Dementor: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Addbot (bincang | sumb.)
k Bot: Memindahkan 10 pautan interwiki, kini disediakan oleh Wikidata di d:q1774273
ElphiBot (bincang | sumb.)
k Bot: removing exist language links in wikidata: cs, de, en, it, pl, pt, ru, fi + <noinclude>{{Interwiki conflict}}</noinclude>
Baris 4: Baris 4:


'''Ciuman Dementor''' adalah istilah yang digunakan bagi merujuk perlakuan dementor menyedut jiwa seseorang sehingga jasad itu kosong atau lebih teruk daripada mati.
'''Ciuman Dementor''' adalah istilah yang digunakan bagi merujuk perlakuan dementor menyedut jiwa seseorang sehingga jasad itu kosong atau lebih teruk daripada mati.



[[Kategori:Harry Potter]]
[[Kategori:Harry Potter]]
Baris 10: Baris 9:


[[ca:Demèntor]]
[[ca:Demèntor]]

[[cs:Tvorové v Harry Potterovi#Mozkomor]]
<noinclude>{{Interwiki conflict}}</noinclude>
[[de:Figuren der Harry-Potter-Romane#Dementoren]]
[[en:Magical creatures in Harry Potter#Dementors]]
[[it:Creature magiche di Harry Potter#Dissennatore]]
[[pl:Magiczne stworzenia z cyklu Harry Potter#Dementor]]
[[pt:Criaturas e seres em Harry Potter#Dementador / Dementor]]
[[ru:Волшебные существа мира Гарри Поттера#Дементор]]
[[fi:Harry Potter -sarjan käsitteet#Ankeuttaja]]

Semakan pada 11:41, 15 Mac 2013

Dementor merupakan sejenis makhluk yang ditugaskan untuk menjaga Penjara Azkaban sehinggalah mereka memberontak dan menyertai Lord Voldemort. Dalam buku ketiga, Dementor telah dibebaskan dan ditempatkan di tempat-tempat tertentu untuk menangkap Sirius Black yang telah melarikan diri dari penjara.

Dementor menyedut segala kenangan kegembiraan dan kebahagiaan seseorang hingga tinggal segala keseihan dan ketakutan yang bermain dikepala. Perkara tersebut sering membuatkan banduan Azkaban gila dan membunuh diri. Makhluk ini juga merupakan perkara yang paling ditakuti Harry Potter dan ini disahkan apabila boggart memberikan bentuk dementor ketika tugasan ketiga ketika Kejohanan Triwizard dalam Harry Potter dalam Piala Api.

Ciuman Dementor adalah istilah yang digunakan bagi merujuk perlakuan dementor menyedut jiwa seseorang sehingga jasad itu kosong atau lebih teruk daripada mati.