Sultan Abdul Jalil Shah I: Perbezaan antara semakan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kurniasan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1: Baris 1:
{{stub}}
{{stub}}
Sultan Abdul Jalil Shah I adalah anak kepada [[Sultan Muzaffar Shah II]].
Nama asal adalah Raja Abdul Jalil dan bergelar Sultan Abdul Jalil Shah apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke4 pada 1570-1571.


Ketika berusia 8 tahun baginda telah ditabalkan sebagai Sultan, melalui wasiat Sultan Muzaffar Shah II. Sultan Abdul Jalil Shah I mangkat tiba-tiba dipercayai mungkin diracun oleh [[Bendahara Tun Isap Misai]] (pembesar sultan) meninggal dan dikebumikan di [[Seluyut]].
Sultan Abdul Jalil Shah I adalah anak kepada [[Sultan Muzaffar Shah II, Sultan Johor ke3]]. Ketika berusia 8 tahun baginda telah ditabalkan sebagai Sultan, melalui wasiat Sultan Muzaffar Shah II. Sultan Abdul Jalil Shah I mangkat dengan tiba-tiba dan dipercayai mungkin diracun oleh [[Bendahara Tun Isap Misai]] (pembesar sultan). Beliau dikebumikan di [[Seluyut]].


[[Kategori:Sultan Johor]]
[[Kategori:Sultan Johor]]

Semakan pada 06:34, 10 Julai 2007


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik. Nama asal adalah Raja Abdul Jalil dan bergelar Sultan Abdul Jalil Shah apabila menaiki tahta sebagai Sultan Johor ke4 pada 1570-1571.

Sultan Abdul Jalil Shah I adalah anak kepada Sultan Muzaffar Shah II, Sultan Johor ke3. Ketika berusia 8 tahun baginda telah ditabalkan sebagai Sultan, melalui wasiat Sultan Muzaffar Shah II. Sultan Abdul Jalil Shah I mangkat dengan tiba-tiba dan dipercayai mungkin diracun oleh Bendahara Tun Isap Misai (pembesar sultan). Beliau dikebumikan di Seluyut.