Batu Caves: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
RadiX (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh 175.139.220.235 (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Yosri
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 12 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q687629
Baris 68: Baris 68:
[[Kategori:Gua di Malaysia]]
[[Kategori:Gua di Malaysia]]
[[Kategori:Kuil Hindu di Malaysia]]
[[Kategori:Kuil Hindu di Malaysia]]

[[id:Batu Caves]]
[[de:Batu-Höhlen]]
[[en:Batu Caves]]
[[es:Cuevas de Batu]]
[[fa:باتو کیو]]
[[fr:Grottes de Batu]]
[[hi:बातू गुफाएँ]]
[[nl:Batugrotten]]
[[ja:バトゥ洞窟]]
[[pl:Jaskinie Batu]]
[[fi:Batu-luolat]]
[[ta:பத்துமலை]]

Semakan pada 22:07, 7 Mac 2013

Batumalai Sri Subramaniar Swamy Devasthanam

Tugu Dewa Muruggan di pintu masuk Batu Caves
Nama: Batumalai Sri Subramaniar Swamy Devasthanam
Pencipta: K. Thamboosamy Pillay
Tarikh pembinaan: 1891
Dewa-dewi utama: Dewa Subramaniam
Seni bina: Dravidian Architecture
Batu Caves, Malaysia

Batu Caves (Tamil: பத்து மலை), adalah bukit batu kapur, yang mempunyai satu siri gua dan kuil gua, di daerah Gombak, 13 kilometer (8 batu) utara Kuala Lumpur, Malaysia. Ia mengambil namanya dari Sungai Batu atau Batu River, yang mengalir melepasi bukit. Batu Caves juga merupakan nama kampung berdekatan. Gua ini adalah salah satu kuil Hindu yang paling popular di luar India, khusus kepada Dewa Subramaniam. Ia merupakan titik tumpuan Hindu semasa perayaan Thaipusam di Malaysia.

Sejarah

Batu kapur yang membentuk di Batu Caves dikatakan terhasil sekitar 400 juta tahun dahulu. Beberapa pintu masuk gua telah digunakan sebagai tempat perlindungan oleh orang asli Temuan yang turut mengaitkan Batu Caves dengan kisah Si Tenggang. [1]. Pada awal 1860, penduduk Cina mula menggali pupuk dr tahi burung di gua tersebut untuk benih sayur-sayuran patch mereka. Walau bagaimanapun, mereka menjadi terkenal hanya selepas kawasan bukit batu kapur telah direkodkan oleh pihak berkuasa penjajah termasuk Daly dan Syers serta Naturalist Amerika, William Hornaday pada tahun 1878.


Batu Caves telah diperkenalkan sebagai tempat ibadat oleh K. Thamboosamy Pillai, seorang pedagang India[2].Beliau mendapat inspirasi daripada pintu masuk utama gua yang berbentuk 'vel' dan dan mendapat inspirasi untuk membina sebuah kuil untuk Dewa Murugan dalam gua tersebut. Pada tahun 1890, Pillai, yang juga telah mengasaskan Kuil Sri Maha Mariamman, Kuala Lumpur, telah memasang Arca Dewa Murugan yang masih terdapat sehingga sekarang di 'Temple Cave'

Kavadi yang di bawa oleh penganut Hindu semasa perayaan Thaipusam sebagai membayar nazar, atau tanda berterima kasih kepada Dewa Subramania.

Tapak Keagamaan

Di ketinggian hampir 100 Meter dari dasar laut, kompleks kuil Batu Caves terdiri daripada tiga gua utama dan beberapa gua kecil. Gua yang terbesar dikenali sebagai Cathedral Cave atau Gua Kuil. Didalamnya tedapat sebuah kuil Hindu.Untuk sampai ke gua ini pengunjung perlu menaiki 272 anak tangga.

Pada kaki bukit adalah dua lagi gua kuil, iaitu Gua Galeri Seni(Art Gallery Cave) dan Gua Muzium (Museum Cave), kedua-duanya penuh denga arca-arca dan lukisan Hindu.Kompleks ini telah diubahsuai dan dibuka sebagai Cave Villa pada tahun 2008. Arca-arca dan lukisan di gua ini menggambarkan kisah kemenangan kemenangan Dewa Murugan ke atas Soorapadam. Gua Ramayana terletak ke kiri kompleks kuil Batu Caves.Dalam perjalanan ke Gua Ramayana, terdapat Tugu Dewa Hanuman yang setinggi 50 kaki serta sebuah kuil yang didedikasikan untuk Dewa Hanuman. Gua Ramayana menggambarkan cerita Rama dalam cara kronik sepanjang dinding dan tidak teratur.

Sebuah patung 42,7 meter (140 kaki) tinggi Dewa Muruga telah dilancarkan pada Januari 2006, setelah mengambil 3 tahun untuk membina. Ia adalah patung Tuhan Muruga yang tertinggi di dunia.

Pentadbiran

Batu Malai Sri Subramaniar Temple diuruskan oleh Lembaga Pengurusan Kuil Sri Maha Mariamman Devasthanam, yang juga menguruskan Kuil Sri Maha Mariamman, Kuala Lumpur dan Kuil Kortumalai Pillaiya. Lembaga ini juga melakukan peranan Perunding Agama Hindu kepada Kerajaan Malaysia dalam menentukan kalendar Hindu tahunan.

Perayaan

Batu Caves terkenal dengan perayaan Thaipusam(Tamil: தைபூசம்). Ia menarik perhatian bukan sahaja penganut Hindu Malaysia, tetapi juga penganut Hindu di seluruh dunia seperti India,Australia,Singapura,Thailand dan Eropah.Selain itu, ia menjadi tarikan pelancong yang utama di Malaysia.Walaupun Thaipusam menyumbangkan dalam peningkatan pelancongan malaysia ia hanya diikstiyarkan sebagai cuti umum di negeri Pulau Pinang,Perak,Selangor, Kuala Lumpur,Johor dan Negeri SembilanPada tahun 2007, perayaan ini menarik lebih daripada 1.5 juta penganut, menjadikannya salah satu perhimpunan terbesar dalam sejarah dunia.

Rujukan