Bobolian: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Dekoelie (bincang | sumb.)
kTiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
'''Bobohizan'''merupakan gelaran bagi paderi wanita utama dalam tradisi kebudayaan KadazanDusun. Bobohizan memainkan peranan penting dalam perayaan [[Tadau Kaamatan]] bagi menyemah tapak tanaman bagi memastikan tanaman yang berjaya untuk tahun hadapan. Bobohizan pertama dipercayai diajar oleh jelmaan semangat [[Huminodun]], iaitu [[Unduk Ngadau]], jampi serapah yang diamalkan sehingga sekarang.
'''Bobohizan''' merupakan gelaran bagi paderi wanita utama dalam tradisi kebudayaan Kadazan-Dusun. Bobohizan memainkan peranan penting dalam perayaan [[Tadau Kaamatan]] bagi menyemah tapak tanaman bagi memastikan tanaman yang berjaya untuk tahun hadapan. Bobohizan pertama dipercayai diajar oleh jelmaan semangat [[Huminodun]], iaitu [[Unduk Ngadau]], jampi serapah yang diamalkan sehingga sekarang.



{{stub}}
{{stub}}

Semakan pada 02:08, 8 Disember 2004

Bobohizan merupakan gelaran bagi paderi wanita utama dalam tradisi kebudayaan Kadazan-Dusun. Bobohizan memainkan peranan penting dalam perayaan Tadau Kaamatan bagi menyemah tapak tanaman bagi memastikan tanaman yang berjaya untuk tahun hadapan. Bobohizan pertama dipercayai diajar oleh jelmaan semangat Huminodun, iaitu Unduk Ngadau, jampi serapah yang diamalkan sehingga sekarang.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.