Partai Sosialis Indonesia: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Luckas-bot (bincang | sumb.)
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 6 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q204699
Baris 25: Baris 25:


[[Kategori:Parti politik Indonesia]]
[[Kategori:Parti politik Indonesia]]

[[id:Partai Sosialis Indonesia]]
[[de:Sozialistische Partei Indonesiens]]
[[en:Socialist Party of Indonesia]]
[[fr:Parti socialiste indonésien]]
[[ja:インドネシア社会党]]
[[ru:Социалистическая партия Индонезии (PSI)]]

Semakan pada 21:42, 8 Mac 2013

Partai Sosialis Indonesia (PSI) ialah sebuah bekas parti politik di Indonesia yang berhaluan kiri dan menyokong Sosialisme.

Sejarah

Partai Sosialis Indonesia (PSI) dibentuk oleh Sutan Syahrir pada 12 Februari 1948 selepas meninggalkan Parti Sosialis (PS) kerana berselisih dengan Amir Sjarifuddin. Parti Sosialis merupakan suatu gabungan antara dua buah parti sosialis, iaitu Parti Sosialis yang diketuai Amir Sjarifuddin, dan Parti Rakyat Sosialis (PARAS) yang diasaskan oleh Sutan Syahrir; dengan kata yang lain, Parti Rakyat Sosialis telah diserap ke dalam Parti Sosialis.

PSI berdasarkan faham sosialis bersandar pada ajaran Marx-Engels menuju masyarakat sosialis yang berdasarkan kerakyatan. PSI menentang kediktatoran proletariat yang diamalkan di Kesatuan Soviet dan negara-negara sosialis yang lain. Sosialisme kerakyatan yang dimaksudkan oleh PSI adalah sosialisme yang menjunjung tinggi perikemanusiaan, dengan mengakui dan menjunjung persamaan setiap manusia.

Pada Ogos 1960, PSI bersama Parti Majlis Syuro Muslimin Indonesia (Masyumi) dibubarkan oleh Presiden Sukarno kerana dianggap menghalang gagasannya untuk menyatukan para penyokong nasionalisme, agama, dan komunisme dalam doktrin Nasakom.

Kerusi di dalam parlimen

  • DPRS: 14 kerusi
  • DPR (hasil Pilihan Raya Umum 1955): 5 kerusi

Tokoh-tokoh