Warcraft: Orcs & Humans: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Helmi (bincang | sumb.)
Helmi (bincang | sumb.)
Baris 44: Baris 44:
{{reflist}}
{{reflist}}


== External links ==
== Pautan Luar ==
* [http://www.blizzard.com/war1/ Official ''Warcraft: Orcs & Humans'' site]
* [http://www.blizzard.com/war1/ Official ''Warcraft: Orcs & Humans'' site]
* [http://www.worldofwarcraft.com/info/story/chapter4.html#22 Official Lore: The Dark Portal and the Fall of Stormwind].
* [http://www.worldofwarcraft.com/info/story/chapter4.html#22 Official Lore: The Dark Portal and the Fall of Stormwind].

Semakan pada 10:34, 7 Julai 2007

Warcraft: Orcs & Humans
Kulit asal Warcraft: Orcs & Humans
PembangunBlizzard Entertainment
PenerbitAmerika Syarikat Blizzard Entertainment
Kesatuan Eropah Interplay Entertainment
PengeluarBill Roper Sunting ini di Wikidata
PerekaBlizzard Entertainment
Pengatur caraMichael Morhaime
Patrick Wyatt Sunting ini di Wikidata
SiriWarcraft Sunting ini di Wikidata
PlatformMS-DOS, Mac OS
PelepasanAmerika Syarikat 15 Januari 1994
Kesatuan Eropah 1995
GenreStrategi masa-nyata
ModSendiri, beramai-ramai

Warcraft: Orcs & Humans ialah sejenis permainan stategi masa nyata, dibangunkan dan diterbitkan oleh Blizzard Entertainment dalam tahun 1994.[1] Genre permainan stategi masa nyata (real-time strategy) di rintis oleh Dune II, tetapi Warcraft (bersama Command & Conquer dari Westwood Studios' ) mendapat lebih recognition atau kredit dalam mempopularkan genre permainan ini.

Permainan ini bermula di Kerajaan Azeroth yang merupakan sebahagian dari Dunia Warcraft. Peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam permainan ini dikenali dalam dongengan Warcraft sebagai First War|Peperangan Sulung atau Great War|Peperangan Maha Hebat.


Kisah

Ahli sihir bangsa manusia bernama Medivh waris sanad keturunan manusia biasa juga penjaga terakhirnya. Medivh dipengaruhi oleh Sargeras, seorang raksaksa purba yang telah lama mati. Akibat kegilaannya pada nafsu dan kuasa, beliau telah menjual dunia Azeroth pada bangsa Orc yang kehausan darah untuk ditukarkan dengan kuasa-kuasa Raksasa itu serta kepatuhan Gerombolan Orc yang tidak berbelah bahagi.

Bangsa Orc pada mulanya telah memulakan penawanan Azeroth dengan pantas sekali tetapi akhirnya ditewaskan sehingga Medivh sendiri telah terbunuh maka menamatkan usaha beliau untuk mendapatkan kuasa serta pengaruh. Bagaimanapun, nasib terbolak-balik apabila bangsa Orc membunuh Raja Llane, merompak Kota Stormwind ibukota Azeroth dan menghalau manusia dari Azeroth ke Lordaeron (maka bermulalah kisah Warcraft II: Ombak Mendung).

Unit dan struktur

Seperti kebanyakan permainan komputer berasaskan strategi masa-nyata, Warcraft bercirikan dua golongan yang bertelagah, Manusia yang mulia dan Orc yang ganas.

Warcraft adalah unik kerana ia berkenaan alam fantasi dan (archetypes), termasuk pertempuran bebas dan mengenakan sihir. Sebagaimana Warcraft II, unit setiap kumoulan dan bangunan mempunyai pasangan berlawanan dalam pkumpulan lainnya. Kecuali beberapa mentera, setiap unit biasanya sama dengan pasangan lawannya, dengan sedikit perbezaan. Sebagai contoh, juru lembing orc menyebabkan kecederaan lebih teruk berbanding pemanah manusia tetapi mempunyai jarak yang kurang sedikit.

Satu-satunya unit yang exklusif dan tidak mempunyai pasangan lawan dalam permainan ini adalah Jembalang (Demons) (diseru oleh Ahli Sihir bangsa Orc) dan Unsur Air (Water Elementals) (Diseru oleh Pawang Manusia). Kedua merupakan unit berkuasa bagi setiap pasukan, Jembalang sungguhpun lembab menyerang bebas dengan lebih HP dan output kerosakan, sementara Unsur Air adalah unit merayau. Sunguhpun lemah-lembut, unit-unit ini membuatkan setiap bangsa dalam permainan ini ciri-ciri istimewa yang tersendiri. Bangsa Orc mampu menghuru-harakan keadaan dengan menggunakan Jembalang yng diperkuatkan dengan Perisai Hantu manakala bangsa manusia boleh melepasi kawalan ketat dengan menggunakan makhluk Unsur Air yang bersifat halimunan.

Telur Easter

Jika anda menekan (click) dengan tetikus anda watak-watak berulang-ulang kali, watak-watak tersebut akan mengucapkan kata-kata yang melucukan. Telur easter ini masih dikekalkan dalam semua versi Warcraft hatta dalam Dunia Warcraft sekalipun.

References

  1. ^ Warcraft: Orcs & Humans (Blizzard Entertainment)

Pautan Luar