Sungai Chao Phraya: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
EmausBot (bincang | sumb.)
k r2.7.2+) (bot menambah: be:Менам-Чао-Прая
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 36 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q118850
Baris 38: Baris 38:


[[Kategori:Sungai di Thailand|Chao Phraya]]
[[Kategori:Sungai di Thailand|Chao Phraya]]

[[ar:نهر تشاو فرايا]]
[[id:Sungai Chao Phraya]]
[[jv:Kali Chao Phraya]]
[[be:Менам-Чао-Прая]]
[[ca:Chao Phraya]]
[[cs:Menam-Čao-Praja]]
[[cy:Afon Chao Phraya]]
[[da:Chao Phraya]]
[[de:Chao Phraya]]
[[et:Chao Phraya]]
[[en:Chao Phraya River]]
[[es:Río Chao Phraya]]
[[eu:Chao Phraya]]
[[fr:Chao Phraya]]
[[gl:Río Chao Phraya]]
[[ko:짜오프라야 강]]
[[it:Chao Phraya]]
[[lt:Menam Čao Praja]]
[[hu:Csaophraja]]
[[nl:Menam]]
[[ja:チャオプラヤー川]]
[[no:Chao Phraya]]
[[pl:Menam]]
[[pt:Rio Chao Phraya]]
[[ru:Чаупхрая]]
[[sa:चाओ फ्रया]]
[[sr:Чао Праја]]
[[fi:Chao Phraya]]
[[sv:Chao Phraya]]
[[ta:சாவோ பிரயா ஆறு]]
[[th:แม่น้ำเจ้าพระยา]]
[[vi:Sông Chao Phraya]]
[[tg:Дарёи Чао Прая]]
[[tr:Chao Phraya]]
[[uk:Чаопхрая]]
[[zh:昭拍耶河]]

Semakan pada 12:37, 9 Mac 2013

Sungai Chao Phraya atau "Menam Chao Phraya" adalah sungai terpanjang dan terpenting di negara Thailand. Panjangnya 372 kilometer mengalir dari utara Thailand menuju ke Teluk Thailand (Teluk Siam) di selatan. Sungai ini membentuk Lembah Chao Phraya atau 'Basin Chao Phraya'. Bangkok pesat membangun seperti sekarang kerana adanya sungai ini. Penduduk Bangkok seramai 8.1 juta orang amat bergantung hidup kepada sungai ini.

Etimologi

Peta-peta yang dilukis ahli pelayaran Eropah menamakan sungai ini sebagai Mae Nam. Me bermaksud emak. Nam bermaksud air. Istilah Chao Phraya bermaksud Sungai Raja atau sungai milik Tuhan.

Geografi

Hulu sungai Chao Phraya iaitu Sungai Ping dan Sungai Nam berpunca dari wilayah Nakhon Sawan (Pak Nama Pho). Panjangnya 372 kilometer, lurus dan deras di hulu. Sampai di hilir membentuk delta sungai, terusan malah hampir membentuk tasik ladam. Kota Bangkok terletak 35 kilometer di utara Teluk Thailand. Air pasang di Teluk Thailand dan hujan raksasa semasa iklim monsun tropika menyebabkan Bangkok banjir. Banjir besar berlaku pada 1942, 1983 dan 1995.

Terdapat 3000 empangan sungai di seluruh Thailand yang dibina sejak tahun 1950-an lagi bagi mengatasi masalah banjir di selatan Thailand terutamanya di Bangkok. Empangan ini mempunyai pelbagai fungsi iaitu sebagai janakuasa elektrik, bekasan air minuman dan pengairan sawah-sawah pagi.

Berhampiran dengan Bangkok terdapat banyak terusan yang dinamakan khlong. Khlong ini ada yang semula jadi dan ada yang dikorek oleh manusia. Terusan semula jadi dibaiki, ditambak, ditimbun guni-guni tanah dan dibina tembok konkrit. Keseluruhannya terdapat 750 kilometer terusan di Thailand.

Petempatan di sepanjang sungai

Tebing sungai menjadi daya tarikan untuk penduduk bersawah padi dan sungai menjadi jalan pengangkutan yang baik dan murah. Antara bandar di sepanjang sungai Chao Phraya ialah Nakhon Sawan, Uthai Thani, Chainat, Singburi, Ang Thong, Ayutthaya, Pathum Thani, Nonthaburi, Bangkok dan Samut Prakan.

Terdapat pelbagai daya tarikan di sepanjang sungai ini. Pasar terapung di sungai ini menjadi daya tarikan pelancong. Kota purba Ayuthayya terletak di tepian sungai. Air pasang, limpahan air hujan dan kawasan air sawah padi dilakukan oleh pintu terusan.

Jambatan

Banyaknya sungai dan terusan memerlukan banyaknya jambatan. Antara jambatan yang terpenting berhampiran kota Bangkok ialah:

  • Jambatan Rama VI - jambatan kereta api
  • Jambatan Phra Pin-klao, dekat Grand Palace
  • Jambatan Rama VIII, jambatan kabel
  • Jambatan Rama IX, jambatan semi kabel
  • Jambatan Mega, sebahagian lingkaran kawasan industri.

Pengangkutan

Pengangkutan sangat penting di sepanjang sungai dan terusan. Pihak kerajaan dan swasta menyediakan bot penambang yang dikendalikan oleh Chao Phraya Express Boat, Bangkok Boat Express Lines, dan Sathon-Klong Toei Express Boat. Terdapat 15 buah syarikat bot beroperasi dengan cekap, murah dan pantas untuk bergerak dari destinasi ke satu destinasi sambil menikmati keindahan sepanjang sungai.

Cawangan sungai

Terdapat banyak cawangan dan ranting sungai berkaitan dengan Sungai Chao Phraya. Antaranya ialah Sungai Pa Sak, Sungai Sakae Krang, Sungao Nan, Sungai Yom, Sungai Ping, Sungai Wang dan Sungai Ta Chin. Lembangan sungai memnbentuk pola ranting pokok. Sungai-sungai ini juga menjadi sempadan antara negara dan antara daerah dan antara mukim-mukim di Thailand.

Tadahan hujan

Sungai Chao Phraya bukan sahaja membentuk Lembah Chao Phraya tetapi juga Lembah Pz Sak, Lembah Sake Krang, Lembah Ban Besar, Lembah Ping Besar dan Lembah Tha Chin. Luas keseluruhan lembangan ini ialah 157,924 kilometer persegi atau 35 % keluasan negara Thailand. Luas Lembah Chao Phraya ialah 20,126 km persegi.

Delta Chao Phraya

Sungai Chao Phraya dan Sungai Tha Chin terletak sebelah menyebelah, mengalir ke Teluk Thailand. Kawasan ini banyak pulau-pulau akibat pembentukan terusan (khlong). Mendapan tanah liat aluvium dari hulu menyebabkan tanahnya subur untuk ditanam dengan padi sawah. Padi sawah yang dikeluarkan oleh petani Thailand terkenal bermutu tinggi, sedap, bera , bersaiz panjang dan wangi. Oleh itu Thailand mampu mengeksport padi ke seluruh dunia terutama ke Malaysia dan Singapura.