Sepet (filem): Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
k Sepet dipindahkan ke Filem Sepet
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 53: Baris 53:


[[en:Sepet]]
[[en:Sepet]]
[[Kategori:Filem_Malaysia_tahun_2004]]
[[Kategori:Filem_Malaysia_tahun_2004|Sepet]]

Semakan pada 11:39, 15 Mei 2007

Poster Sepet

Filem Sepet merupakan filem yang difilemkan di Ipoh, Malaysia. Sepet menceritakan kisah percintaan antara seorang pemuda Cina dan pelajar Melayu.

Perkataan 'Sepet' biasanya merujuk kepada mata. Mata sepet bermaksud mata yang kecil atau kuyu, dan sering digunakan untuk merujuk kepada mata orang Tionghoa.

Templat:Spoiler

Jalan cerita

Ah Loong ialah seorang penjaja VCD cetak rompak. Hidup Ah Loong bertukar apabila seorang pelajar Melayu, Orked, tiba di gerainya mencari filem Wong Kar-Wai.

Pada penghujung cerita, Ah Loong kelihatan terkorban dalam kemalangan jalan raya. Orked menuju ke England untuk melanjutkan pelajaran.

'Gubra', sambungan kepada 'Sepet', juga difilemkan di Ipoh, Malaysia. Gubra adalah filem ketiga Yasmin Ahmad selepas Rabun (2003), dan Sepet (2004).

Anugerah

Filem ini memenangi anugerah Filem Asia Terbaik di Tokyo International Film Festival, kali ke-18 pada Oktober 2005. Sepet juga memenangi lima lagi anugerah filem terbaik di Malaysian Video Awards ke-9, Creteil International Women Directors Festival ke-27 di Perancis, Festival Filem Malaysia ke-18, Global Chinese Golden Arts Awards, dan Anugerah Era 2005.

Di Festival Filem Malaysia ke-18 (2005), Sepet memenangi 6 anugerah, iaitu Filem Terbaik, Screenplay Asli Terbaik (Yasmin Ahmad), Poster Terbaik, Pelakon Wanita Penyokong Terbaik (Ida Nerina), Pelakon Lelaki Harapan (Choo Seong Ng), dan Pelakon Wanita Harapan (Sharifah Amani).

Krew pengeluaran

Pengarah

Penulis Skrip

  • Yasmin Ahmad

Pelakon

Diproduksi oleh

Cinematography oleh

Penyunting Filem oleh

Arah Seni (Art Direction) oleh

  • Odeng
  • Ujang