Idriss Déby: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Makecat-bot (bincang | sumb.)
k r2.6.5) (bot menambah: vi:Idriss Déby
TjBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2) (bot menambah: jv:Idriss Déby
Baris 46: Baris 46:
[[ar:إدريس ديبي]]
[[ar:إدريس ديبي]]
[[id:Idriss Déby]]
[[id:Idriss Déby]]
[[jv:Idriss Déby]]
[[br:Idriss Déby Itno]]
[[br:Idriss Déby Itno]]
[[bg:Идрис Деби]]
[[bg:Идрис Деби]]

Semakan pada 06:27, 5 Mac 2013

Idriss Déby Itno
Idriss Déby Itno
Masa Jawatan 2 Disember 1990 – Kini
Terdahulu Hissène Habré
Tarikh Lahir 1952
Tempat Lahir Fada, negeri Bourkou-Ennedi-Tibesti

Idriss Déby Itno (lahir di Fada dalam tahun 1952) adalah Presiden Chad dan ketua Angkatan Pergerakan Patriotik.

Beliau juga telah dilatih di sekolah tentera di Chad dan France, Deby bersekutu dengan Hissene Habre, ketua politik di bahagian utara, dalam perang saudara yang bermula pada tahun 1979. Semasa pemerntahan Habre, Deby dilantik menjadi ketua angkatan tentera. Setahun kemudian, Deby erjaya memusnahkan gerila pro-Libya di Chad timur. Habre menghantar beliau ke Paris pada tahun 1985 untuk latihan tentera da dia berjaya mendapatkan tempat ke-23 di kelasnya di Ecole de Guerre.

Apabila pulang, beliau menjadi kounselor peribadi Habre dan bekerja sebagai ketua keselamaan dan angkatan pertahanan. Deby menghadapi Libya sekali lagi pada tahun 1987, melengkapkan pertahanan beliau dengan pickup yang ringan dan laju supaya menjadi serangan yang berkesan effektif kepada kumpulan bersenjata yang berasal daripada jiran-jiran yang suka campurtangan.

Beliau berpisah daripada Habre dalam 1989 berkenaan dengan peningkatan pengaruh kepada pengawal Presiden daripada tentera biasa. Habre menuduh Deby dan dua yang lain mengenai rampasan kuasa terhaap Habre. of plotting a coup. Beliau kemudiannya mengasaskan pergerakan gerila di Darfur, disokong oleh Sudan dan Libya.

Beliau berjaya menumpaskan Habre di mana ia kemudiannya berlindung di Senegal, pada 1990.

Selepas tiga bulan dalam tempoh kerajan peralihan, pada 28 Februari 1991, Déby dilantik sebagai presiden had. Déby telah 'dilantik semula' dalam 1996 dan 2001, tetapi pemerhati antarabangsa mendapati terdapat kesangsian dalam proses pilihanraya. Dalam Jun 2005, satu referendum telah berjaya diadakan untuk memadamkan perlembagaan yang menyatakan tempoh perkhidmatan dua penggal bagi presiden. Dia adalah calon piihanraya presiden, yang dijadualkan 3 Mei, yang mana dipulaukan oleh pembangkang.

Sekarang beliau menghadapi kakacauan dalaman an juga ketegangan dengan jiran Sudan seawal 2006. satu plot rampasan kuasa yang melibatkan kejadian tembak-jatuh kapalterbang (Mac 2006) dan juga pertempuran di N'Djaména, walaupun kerajaan berjaya menggagalkan rampasan kuasa berkenaan.

Deby mengisytiharkan negaranya putus dengan Sudan, dengan menuduh Sudan ada terlibat dengan cubaan rampasan kuasa dan berkata bahawa pilihanraya Mei akan diteruskan. [4]

Déby adalah dari kumpulan etnik Zaghawa, khususnya , suku Bidyate. He menambahkan Itno kepada namanya pada Januari 2006.


Penyandang Terdahulu Presiden Chad Penyandang Kemudian
Hissène Habré penyandang terkini;