang berakhir apabila arnab ini menerima perlindungan undang-undang daripada kerajaan Jepun pada tahun 1921), bahkan juga pembasmian hutan serta ancaman daripada anjing, kucing dan haiwan lain yang dibawa masuk oleh manusia yang masih berterusan hingga hari ini. Cerpelai yang dilepaskan oleh penduduk pulau untuk membasmi ular berbisa juga telah meragut nyawa banyak arnab Amami. Pembasmian hutan juga membahayakan arnab ini, kerana ia tidur pada waktu siang, dan akibatnya mudah terdedah kepada pemangsa kerana kekurangan tempat berlindung.

Lihat juga

Rujukan

  1. ^ "Pentalagus furnessi". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 1996. 1996. Unknown parameter |downloaded= ignored (bantuan); Unknown parameter |assessors= ignored (bantuan){{cite iucn}}: error: malformed |id= identifier (help) Listed as Endangered (EN A2b, B1+2bce, C1 v2.3)

Pautan luar